Van 100 km/u naar 120 km/u in...
- V700 register
- Nieuw lid
-
In verschillende draadjes ben ik op zoek naar het minder lui maken van mijn '94 940 sedan met B230FB-motor, 130PK. LPG vanaf geboorte, rond de 250.000km op de teller, tot nu toe dealeronderhouden. Nu heb ik het grootste 'probleem' met de acceleratie op de snelweg, van 100 km/u naar 120 km/u. De auto begint wel steeds beter te rijden, maar in dat gebied mis ik de acceleratiekracht in vergelijk met mijn eerdere Volvo ('92 940 sedan, B230F 116PK, LPG vanaf geboorte, 540.000km).
Vraag !!! zonder uitnodiging tot scheuren, gevaarlijk gedrag of andere ongewenste verschijnselen!!! (omdat we niet allemáál ribfluwelen broeken dragen en sigaren roken):
Hoe snel trekt jullie Volvo van 100 km/u naar 120 km/u op een vlak stuk snelweg, onder gemiddelde weersomstandigheden?
Tijden van de mijne: in vijfde versnelling ongeveer 15 seconden, in vierde versnelling ongeveer 12 seconden. Helaas heb ik de tijden van de B230F niet, maar die voelde wel sneller aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eric
940 1991 B230FB, 300000 km op benzine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
... maar ben benieuwd naar of ik nu inderdaad een extreem luie motor heb of niet. Dit draadje is alleen maar een soort vergelijk, want inhalen lukt toch wel, zelfs met luie bakstenen!EvdBorn schreef : ... in zijn 3 ...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
er ie een heel voor de hand liggende kwaal die een gebrek aan vermogen kan opleveren: een dicht gesmolten katalysator ( van ouderdom of door een langdurig te rijk mengsel). steek de kat leeg en je hebt je vermogen weer terug.
 
Als de auto verder OK is zijn er 2 zeer simpele oplossingen die je kan toepassen om het doortrekken vanaf lage toeren te verbeteren:
- lagere banden ( i.p.v. 195/65 bv 195/60 of 195/55 gebruiken) de lagere banden geven een kleinere afrol omtrek waardoor je bij gelijke snelheid meer toeren draait.
- een 4,10:1 achteras van een B234F-automaat eronder knutselen. (zelfde effect als kleinere afrolomtrek, meer toeren draaien bij gelijke snelheid.)
Dan is er nog een andere optie:
De VX3 nokkenas in de B230FB begint pas op z'n best te presteren boven de 3400tpm, in de 5de versnelling zit je dan al ruimschoots boven de 120km/h. Zou je terugschakelen naar 4 dan zou de auto wel degelijk fors hard doortrekken van 100 naar 120. Maar dat rijdt onrustig en is gewoon niet wenselijk.
VX3 nokkenas eruit en M of T nokkenas er voor terug: koppel verloop verschuift naar lagere toeren, wel piekvermogen inleveren: 112-115PK i.p.v. 130PK
De T (aller tamste nokkenas, minimale overlap, stop bij 4750tpm, zit in de turbo-blokken.
De M in de B230F, is ietsje(!) hoogtoeriger , beiden nokkenassen hebben minder overlap tussen in en uitlaatnokken dan de VX3, dat geeft goed koppel vanaf lage toeren maar weer minder bij hoge toeren. Ideaal om zuinig en laagtoerig mee te rijden of om bv een aanhanger mee te trekken.
VX3, A, B, K en H nokkenassen zijn ongeveer in die volgorde steeds hoogtoeriger van karakter.
Het wisselen van een nokkenas is door een ervaren monteur in pakweg een 30min gedaan. Opnieuw kleppen stellen is meestal niet nodig (omdat Volvo voor hun eigen orginele nokkenassen overal dezelfde base-cirkel-hoogte op de nokken gebruikt en die slijten nauwelijks.)
Tijdens wisselen even de accu losnemen, dan kan na het wisselen de ECU weer netjes vanaf 0 zich inleren op de het gebruik van de andere nokkenas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit kan ik volledig bevestigen.JanV schreef : De VX3 nokkenas in de B230FB begint pas op z'n best te presteren boven de 3400tpm, in de 5de versnelling zit je dan al ruimschoots boven de 120km/h. Zou je terugschakelen naar 4 dan zou de auto wel degelijk fors hard doortrekken van 100 naar 120. Maar dat rijdt onrustig en is gewoon niet wenselijk.
Mijn B230FB trek ik vrij regelmatig door tot ergens in de 4000-4500 toeren, omdat ik dan duidelijk merk dat ie beter trekt.Bij de oprit op weg naar huis gaat ie in zijn 2 de bocht in, bij 60 naar 3 en bij 110 naar 4. Daar trekt ie behoorlijk. In zijn 5 van 100 naar 120? Nooit, schiet niet op.
In 4 is zeker te doen, maar eigenlijk net 200 rpm te weinig, maar ik heb de ballen niet om mijn M47 met 4000 toeren in zijn 3 te rammen......dusss....
Ik zal morgen een klokken.
Overigens Jan, mijn blok loopt 3100 toeren in zijn 5 bij 125 km/h.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je alleen op de snelheidsmeter kijkt, valt het wel mee en blijf je wel binnen de marges.
Maar als je er ook een TomTom bij hebt, zul je merken dat als de naald op 120 staat, tom tom bij een grotere omtrek meer aangeeft.
Bij mij scheelt het op zomerbanden 9 kms. Met de teller op 120 precies, vindt TomTom dat ik 111 rijdt. Standaard rijd ik dus overal tussen de 125 en 130, waar toegestaan uiteraard...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat zal best, maar met een rolomtrek verschil van 0,7 cm heb ik daar nooit iets van gemerkt.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ongeveer dan... (want echt gemeten heb ik het niet)
dat wil zeggen met dat extra slakkenhuis
maar dat telt weer niet natuurlijk..
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





