eigen klusdagje
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2007 08:33 #1180054
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Speling
Klapperen doen ze allemaal, als er een beetje ruimte op de rubbers komt.
Bij de mijne zijn die stabistang-stokjes al wel evrvangen, maar maakt het onde5rstel toch nog af en toe bijgeluiden, zelfs een klonk bij serieus hard remmen of diepe randen.
Bij Nordicar is de auto op de brug geweest, en is de speling op het onderstel gecontroleerd. Er was nergens een specifiek versleten onderdeel, maar op alle rubbers zat wel een beetje speling, overigens allemaal binnen de marges volgens Nordicar.
Denk dus niet, dat die stabistang-stokjes de magische oplossing voor alle onderstel-problemen zijn: dat zijn ze NIET! Het onderstel van 960 type2/S/V90 is complex, heeft veel rubbers, en die gaan allemaal in de loop der jaren speling vertonen. Een algehele revisie betekent achter minimaal onderste en bovenste draagarmen vervangen, en voor minimaal onderste draagarmen en stabistokjes. Daarna vierwiel-uitlijnen, dus al met al best een kostbare onderneming.
Dat vierwiel-uitlijnen werd me overigens bij Nordicar op het hart gedrukt na ELKE werkzaamheid aan de achteras.
Bij de mijne zijn die stabistang-stokjes al wel evrvangen, maar maakt het onde5rstel toch nog af en toe bijgeluiden, zelfs een klonk bij serieus hard remmen of diepe randen.
Bij Nordicar is de auto op de brug geweest, en is de speling op het onderstel gecontroleerd. Er was nergens een specifiek versleten onderdeel, maar op alle rubbers zat wel een beetje speling, overigens allemaal binnen de marges volgens Nordicar.
Denk dus niet, dat die stabistang-stokjes de magische oplossing voor alle onderstel-problemen zijn: dat zijn ze NIET! Het onderstel van 960 type2/S/V90 is complex, heeft veel rubbers, en die gaan allemaal in de loop der jaren speling vertonen. Een algehele revisie betekent achter minimaal onderste en bovenste draagarmen vervangen, en voor minimaal onderste draagarmen en stabistokjes. Daarna vierwiel-uitlijnen, dus al met al best een kostbare onderneming.
Dat vierwiel-uitlijnen werd me overigens bij Nordicar op het hart gedrukt na ELKE werkzaamheid aan de achteras.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2007 08:38 #1180057
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vibrator
kan die speling invloed hebben op trillende sturen en wederom trillen bij afremmen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2007 21:56 #1180149
door V700 register
maar ik begrijp dat niemand het gekraak uit het vooronder bekend voorkomt?
Zoals gezegd, dit komt alleen voor als hij minstens een dag stilgestaan heeft.
Beantwoord door V700 register in topic gekraak uit vooronder
maar ik begrijp dat niemand het gekraak uit het vooronder bekend voorkomt?
Zoals gezegd, dit komt alleen voor als hij minstens een dag stilgestaan heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2007 13:50 #1180192
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja hoor
als het koud weer is bij de eerste drempels kraakt het ook (zonder dat het vriest). Na een paar km is het weg. Geen idee wat het is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2007 16:17 #1180201
door V700 register
Overigens kan ik u melden dat de APK van 1 oktober goed verlopen is.
De verzekeraar heeft een finaciele bijdrage gedaan aan een nieuw voorraam, ik heb nieuwe zijlijsten erbij besteld en 2 nieuwe achterbanden. Aangezien ze geen H-banden hadden, gaven ze mij maar V-banden.
Overigens kreeg ik een opmerking over mijn nieuw gemonteerde stabilisatorstangen. Ook de rubbers die aan de dikke stabilisatorstang zit (tussen beide voorwielen) worden minder en gaan vervangen worden.
Bestelnummer weet ik even niet maar vanaf een bepaald chassisnummer zijn de rubbers anders !
 
Beantwoord door V700 register in topic APK
Overigens kan ik u melden dat de APK van 1 oktober goed verlopen is.
De verzekeraar heeft een finaciele bijdrage gedaan aan een nieuw voorraam, ik heb nieuwe zijlijsten erbij besteld en 2 nieuwe achterbanden. Aangezien ze geen H-banden hadden, gaven ze mij maar V-banden.
Overigens kreeg ik een opmerking over mijn nieuw gemonteerde stabilisatorstangen. Ook de rubbers die aan de dikke stabilisatorstang zit (tussen beide voorwielen) worden minder en gaan vervangen worden.
Bestelnummer weet ik even niet maar vanaf een bepaald chassisnummer zijn de rubbers anders !
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2007 18:33 #1180209
door V700 register
Dit gekraak over een drempel wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de rubbers van de draagarmen. deze zijn verouderd/droog. na een aantal keer bewegen komt hier wat warmte in en worden ze soepeler. heb ik ook gehad. inspuiten met siliconenspray helpt je iig van het gekraak af.
mijn gekraak uit het vooronder is hiermee nog niet verklaard.....
groeten,
ronald
Beantwoord door V700 register in topic gekraak over drempel
Dit gekraak over een drempel wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de rubbers van de draagarmen. deze zijn verouderd/droog. na een aantal keer bewegen komt hier wat warmte in en worden ze soepeler. heb ik ook gehad. inspuiten met siliconenspray helpt je iig van het gekraak af.
mijn gekraak uit het vooronder is hiermee nog niet verklaard.....
groeten,
ronald
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2007 16:32 #1180505
door V700 register
niemand suggesties of zelfde ervaringen met gekraak na het selecteren van een versnelling van de automaat na een dag stilstaan begrijp ik hieruit?
Groeten,
Ronald
Beantwoord door V700 register in topic *schop*
niemand suggesties of zelfde ervaringen met gekraak na het selecteren van een versnelling van de automaat na een dag stilstaan begrijp ik hieruit?
Groeten,
Ronald
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2007 20:23 #1180520
door Willem van Strik (GAST)
Gaat het hier om een 960 type 1, type 2, handbak of automaat?
<> Willem we de mogelijke oorzaak van het gekraak vinden, dan is dat wel nuttige info.
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Welk type?
Gaat het hier om een 960 type 1, type 2, handbak of automaat?
<> Willem we de mogelijke oorzaak van het gekraak vinden, dan is dat wel nuttige info.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2007 20:55 #1180522
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gekraak
Ik begrijp je vraag maar wat jij omschrijft heb ik niet met mijn auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2007 21:45 #1180528
door V700 register
Het is dus een volvo 960, bouwjaar 95, type 2. Het is een 3 liter en dus een automaat. Verder is het een sedan. Als hij een dag gestaan heeft ('s morgens bij wegrijden, maar ook 's avonds na het werk) klinkt er een hartverscheurend gekraak uit het vooronder als de versnelling gekozen wordt. Ik start in P en kies dan de D of de R, dat maakt niet uit, Ik blijf dan zo een tijdje staan met de voet op de rem. Na een paar seconden hoor ik iets inschakelen. Gelijkertijd hiermee klinkt dus het genoemde gekraak. Uit het vooronder. Voor mijn gevoel uit de wielophanging, maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet te kloppen. Enig idee iemand? Ik kan het geluid verder helaas niet omschrijven. Het lijkt wel samen te hangen met hetgeen inschakeld na het kiezen van de versnelling en dan een tijdje op de rem staan wachten.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Groeten,
Ronald
Beantwoord door V700 register in topic type 2
Het is dus een volvo 960, bouwjaar 95, type 2. Het is een 3 liter en dus een automaat. Verder is het een sedan. Als hij een dag gestaan heeft ('s morgens bij wegrijden, maar ook 's avonds na het werk) klinkt er een hartverscheurend gekraak uit het vooronder als de versnelling gekozen wordt. Ik start in P en kies dan de D of de R, dat maakt niet uit, Ik blijf dan zo een tijdje staan met de voet op de rem. Na een paar seconden hoor ik iets inschakelen. Gelijkertijd hiermee klinkt dus het genoemde gekraak. Uit het vooronder. Voor mijn gevoel uit de wielophanging, maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet te kloppen. Enig idee iemand? Ik kan het geluid verder helaas niet omschrijven. Het lijkt wel samen te hangen met hetgeen inschakeld na het kiezen van de versnelling en dan een tijdje op de rem staan wachten.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Groeten,
Ronald
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





