Volvoclubs

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2007 08:23 #1169354 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Discussie
Siang, blij dat het geschreven wordt.
Een heikel punt natuurlijk: willen we aparte clubs houden, willen we een overkoepelende club, willen we clubs samenvoegen? "Uitsluiting van bepaalde modellen" zou ik me dan echter niet in kunnen vinden.

Persoonlijk ben ik geinteresseerd in alle modellen van Volvo, en zou een club voor alle modellen dus beslist zijn charme hebben. Daarnaast biedt een dergelijk formaat club ook serieuze kansen om de wagens te behouden, denk aan onderdelenvoorziening, waar de V700 in zijn eentje eigenlijk te klein voor is.

Vraagje aan de moderator: mag dit tot aparte discussie verheven worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2007 09:20 #1060531 door Eric Bakker (GAST)
Volvoclubs is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Na de poetsdag V700 eergisteren was het gisteren ALV-dag V44, maar daarover straks meer.
'k Heb namelijk eerst een set velgen voor de Mini opgehaald in Haren (Gr.) om vervolgens net op tijd voor de vergadering in Renswoude te zijn. 370 kilometer in 3 3/4 uur inclusief tanken, ophalen van de velgen en even een snack bij een McDrive. Vond ik geen slecht gemiddelde, temeer het verbruik ± 1 op 9,5 was. Niet slecht voor een 45-jarige Amazon. 'k Hoop wel dat de drie camera's die ik tijdig opgemerkt heb de enige waren op mijn route......
De vergadering was interessant: de discussie werd aangezwengeld of er opening gegeven moet worden voor toelating van andere typen Volvo van ouder dan 25 jaar, met mogelijkheid tot uitsluiting van bepaalde niet nader genoemde types. Tevens werd gediscussieerd over de naam V-44, vlag en lading enzo, de gedachtenwisseling hierover die wij gevoerd hebben is vast nog wel ergens in de archieven. Ik heb gewezen op eventuele juridische voetangels indien het bestuur V44 vereniging zou besluiten om naamswijziging door te voeren met het woord 'Volvo' erin, gezien de rechten die Volvo heeft.
Mijn standpunt is helder: de V-44 vereniging dient de belangen te behartigen van de typen waar zij voor staat: tot en met de 164 en de modellen van voor de Katterug.
Er is historisch sprake van een zekere mate van samenwerking tussen Volvoclubs zoals bij de VKB en de Elandrun. Dat zou naar mijn mening geformaliseerd kunnen worden in een overkoepelende federatie van Nederlandse Volvoclubs.
Of je zou kunnen denken aan het Engelse model: één grote club voor alle modellen ongeacht leeftijd.
Wat zijn voor- en nadelen van kleinere clubs? Voordeel: je kent meer clubleden, nadeel: je hebt minder massa, dus minder actieve leden voor de bestuursfuncties. Tegenargument: ook in een club van ± 4000 leden (V-44) was er op de dag van de ALV een vacature.
Nadeel van een veel grotere club (dan 4000): je bent minder betrokken als je niks hebt met bepaalde modellen, daarmee minder gemotiveerd om je nek uit te steken. Alhoewel het in Engeland blijkbaar wel gaat.
Deze verzuchting is uitdrukkelijk geen sollicitatie voor een bestuursfunctie, die heb ik al genoeg in andere verenigingen, bovendien ondersteunt het thuisfront geen verdere betrokkenheid bij autoclubs.
De enige reden waarom ik dit schrijf is om na te laten denken over de situatie en posities van Volvoclubs in pakweg 2015 of 2025.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2007 09:50 #1169362 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic V44 uitbreiden?
Meer samenwerking tussen de clubs zou geen kwaad kunnen. Hier en daar gebeurt dat gelukkig al.
Als er bij een uitbreiding van de V44 een aantal (wel "oud-genoege") typen uitgesloten worden zou ik absoluut geen behoefte hebben om lid te worden van een dergelijke club.Ik zie de bui al hangen, dan worden de Volvo 66 en de 300serie waarschijnlijk uitgesloten en dat vind ik eigenlijk júist de leukste Volvo's!
Er staat Volvo op, dat maakt ze voor mij Volvo. Als Volvo ze goed genoeg vond om hun naam op te zetten zijn ze voor mij ook goed genoeg! Zeker de 360, met zijn 2 liter Redblock is 100% Volvo. (Als Daf-liefhebber blijven ze stiekem ook wel een beetje Daf natuurlijk...)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2007 10:13 #1169366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic allemaal een club

bodejodel schreef : .Ik zie de bui al hangen, dan worden de Volvo 66 en de 300serie waarschijnlijk uitgesloten
Er staat Volvo op, dat maakt ze voor mij Volvo.

Daar ben ik het wl mee eens. Ik zie ook wel de schaalvoordelen van een grote club. Ik zou dus wel lid worden cq. blijven.
En hoewel de 340 en 66 niet mijn ding is, vind ik wel dat die er bij zouden moeten kunnen horen.
het is anders een beetje als "some are more equal than others"
Want wat doe je met de 850club? en de C70? de 440? de S/V40/50? de C30?

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2007 10:25 #1169367 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic oldschool
Naar mijn mening houdt het 'oude' type volvo op bij onze club. Hoewel in die tijd de 850 en V70 ook al bestond vind ik die toch van een andere orde. Maar dat is persoonlijk. Ik ben een voorstander van nauwere samenwerking (overkoepelend) tussen de clubs voor AAV's (achterwiel-aangedreven-volvo's), ofwel bricks/RWD. Ook vanwege de overeenkomende techniek. Ik ken geen mensen die fanatiek lid zijn van clubs voor de 850 of V70, maar heb wel het gevoel dat die qua interesse verder van ons verwijderd zijn dan mensen van de 240 of V44 club.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2007 10:26 #1169369 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Als het 1 club wordt horen
Als het 1 club wordt horen die er ook allemaal bij.
Als de V44 gaat uitbreiden gaat het geloof ik alleen voor modellen die 25 jaar of ouder zijn...

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2007 10:44 #1169372 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic tenzij we pleiten voor een andere grens

bodejodel schreef : Als het 1 club wordt horen die er ook allemaal bij.
Als de V44 gaat uitbreiden gaat het geloof ik alleen voor modellen die 25 jaar of ouder zijn...

Persoonlijk vind ik de 25 jaars grens niet zo'n sterke. Dat betekent dat er ieder jaar weer nieuwe bijkomen. En dat alleen maar vanwege het belasting verhaal. Ik denk dat er (nu spreek ik weer namens mezelf) een groot verschil zit in de ontwikkeling van de achterwielaangedreven volvo's en de later ontwikkelde modellen. Al was het alleen maar dat Volvo sinds 1998 onderdeel van Ford is geworden. Daar ligt voor mij de grens.
En alle volvo's heeft het nadeel dat er dan, naar wat ik verwacht, een grote groep bijkomt met mensen die het om allerlei andere zaken gaat dan het zelf sleutelen, het zoeken naar 2e hands onderdelen en de nostalgie van de oudere modellen, maar dat kan ik mis hebben natuurlijk.
Voordeel is dat het misschien een betere balans is tussen grotere slagkracht en motivatie door gemeenschappelijke belangstelling.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2007 13:04 #1169397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanleiding?
@Siang, wat was eigenlijk de aanleiding voor het aanzwengelen van deze discussie binnen V44, loopt het aantal leden terug? zijn de leden niet tevreden? zijn de vacatures niet in te vullen? ofwel welk probleem wil men eigenlijk oplossen
Met wat ik gezien heb van Volvo clubland heeft iedere club zo z'n eigen publiek en is iedereen daar redelijk tot goed tevreden mee, blijkbaar zitten wij Nederlanders zo een beetje in elkaar dit itt Belgie en UK bijv.
En als het probleem dat ten grondslag ligt aan de discussie helder is, wordt er dan ook gesproken met andere bestaande clubs? Als V44 dit alleen zou gaan doen zullen de andere clubs daar niet blij van worden schat ik.
80% van de moeite gaat zitten in het helder krijgen van het probleem, 20% in de oplossing want die volgt bijna vanzelf uit het gezamenlijk beeld van het probleem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2007 13:07 #1169400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is al eens eerder geprobeerd
Een overkoepelende organisatie is al eens eerder geprobeerd. Een 7 tal jaren geleden meen ik (ben de naam even kwijt). Wij als vereniging namen daar ook in deel, maar de organisatie heeft niet stand kunnen houden. Reden weet ik niet meer, zou ik nog kunnen achterhalen.
Ik vrees dat al de aparte verenigingen typisch des Nederlands is. Verzuiling. Belgie en de meeste landen kennen 1 Volvo club.
(Ander verhaal, maar interessant om te weten: als we alle leden van de Volvo clubs in NL bij elkaar optellen, op welke plaats eindigen we dan in vergelijk met andere auto clubs?)
Robert

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2007 13:08 #1169401 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Vergrijzing
Ik heb via een ander kanaal begrepen dat het probleem was dat de vereniging begon te vergrijzen?
Ik gok doordat weinig jongere mensen die in Amazon's en PV444's rondrijden...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC