WA-casco of all-risk?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2007 14:51 #1061404 door V700 register
WA-casco of all-risk? is gemaakt door V700 register

Mijn nieuwe Volvo is van 1996 (zie ook mijn draadje 'Mijn nieuwe RODE liefde'), alleen is de vervangingswaarde schat ik zo'n 7000 euro vanwege de conditie, kilometerstand en aanschafprijs een stuk hoger dan de dagwaarde.

All-risk verzekeren vind ik eigenlijk te duur bij mijn huidige verzekeraar Fortis Bank, WA-casco betekent veel verlies als ik 'm zelf stukrijd.

Kent iemand een verzekeraar waar ik de auto tegen vervangingswaarde kan verzekeren, zonder meteen aan die dure all-risk premie vast te zitten?

Ik heb nog twee dagen bedenktijd... Graag uw tips!

Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2007 15:21 #1175444 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wa extra?

is WA casco hetzlfde als Wa extra?

heb je ZLM geprobeerd?

en anders een youngtimer verzekering?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2007 16:55 #1175459 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Risico inschatting

Ha Joost,

Verzekeren betekent dat je een risico, datje niet wilt of kunt dragen, afdekt.

Bij  een autoverzekering is WA verplicht, de rest niet.

Als je jezelf niet `vertrouwt` OF je vindt het geinvesteerde bedrag zo hoog dat je het niet zelf kunt betalen als je zelf je auto stuk rijdt, dan moet je een WA volcasco allrisks nemen. Je krijgt dan maximaal de dagwaarde uitgekeerd.

Als je alleen schade, die anderen of het weer kunnen veroorzaken, wilt afdekken, dan volstaat WA met beperkt casco. ook dan krijg je maximaal de dagwaarde uitgekeerd.

Omdat een dagwaarde vaak veel lager ligt dan de waarde omdat de auto kennelijk unieker is dan standaard, is het van belang om een erkend taxatieverslag te laten opmaken door een deskundige, volgens een artikel 960 uit het Burgerlijk Wetboek. Was vroeger art 275 Wetboek van Koophandel. Dan heb je nooit meer een discussie over de waarde, want een tegenpartij MOET dat accepteren, daar komt het grofweg op neer. Vervolgens zoek je een verzekeraar die jouw auto voor het cascodeel tegen die taxatiewaarde allrisks wil verzekeren. Indien je een beperktcasco verzekering neemt, dan zal die waarde meestal alleen richting de tegenpartij van belang zijn. Afhankelik van je kilometrage zijn verzekeraars meer of minder welwillend om je te verzekeren. Klassieker of youngtimerpolissen hebben meestal een vrij beperkt maximum kilometrage per jaar.

Groet,

Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2007 18:45 #1175466 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed punt

Lieme,

Dat is een belangrijk punt, artikel 960, dat je aanhaalt. Wist ik niet. Er is dus geen discussie meer mogelijk voor de tegenpartij. Wat willen we nog meer om onze gekoesterde bolides te dekken in geval van verhaal. Pas op, het kan je zo maar gebeuren dat iemand je wagen per totaal rijdt (in NL: total loss).

Robert. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2007 19:56 #1175468 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wetstekst

Heren,

Om wat preciezer te zijn heb ik de wetstekst van Burgerlijk Wetboek (Nederlands!) artikel 960 er even bij gepakt:

"De verzekerde zal krachtens de verzekering geen vergoeding ontvangen waardoor hij in een duidelijk voordeliger positie zou geraken. De vorige zin mist toepassing bij voorafgaande taxatie van de waarde van een zaak tot stand gekomen krachtens een aan een deskundige opgedragen beslissing of krachtens een beslissing van partijen overeenkomstig het advies van een deskundige."

Dat houdt dus in: "van te voren taxeren", dus niet nadat een schade is opgetreden. Verder: "een deskundige". Dat lokt discussie uit. Ik weet dat de beroepsgroep van autotaxateurs een vereniging heeft opgericht: de Registertaxateurs. Er zijn clubjes in die branche:

Kijk op www.taxateurs-vrt.nl

of op www.federatie-tmv.nl/ . Hier is de Volvo-kenner en -liefhebber Wiebren de Jong lid van. Hij zit in Sneek maar werkt door heel Nederland.

Ook de eigen verzekeraar kan je adviseren hierin.

Groet, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2007 09:37 #1175485 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meneer de Jong...

...maar even gebeld.

Al of niet all-risk is natuurlijk mijn eigen keuze. Na 20 jaar schadevrij rijden (knock, knock...) blijf ik dus bij WA-plus.

Maar bij schade door een ander krijg ik betaald wat er in 't boekje staat.

Beter om te taxeren dus, zodat ik in die situatie niet voor de helft het schip inga.

Tegen meneer De Jong gezegd dat we een keer een afspraak maken voor een taxatie.

Lieme & de anderen dank voor het advies.

Joost

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2007 10:12 #1175486 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Geldigheidsduur

Bij een taxatierapport wordt vaak nog een aanvullende eis vanuit de verzekering gesteld, dat namelijk het rapport een maximaal aantal jaren oud mag zijn. Bij mijn 164 uit ´73 was dat destijds 2 jaar. Ben je dus bereid elke twee jaar opnieuw rond de 150,- Euro uit te geven voor een up to date taxatierapport?

Als je veel investeert in de auto kan dit lonend zijn. Als je echter alleen gebruiker bent van je wagen, zal de eventueel zichtbare erger wordende gebruikstoestand een negatieve invloed op de taxatiewaarde hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2007 10:36 #1175488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.

Ik zal elk jaar voor 150 euro een nieuwe taxatie moeten laten maken.

Het verschil tussen dagwaarde en vervangingswaarde is nu zo'n 3500 euro.

Als ik 'm netjes houd, blijft er ook een aanzienlijk verschil. 

Aan mij dus om te beslissen of ik het de jaarlijkse investering waard vind.

Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2007 11:49 #1175492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verzekering

Beste Joost,

Ik heb ook nog een geheel gerestaureerde 480, en deze is tegen taxatiewaarde all risk verzekerd. Ik betaal per jaar nog geen € 300.- voor een all risk verzekring. Wel is voorwaarde in mijn geval niet meer dan 7500 km per jaar (geen probleem 2000 km is al veel in mijn geval) de auto moet binen gestald zijn(als je thuis bent) Maar ook de 960 heb ik goed kunnen verzekeren.

Bel anders maar is met

Advies verzekerd (Joost Kam nog een naamgenoot ook)

0522-441444

Er moet vast wel iets mogelijk zijn voor jou prachtige 940, ik betaal trouwens maar € 100 euro voor taxatie en die is 3 jaar geldig, is een landelijk opererende taxateur. Bij her taxatie betaal je nog maar € 80.- scheelt ook weer.

Succes ermee, mocht je nog meer willen weten kun je me altijd effe bellen

MVG

Erwin 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2007 09:24 #1175539 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic treffend

JJager schreef :
...maar even gebeld.

Al of niet all-risk is natuurlijk mijn eigen keuze. Na 20 jaar schadevrij rijden (knock, knock...) blijf ik dus bij WA-plus.

je kunt zelf schadevrij rijden maar hoe zit het als je je auto beschadigd aantreft en er geen dader te bekennen is (of dat het vandalisme was)? Waarborgfonds heb je niet zo veel aan dan of zijn er andere ervaringen?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC