Wie gaat er met vakantie naar de V.S.?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2007 10:38 #1176229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe smeuig?

Nou, dat valt te zeggen… Ach het is zaterdag, waarom ook niet.

Allereerst heb ik een email gestuurd naar de handelaar. Die reageerde daar niet op. Toen maar gebeld. Met een zwaar Mexicaans accent, legde hij mij uit dat hij z’n email nooit leest. Handig toch? Ik heb uitgelegd dat ik de auto eerst wilde laten keuren door de plaatselijke Volvodealer. Dat was geen probleem zei hij, “because the car is in a very good condition”. Toen een Volvodealer een email gestuurd met mijn wensen ten aanzien van een keuring. Omdat ik hier ook geen antwoord op krijg maar “even” gebeld. In Amerika is alles groter en meer dan hier. Zo ook de keuze menu’s van de blikken juffrouw. De wachttijd is minimaal 2 x zo lang als het gesprek met de persoon die je hebben wilt. Honderdduizend keer “sorry” gehoord. Uiteindelijk kon de auto gekeurd worden, nadat ik betaald heb. Dat kon vervolgens alleen met een Creditcard. Via de bank betalen is daar niet mogelijk. Dus heb ik een andere Volvodealer gebeld. Daar hetzelfde ritueel met de telefoon. Lang wachten voordat ik “Billy” aan de lijn had. Ook hier was betaling uitsluitend met creditcard mogelijk. Dit heeft een vriend voor mij gedaan. De keuring kost $ 110,-. Schappelijk vind ik. Billy heb ik uitgelegd hoe hij naar de auto moest kijken en dat ik een liefhebber ben die een 780 in goede conditie zoekt. Hem erop gewezen dat de onderdelen die niet meer nieuw leverbaar zijn goed moeten zijn en dat de auto origineel en compleet is. Hij zei “to check the car like a collectorsitem and as if he would buy it himself”. Kijk, dat wilde ik graag horen. Intussen weer met de verkoper gebeld of hij de auto wilde brengen naar de Volvo. Dat wilde hij eerst wel, toen niet, toen weer wel, toen weer niet. Nadat ik zei dat ik de auto beslist zou kopen als de keuring goed uit zou vallen, zei hij “O.k. I make an exception and bring the car to Volvo”. Toen kon ik een afspraak met Billy maken. Nadat de auto gekeurd was, heb ik hem gebeld en heb hem gevraagd: “Good buy or good bye”. Het laatste zei hij. Vakkundig en gedecideerd vertelde hij dat het leer hier en daar scheuren heeft, dat er interieurdelen weg of kapot zijn, dat de uitlaat compleet vervangen moet worden, remmen het beste gaat door een anker uit te gooien. Verder werkte de airco niet, en had hij twijfels over de motor en de turbo. Aan de buitenkant was de auto slecht bijgewerkt. Hij is gedeeltelijk overgespoten. Hij taxeerde de auto op $ 1000,-. Het rapport zou hij mij mailen. Alleen heb ik dat nog niet. Intussen had de broer van mijn moeder (woont in Amerika) ongevraagd een “Carfixreport” (soort NAP) besteld voor $ 30,-. Dat rapport heb ik ook nog niet. De handelaar heb ik gebeld en gezegd dat ik van de koop af zie. Hij zei nog wel dat het geen nieuwe auto is, dus dat er wel wat aan kon mankeren, waarop ik zei dat hij dat dus beter vooraf kunnen zeggen.

Na dit alles heb ik de moed nog niet verloren. Het verschepen, transport naar de boot, verzekeren, invoerrechten en BTW, BPM, kenteken is ongeveer € 5000,-. Dat is dus twee keer de aanschafprijs van deze auto. Maar dan nog past dit binnen het budget wat ik mijzelf heb gesteld. Ik vind de spanning wel heel leuk, dus misschien lukt het de volgende keer. Ik houd jullie op de hoogte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2007 22:05 #1176352 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verscheping met RoRo

Gerard,

heb zelf vorig jaar een jaartje van Noord- naar Zuid-Amerika gereden met een NL VW-bus. Deze paste niet in een container en dus moest hij via RoRo. RoRo staat voor Roll-on/Roll off. Zie het als een ferry / veerboot. Je rijdt je auto naar de agent, levert je sleutels in, betaalt en pikt (afhankelijk van oost/westkust en eindpunt) je auto minimaal na 9 dagen aan de andere kant van de plas weer op.

Dit is de manier waarop de VS/Canada wekelijks wordt voorzien van 4500 nieuwe BMW's, Audi's etc uit de EU per lading. Afhankelijk van het gewicht en volume kost je een overtocht vanuit de oostkust voor een 780 zo'n eur 900 euro (ex bunker charge). Een grote speler dicht bij NL is Wallenius Wilhelmsen. Zij stoppen op een aantal plekken in de VS. Groot voordeel vond ik zelf dat de lokale agent al veel papierwerk van je overneemt. Nadeel is dat je auto niet zo goedbeschermd is als in een container, maardat daar heb ik persoonlijk geen last van gehad (met krassen ofzo). 

Hoop dat je er wat aan hebt.

vr.gr.

Kees.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2007 22:16 #1176356 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fijn
Kees, Bedankt. Het is altijd fijn om suggesties te krijgen, want dit is voor mij ook nog pionieren. Ik heb een aantal offertes aangevraagd. Twee krijg ik er nog binnen. Eén zet de auto in een container en zeilt van de oostkust naar Nederland voor $ 1000,-. Dat is € 750,-. Hier komt nog wel e.e.a. bij. Zonder verzekering kost die container in totaal € 1250,-. Dan moet je de auto zelf naar de container rijden en in Rotterdam na vrijgeving door de Douane ophalen. RoRo ken ik wel van de vakanties. Met mijn Morgan ben ik naar Sardinië geweest en heb er voor gezorgd dat ik zelf het plekje uit mocht kiezen waar mijn auto kwam te staan. Bij RoRo moet je zelf aanwezig zijn om er zeker van te zijn dat er niets mis gaat denk ik.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC