Probleem/uitdaging: 940 Aut 1994 gestrand in noord-frankrijk

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2007 10:46 #1174315 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Ik zal dan maar een poging wagen,

Hoi,

Het klinkt alsof de auto op zo een eiland vooral kleinere stukken rijd en nooit eens echt lekker warm wordt. Ik kan me voorstellen dat hierdoor de olie erg snel achteruit gaat (condens) en dat eventuele vervuiling in het blok ook niet goed in de olie wordt opgelost. Mocht dit het geval zijn dan kan het zo zijn dat als de auto nieuwe olie heeft en opeens een stuk gaat rijden, de vervuiling in een keer los komt en oliekanalen in de turbo gaat verstoppen waardoor deze kapot kan gaan. (turbo's zijn nogal gevoelig qua smering) .Het blikkerige geluid waar je het over hebt klinkt in ieder geval niet goed.

Waarom denk je trouwens aan de automaat als oorzaak? 

Het is maar een ideetje, maar wie weet heb je er wat aan. 

Groetjes Bouke 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2007 10:53 #1174317 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vergeten info.

Dank alvast.

Ik vermoedde dat er iets met de automaat was, gezien de bestuurder van de auto merkte dat het toerental ook omhoog ging, terwijl de auto verder niet versnelde, helaas was ik dat even vergeten te vermelden. 

Overigens vind ik 4000 toeren voor een automaat (vrijloop, kan dat) wel erg veel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2007 13:44 #1061200 door V700 register

Het volgende is het geval:

De buurvrouw van een collega van me, rijdt in een 940 Turbo 1994 rond waar ze mee vanuit Engeland (rechtsgestuurd dus) naar Frankrijk wilde.
Ze woont in Engeland op een eiland, waar de max. snelheid 50 km/h is, dus veel harder heeft ie niet vaak gereden. Derhalve heeft ie ook niet meer dan 50000 miles gereden.

Rijdend de boot af en snelheid makend op de snelweg richting Amiens opeens alle power kwijt en is de auto gestopt en langs de kant geparkeerd. Vervolgens is hij opgehaal en staat nu in Frankrijk bij een garage, 100 kms van de belgische grens.
Vooruit en achteruit rijden lukt me de automaatbak (AW70/71 vermoedelijk) nog wel, maar de helling de auto-ambulance op, daar had hij te weinig power voor. De turbo maakte eerst een turbo geluid, naar verluid is dit in blikkerig geluid overgegaan

De auto heeft net een grote beurt gehad, naar ik aanneem (op basis van de verkregen informatie) door een Volvo-vakgarage.

Mijn vraag (want ze gaan volgende week terug in de hoop dat de auto rijdend weer naar huis kan):
  1. Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak van dit euvel?
  2. Kan de carterontluchting hier de oorzaak van zijn?
  3. Kan een bij de beurt verkeerd teruggeplaatste kick-down kabel hiervoor zorgen?
  4. Zou de oliezeef in de automaat gewoon verstopt zijn?

Is er iemand van onze belgische leden, die daar zo dicht in de buurt woont, dat ie tijd en gelegenheid heeft om eens te gaan kijken (tegen vergoeding neem ik aan, maar dat zal ik navragen)?

Mocht de auto niet meer starten zal hij door de eigenaar waarschijnlijk als sloop-auto in Frankrijk worden achtergelaten, weer 1 minder op de weg dus.

Alle input welkom.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2007 15:10 #1174330 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic koppelomvormer?
Wel toeren maar niet vooruit dan moet het iets zijn met de aandrijving. Wanneer de automaatolie in orde is en uit de bak geen gekke geluiden komen dan is de koppelomvormer de volgende verdachte. Deze zijn in overvloed op de sloop te vinden. De bak moet er wel onderuit voor vervanging. Auto naar Belgie laten transporteren en daar laten vervangen.

• Freek van der Heijden (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2007 15:21 #1174333 door Freek van der Heijden (GAST)
Beantwoord door Freek van der Heijden (GAST) in topic Ik heb vanaf gisteren 3

Ik heb vanaf gisteren 3 weken vrij, dus wat ik kan aanbieden is mijzelf als chauffeur met een BE-rijbewijs. Alleen kan het niet met mijn 740, die 1500 kg mag trekken.

Dus als iemand de middelen heeft wil ik onbetaald wel retour naar Frankrijk. 

Of vragen hoeveel het kost als de ANWB of een ander bedrijf de auto haalt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2007 18:29 #1174346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanvulling

Freek, namens de eigenaresse bedankt voor het aanbod, ik zal het nog doorspelen.
Overigens moet de auto uiteindelijk weer rijdend naar Guernsey terug, eilandje voor de kust bij Normandie.........nou ja, rijdend en varend natuurlijk..;-)

De garagist die de auto in Engeland voor de grote beurt onder handen had genomen, heeft gemakshalve ook de Karcher op de motorruimte gericht. Schoon is ie nu dus wel, maar of het kwaad kon......?

Anyway, die koppelomvormer, daar zat ik ook al aan te denken.

Zonder een werkend exemplaar komt ie natuurlijk niet meer van zijn plek?
(Ik heb nul ervaring met automaten, staat op mijn to-do-list)

Kan het zijn dat ie in stand 1 wel rijdt? En de rest dus niet, met een defecte koppelomvormer?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2007 19:26 #1174352 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toeren maar niet vooruit met een automaat?

Dat lijkt op problemen met de automaat. Misschien staat-ie wel droog??!!!! Zou wel erg simpel zijn.

Turbo is het niet, je hebt best nog power als ie niks doet, meeeer dan genoeg om een helling op te komen. Ik zou de bak eens injspecteren. En kijk ook gelijk eens het koelwater na. Als dat vies bruin is, is de oliekoeler van de automaat lek en misschien ook wel water in de bak, hoewel er overdruk in de olieleiding heerst maar je weet het nooit. In iedergeval dan olieverlies via koelwater :-)

Succes,

Robert

Kickdown kabel kan het ook niet zijn. Keuze handle moet ook nog werken, deze kan onmogelijk los zijn geschoten en in N terecht zijn gekomen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2007 10:57 #1174395 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Robert, Ik heb  een

Robert,

Ik heb  een lekke koeler meegemaakt bij de AW71 van mijn zwager, de olie in de bak werd als chocolademelk de koelvloeistof bleef echter schoon, de bak is wel gesneuveld omdat ik er te laat bij was, verse bak eronder a 300Euro en karren maar weer. uiteraard zat bij de nieuwe bak ook een nieuwe koppelomvormer, en als je hem gaat plaatsen pas er dan op dat ie niet uit de bak schiet want dan moet je ook de keerring vervangen, want die gaat dan lekken, dit was een raad van de sloper (Jan de Boer) toendertijd. Overigens heeft die altijd wel een paar bakken op voorraad, met garantie.

groeten, Co. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2007 09:46 #1174534 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic status update

en hoe staat het nu hier mee?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2007 10:02 #1174536 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is de vraag.

Vooralsnog is mijn collega met de verzamelde gegevens naar de eigenaar van de auto toe en hij laat me vandaag weten wat er verder mee moet.

Ik ben benieuwd.

@Hugo: Ik laat je weten hoe en wat, indien nodig. Bedankt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC