Verslag van de sleuteldag bij Nordicar in Heerhugowaard

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2007 17:16 #1165973 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Geslaagde dag
Het was idnerdaad een geslaagde dag.
De klussen die ik gepland had zijn gelukt (celica geschorst en bij kletsen) en zelfs alles wat op de wensenlijst stond is gelukt. De sierstrip zit er weer op (rechter achterdeur) en zelfs de antenne heeft een verse spriet. (met 5 segmenten heb ik nu weer fatsoenlijk ontvangst, overal)
De inspectie op de brug heeft opgeleverd dat ik de paddestoel rubbers moest vervangen. Dat is gisteren gedaan. (het trillen van het stuur is nu verplaatst van 70 naar 95-125 km/u... en heviger... op naar het volgende punt, uitlijning) De remblokken konden nog heel even, maar gisteren bleek bij nameten van de schijven dat die al een tijdje niet meer konden. (ff verse erop komend weekend)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2007 14:06 #1166065 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Mooie dag!
Het was weer als vanouds bij Nordicar.
Mijn hoofdklus was het vervangen van de voorveren. Vorige keer bij Nordicar al mijn voorschokdempers vervangen maar achteraf (na een proefritje met de hoofdmonteur bij van Hemert) bleek dat de linker voorveer veel te slap was. E.e.a. werd ook steeds erger waarschijnlijk door een interne scheurtjes / metaalmoeheid / ... . De laatste weken moest ik op eieren rijden want bij elke hobbel, scherpe bocht naar rechts of eenwat snellere bocht naar rechts kwam er een hele nare "kloink" uit het linksvooronder. Dus het hele feestje van uitbouwen van de voorpoten kon weer herhaald worden. Meteen ook nog even een fusekogel die wel heel erg soepel liep, preventief vervangen. De nieuwe stootrubbers die ik besteld had waren zo'n 8~10 cm lang, van degene uit de linkervoorpoot was nog ongeveer een centimeter 2 verkruimeld rubber over ergo het was echt nodig
Het resultaat mag er zijn, nu kan ik weer over hobbels rijden zonder samengeknepen billen en de wegligging lijkt ook wat beter. Ook een nare tik bij het achteruit insturen lijkt nu weg te zijn. Van de week nog even laten uitlijnen en dan is die klus ook weer geklaard.
Daarna nog wat rondgelopen en Hanneke geholpen met het uitbikken van de reactiestangrubbers. Die waren behoorlijk heen overigens
Aan het einde van de dag toch nog even een vraag gesteld aan één van de monteurs over een probleem dat ik al langere tijd heb: het verdwijnen van koelvloeistof. Op zich nog geen drama, maar je moet toch wel heel regelmatig kijken of er nog genoeg inzit anders kan het natuurlijk wel op een drama uitlopen. We hebben toen het koelsysteem onder druk gezet en, ja hoor, het begon meteen een beetje te druppelen bij de slangaansluiting bij de thermostaat. Na het verder vastzetten van de slangeklem stopte het meteen. Toen zagen we ook nog een redelijk grote plas onder de auto liggen. Nadat we de auto op de brug hadden gezet bleek dat het hier ook om loszittende slangeklemmen ging, die van de warmtewisselaar bij het oliefilter. Een van de slangen kon je met de hand gewoon verdraaien en dat is niet goed. Ook nog een druppeltje onderaan de radiator maar die kwam gelukkig van de onderste radiatorslangklem: ook maar even vastgezet.
Als laatste nog even afrekenen maar dat was geen pretje, grotendeels door mijn eigen schuld. Ik was natuurlijk weer te laat met bestellen van de onderdelen waardoor alleen nog originele Volvo veren op tijd binnen konden zijn. Op zo'n moment weet je weer wat de Volvo-eigen prijzen zijn. Voor de prijs van één Volvo veer, heb je een complete verlagingsset uit zweden van 4 veren in sexy rood
Uiteindelijk was ik bijna net zoveel kwijt als Jan Huijsmans voor twee complete voorpoten waar ook nog een hele 740 diesel aan hing.
Maar goed ik kan qua veren weer een tonnetje of 4 vooruit

• Jeffrey van Loo
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2007 14:45 #1166070 door Jeffrey van Loo
Beantwoord door Jeffrey van Loo in topic kloink
Kwam die kloink door de veren? Ik had laatst ook een kloink en kwam erachter dat de grote moer die de schokdemper in zijn bus insluit, los zat. De schokdemper kon dus op en neer in zijn huls. Na vastdraaien was het over.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2007 15:04 #1166074 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Dat zat allemaal goed vast
Mijn kloink werd duidelijk veroorzaakt doordat de veer te makkelijk in kon veren. Omdat het stootrubber bijna volledig vergaan was, was er feitelijk niets dat zo'n lange veerweg kon afstoppen. Volgens mij kan dat twee potentiële oorzaken hebben: of de moer waarmee de schokdemper in de voorpoot vastzit raakt dan de veerschotel van onder of de demper komt buiten z'n bereik.
Wat het was weet ik niet maar goed kan het nooit zijn 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC