trillende 965.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2007 19:06 #1172100 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja, inderdaad!

Het trillen van auto's is een inderdaad veelvuldig terugkerend onderwerp....

In de meeste gevallen zijn de banden/velgen de bron, maar als dat niet het geval is....dan hebben ervaren mensen ook niet direct het antwoord, of nog sterker;

helemaal geen idee!

Op de een of andere manier wil ik het trillen uit mijn Volvo zien te krijgen, het moet

gewoon traceerbaar zijn. Maar van de antwoorden die ik nu uit de club krijg zit er

eentje bij die volgens mij er dicht bij zou kunnen zitten.

wordt vervolgd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2007 19:29 #1172102 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alle puzzelstukjes bijelkaar.

De auto heeft (met de vorige eigenaar) een aanrijding van rechtsachter gehad.

Op het oog alleen wat plaatwerk schade en de bumper zat scheef. Maar door de

aanrijding kan de boel een tikje scheef staan, en dat kan dan weer...juist.

De auto is ook een keer op een paar bokken gezet en de achterwielen dan helemaal los hangend. Vervolgens in de 5 een 140 op de teller rijden.

Wat je dan ziet is dat de wielen op en neer dansen en de hele auto fibreert...

Volgens de monteur van Ronden banden moet dit juist mooi gecentreerd gebeuren. Hierop is vervolgens beide aandrijfassen vervangen (2e hands) zonder de gewenste resultaat.

Volgens mij moeten wij de zelfde setting doen, maar dan zonder de wielen. En dan weer eens kijken.

De auto trekt ook iets naar rechts, bij 120 in 7 seconden naar de volgende rijstrook. Terwijl de auto ook uitgelijnd is...en dan toch dit doen.

Ja, volgens mij zit hier dan toch misschien het tril spook. In combinatie met een braam.(?)

Ook vrijwel in het begin de nivomats vervangen, nieuwe, origneel van Volvo, dus daar kan het niet inzitten, zou je zeggen.

En het trillen wordt ervaren ale een constante, de frequentie kan wel toenemen maar bij 50 is het net zo sterk voelbaar als bij 200....

bedankt tot zover voor je kennis in deze.

Wilfred.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2007 19:36 #1172105 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stuur of helemaal

toch een check: trilt het stuur of strilt alles?

Ik heb ook nieuwe nivomats en schijven rondom, iets beter maar nog steeds merkbaar...

voordempers nog niet geprobeerd 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2007 19:39 #1172106 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Schadehersteller

Hallo Wilfred

Wat je ook zou kunnen doen, is een schadehersteller laten kijken of de auto recht is. En dan vooral ook of de achteras er recht onder staat. Schadeherstellers hebben daar de juiste apparatuur voor, omdat na een schade de auto vaak weer recht gemaakt moet worden.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2007 09:42 #1172150 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlijnen...

wilfred 965 schreef :
De auto heeft (met de vorige eigenaar) een aanrijding van rechtsachter gehad.

Op het oog alleen wat plaatwerk schade en de bumper zat scheef. Maar door de

aanrijding kan de boel een tikje scheef staan, en dat kan dan weer...juist.

De auto is ook een keer op een paar bokken gezet en de achterwielen dan helemaal los hangend. Vervolgens in de 5 een 140 op de teller rijden.

Wat je dan ziet is dat de wielen op en neer dansen en de hele auto fibreert...

Volgens de monteur van Ronden banden moet dit juist mooi gecentreerd gebeuren. Hierop is vervolgens beide aandrijfassen vervangen (2e hands) zonder de gewenste resultaat.

Volgens mij moeten wij de zelfde setting doen, maar dan zonder de wielen. En dan weer eens kijken.

De auto trekt ook iets naar rechts, bij 120 in 7 seconden naar de volgende rijstrook. Terwijl de auto ook uitgelijnd is...en dan toch dit doen.

Ja, volgens mij zit hier dan toch misschien het tril spook. In combinatie met een braam.(?)

Ook vrijwel in het begin de nivomats vervangen, nieuwe, origneel van Volvo, dus daar kan het niet inzitten, zou je zeggen.

En het trillen wordt ervaren ale een constante, de frequentie kan wel toenemen maar bij 50 is het net zo sterk voelbaar als bij 200....

bedankt tot zover voor je kennis in deze.

Wilfred.

Wilfred,

Als de achterwielen niet trillingsvrij draaien, lijkt mij om te laten controle of de achterwielen wel goed sporen. Ik denk dat dat met goed uitlijnapparatuur te doen moet zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2007 10:23 #1172161 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlijnen

Covik schreef :
Ik denk dat dat met goed uitlijnapparatuur te doen moet zijn.

Een beetje garage heeft een driepunts uitlijning, en daar het hier om een multilink achterstel gaat, moet dat zeker zin hebben. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2007 12:37 #1172198 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanrijding.

Als bij die aanrijding rechtsachter een draagarm is ingedrukt, daar zitten nl niet voor niets afstelprunten in, dan kan het zijn dat de draagarm "korter"(kan natuurlijk niet) is geworden, dwz dat de afstand van de aandrijfas naar het differentieel niet meer klopt, wat er dan gebeurt is dat je diff. als het ware wordt scheefgedrukt door de nu te lange aandrijfas, dit veroorzaakt een behoorlijke trilling,

Als je een vierwieluitlijning laat doen moet dit er uit komen omdat je rechter wiel dan als het ware teveel naar binnen staat, om even snel te kijken of dit het is draai je de wielen zo dat beide homokineten hetzelfde staan, je meet tussen de binnen en de buiten homokineet de afstand tussen de aansluitingen, dan draai je het wiel een stukje tot je in plaats van een boutje het vlakke stuk van de homokineet hebt, je meet weer de afstand, totdat je het gehele rondje hebt gehad, dus dat zijn 12 of 16 metingen afhankelijk van het aantal boutjes, als je enig verschil hebt is dat je probleem, die afstand mag nl nooit veranderen, doet ie dat wel dan komt dat doordat je aandrijfas de boel uit elkaar drukt.

Het Probleem is dan veroorzaakt doordat de schade niet goed is gerepareerd de balk is dan krom of ingedeukt. Oplossing is iets ingewikkelder en afhankelijk van wat er niet klopt.

Groeten, Co

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC