Volvoclubs
- Siang
- Nieuw lid
-
Ik ben te weinig onderlegd om in te kunnen zien in hoeverre dat een probleem is, maar dat is het blijkbaar wel.
Zou dit de hamvraag zijn?
Op de ALV V-44 heb ik me uitgesproken tegen de plannen van het bestuur, in ieder geval in de vorm zoals die gepresenteerd werden. Dat laat niet onverlet dat ik voordelen zie in een federatie van Volvoclubs (massa tbv FEHAC, overheid, verzekering, dealers, Volvo AB) dwz in een conglomeraat van aparte verenigingen onder één hoed; of in een overkoepelende Volvo Eigenaren Vereniging die open staat voor alle Volvo bezitters.
Edoch een vereniging voor Volvo's ouder dan 25 jaar met uitsluitingen, daar kan ik me niet in vinden.
Misschien is deze gedachtenontwikkeling interessant om op bestuursniveau's te bespreken, maar niet dan nadat er ruimschoots de gelegenheid is gegeven om de indivuduele leden hun zienswijze te laten uiten, liefst schriftelijk en publiek, dat is het meest weloverwogen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
als we de koppen bji elkaar steken kan je natuurlijk ook zoeits als dit krijgen:
deze aanbiedingen hebben ze op je nieuwe Volvo in de UK:
www.volvoclub.org.uk/buying-a-new-volvo.shtml
en dat staat bij de site van de Volvoclub.
Best goed!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heeft zoiets bestaansrecht, want dat lijkt de basisvraag van Siang.
Nee, zeg ik dan. Te groot en te lomp om voortvarend te zijn, te veel meningen die te veel afwijken van anderen waardoor er nauwelijks eensgezindheid kan zijn.
Ja, zeg ik dan. Die overkoepelende club hebben we eigenlijk al. En die heet Volvo Nederland. Alleen geloof ik niet dat Volvo Nederland een PR-afdeling heeft die alle clubs in Nederland kan ondersteunen.

Heel sumier allemaal, maar ik kon niet alles onder woorden brengen zonder enkele A4-en vol te tikken.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Hoewel het opgaan in een grotere organisatie natuurlijk nadelen met zich meebrengen, kan de winst op de lange termijn enorm groot zijn.
Op dit moment kan onze vereniging zich nog in voldoende belangstelling verheugen, maar het moment nadert met rasse schreden dat onze auto's economisch dusdanig afgeschreven zijn, dat het alleen voor de echte liefhebbers loont om de wagen op de weg te houden. Nu is het voor velen ook een mogelijkheid om goedkoop in een grote veilige en degelijke auto te rijden. Deze mensen maken ook een substantieel deel van onze leden uit. Daarom verwacht ik op wat langere termijn toch een terugval in het ledenaantal.
Zoals de eigenaren van de oudere typen 7 serie al ervaren, komt de onderdelenvoorziening voor bepaalde onderdelen nu al in gevaar. Onze vereniging is te klein hier zelfstandig de financiële middelen op te hoesten voor een volwaardig onderdelenmagazijn.
Zelf zie ik brood in een model dat alle typen Volvo's ( en dat mogen wat mij betreft ook de nieuwere typen zijn) vertegenwoordigd zijn als aparte afdelingen cq. registers in een overkoepelende grote Volvo-club. Deze registers moeten dan naar verhouding een volwaardige zeggenschap krijgen binnen de overkoepelende grote Volvo-club. Verder moeten deze registers de speelruimte hebben om naar eigen goeddunken activiteiten te ontplooien en bijeenkomsten. Dit kan vooraf gebudgetteerd worden.
Dit opent voor de afzonderlijke registers meteen de mogelijkheid om een hoek in het centrale onderdelenmagazijn te krijgen voor de specifieke onderdelen.
De overkoepelende Volvo-club zal vele duizenden leden kennen en is daarmee financieel zeer sterk waardoor ieder register hiervan zal kunnen profiteren. Binnen de afzonderlijke registers kan men nog wel een soort van bestuur vormen waaruit één vertegenwoordiger is gezeteld in het bestuur van de grote Volvo-club.
Ik pleit er ook voor dat registers van moderne Volvo's hier aan kunnen deelnemen, immers de lidmaatschapsgelden maken de groep sterk en geven de club veel armslag. Want waar leg je de grens, wie maakt uit wat de laatste "echte" Volvo is geweest. Voor de ouderen onder ons wellicht de kattenrug of de amazone, voor de middelbaren de volvo 7- en 9-serie, voor de jonkies de 850 of de s/v70. En natuurlijk ook de Volvo's van nederlandse bodem, de 300 en 400 series.Als men een bijzondere emotie ervaart bij zijn/haar favoriete type dan speelt leeftijd in mijn opinie geen rol. Onze eigen vereniging is hier een goed voorbeeld van.
Natuurlijk zijn er ook gevaren aan verbonden. Minder betrokkenheid wellicht, de uitdaging om de boel bijéén te houden, bureaucratie. Het zal van ieder register afzonderlijk bij tijd en wijle de nodige wijsheid en bereidheid tot compromissen vragen. Maar in mijn opinie krijgen we er ook een hoop voor terug en moeten daarom ook niet te bang zijn dat onze eigen identiteit in gevaar komt. Daar zijn we zelf bij.
De eerste vijf jaar zullen we nog wel goed door komen, maar voor de verdere toekomst zie ik het als een noodzaak om bij elkaar te kruipen met alle typen om het overleven en in stand houden van onze geliefde auto's mogelijk te maken.
Goede voorbeelden hiervan zijn de Daf Club Nederland, de Rover Club en de Mercedes Veteranen Club, waar alle typen hun afzonderlijke plekje hebben binnen één grote(re) club. De Daf Club ken ik het beste en deze is met ruim 3000 leden een financieel kerngezonde club met een schitterend onderdelenmagazijn, waardoor we in staat zijn om alle type Dafjes op de weg te houden.
In ieder geval vind ik het een hele goede zaak dat we hier nu al eens over gaan nadenken en over gaan discussiëren met elkaar want de tijd vliegt en voor we het weten hebben we de boot gemist.
Groeten, Jan Snijder.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Als we samen zouden gaan met andere Volvo clubs en verenigingen, behouden we dan ons eigen blad en onze eigen site? Waar we het dus voor ruim 90% van de tijd hebben over de 700/900/90 serie?
Zo ja, dan is daar iets voor te zeggen. Maar wie op deze manier aan onderdelen (nieuw of van de hoogovens gered) wil komen, die moet er rekening mee houden, dat je dan geld gaat gebruiken, dat anders bij een andere vereniging of club in kas zou zitten. Tenzij een "fusie" zou betekenen, dat er zo ontzettend veel geld gespaard wordt, dat je daaruit die onderdelen (opslag en/of productie) kunt bekostigen.
Zo nee, geef mijn portie dan maar aan fikkie. Ik vind een Amazon best mooi en sommige S/V40's ook. De XC90 zou ik best willen hebben. Maar ik hoef daarover op deze site of in ons blad, een enkele uitzondering daargelaten, niets te lezen. Tussen de vele andere modellen die Volvo op de markt heeft gezet, zal ons model waarschijnlijk ten onder gaan. En daar heb ik geen trek in.
Ik ben er een voorstander van, om onze eigen Volvo 700 vereniging groter te maken. Door meer 700/900/90 bezitters te informeren over onze vereniging. Geregeld zie ik hier in de omgeving 700's en 900's staan of rijden, terwijl er maar een stuk of 4 leden in de gemeente Heerlen wonen. Ik wacht dan ook op met smart (géén hoofdletter aan het begin) op blauwe T/Polo-shirts met ons logo in geel, blauwe truien met ons log, maar vooral op een stapel folders om onder deze of gene ruitenwisser te schuiven.
Groetjes
Mathy (die net een groep Manta-liefhebbers - maar helaas geen visliefhebbers - bij "de garage" op Ned3 ziet en zich dan afvraagd, waarom er nooit V700-liefhebbers op TV zijn te zien. Met uitzondering van die ene keer, dat er wat ruitjes ingetikt worden. PS Martin Bril is er ook)
- V700 register
- Nieuw lid
-
...Natuurlijk zijn er ook gevaren aan verbonden. Minder betrokkenheid wellicht, de uitdaging om de boel bijéén te houden, bureaucratie. Het zal van ieder register afzonderlijk bij tijd en wijle de nodige wijsheid en bereidheid tot compromissen vragen. Maar in mijn opinie krijgen we er ook een hoop voor terug en moeten daarom ook niet te bang zijn dat onze eigen identiteit in gevaar komt. Daar zijn we zelf bij..
Bureaucratie is zeker een risico, maar die volgens mij met wat geluk overwonnen kan worden. Verliezen van identiteit is denk ik niet aan de orde, of ik begrijp niet precies waar je op duidt. Binnen elke (buiten Nederlandse club) tref je voorliefde aan voor een bepaald model.
We zullen wel zien is mijn houding, verzuiling is vreselijk in dit land is mijn oordeel.
Een onderdelenmagazijn waarop je duidde is inderdaad duur. Het liefst zie ik ook een onderverdeling van registers, of wat meer medewerking van Volvo om de onderdelen courant te houden. Zeg nou zelf: Voor iets meer dan 10 euro koop je fuseekogels bij Brezan van de aftermarket bijvoorbeeld. Beter, slechter? Ik heb het nog niet uitgetest. Sierstrippen koop je echter niet bij Brezan... Nu begrijp ik wel, het marktaandeel van Volvo is lang niet zo groot als MB en onze Volvo's zijn al lang afgeschreven. Onderdelenbeheer kost ook geld. En we zijn Ford op het moment... Vergeet dat even niet.
Van zodra er serieuze ideeen de ronde doen voor een gezamelijk overkoepelend orgaan ben ik van mening dat we hier op moeten inhaken, ik sluit mij daar bij aan, en de voordelen bespreken en vooral wat er mis ging in het verleden.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
"Redelijk democratisch" want minimaal 10 % van de aangesloten leden en/of donateurs moet zich geroepen voelen voor een ALV. En minimaal 10 % is niet zoveel.
De Satuten voorzien in een extra ALV (artikel 15, lid 2).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als hiervoor een ALV noodzakelijk is dan stel ik voor om dit op dit moment nog een jaar of wat (2-3) uit te stellen.MSuidgeest schreef : We kunnen een extra ledenvergadering beleggen, een agenda opstellen en stemmen uitbrengen. Dan kan er redelijk democratisch besloten worden wat de toekomst zou kunnen brengen.
"Redelijk democratisch" want minimaal 10 % van de aangesloten leden en/of donateurs moet zich geroepen voelen voor een ALV. En minimaal 10 % is niet zoveel.
De Satuten voorzien in een extra ALV (artikel 15, lid 2).
Het is nog te vroeg en nog niet uitgekristalliseerd.
Ik zie wel wat in Jan S' gedachtengang, maar we moeten voorkomen dat er een anti stemming ontstaat, alleen maar omdat we tegen zijn, of omdat het voorstel nu simpelweg nog niet goed genoeg is. Dus: stemmen Ja, maar pas als er iets concreets ligt (en kwalitatief goed)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gewoon een beleid uitstippelen hoe we de komende jaren moeten reageren op dit soort geluiden over bv een overkoepelende Volvo-club.
In het bedrijfsleven werkt het ongeveer net zo. Zorg dat je orderportefeuille redelijk vol zit zodat je over een jaar (of langer) weet welk werk je kunt maken. Dan kun je vast reserveringen doen voor de komende perioden.
Dat is mijn gedachte achter een extra ALV.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Ik ben het met Jeroen eens dat we eerst dit idee eens verder fijn moeten slijpen voordat we hierover een beleid gaan uitstippelen. Wat het moment betreft, het is nog niet acuut, het is gelukkig nog geen vijf voor twaalf, maar regeren is vooruitzien. Gezien de kosten die aan een extra ALV verbonden zijn, voel ik hier niet veel voor. Dit extra geld kan m.i. beter besteed worden.
Volledig zelfstandig blijven en toch alles kunnen doen om onze auto's op de weg te houden is natuurlijk de eerste optie. Aan het uitbouwen van de vereniging ben ik al jaren actief bezig, wellicht niet altijd zichtbaar voor de leden, maar neem van mij aan dat het huidige bestuur op dat gebied niet stilzit. Uiteraard hebben we de hulp van alle( of zoveel mogelijk) leden nodig om dit succesvol te bereiken.
We moeten realist zijn, naar mijn mening is het aantal van ons type Volvo's te gering om een resultaat te bereiken als bij bv. de Daf club met haar ruim 3000 leden. Dus moeten we naar alternatieven zoeken.
Het opzetten van een onderdelenmagazijn kan dus betekenen dat we een "paraplu" opzoeken en zo gebruik kunnen maken van de al aanwezige voorzieningen en het derhalve goedkoop kunnen inpassen bij een grote vereniging.
Andere optie is om een bevriende garagist in de arm te nemen die bereid is om in een onderdelenmagazijn te investeren, welk alleen levert aan onze clubleden en dat mede door een aantal vrijwilligers uit onze club wordt gerund. Gedacht kan worden dat zijn eigen 7 en 9 serie klanten op die manier ook lid van onze vereniging (dienen te) worden.
Dat zijn zo twee mogelijkheden die bij mij in gedachten zijn, maar wellicht komt de op de ALV gevormde onderdelencommissie nog met andere zeer bruikbare ideeën.
Maar hoe we ook opereren, als we niet in staat blijken om alles geheel in eigen beheer en met eigen middelen van de grond te krijgen, zul je moeten roeien met de riemen die je hebt en dat betekent dat je hier en daar concessies moet doen. Maar dat is niet erg als de voordelen maar groter zijn dan de nadelen. En dat je het doel wat je nastreeft maar bereikt. Als het linksom niet gaat, dan maar rechtsom.
Maar dat de discussie hierover begonnen is, vind ik een hele goede zaak, omdat een goede toekomst van de vereniging gewaarborgd moet zijn. En wat mij betreft gaan we daarvoor.
Groeten, Jan.