Volvo Penta

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2007 17:54 #1163529 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Samenwerking
Ook interessant:
Assar Gabrielsson was sales manager at SKF and together with the engineer Gustaf Larson, who had experience of the British automobile industry; he had decided to invest in a Swedish-built car. With its long experience of engine production, Pentaverken was given the chance to produce an engine - at a very reduced price - which was to have a displacement of two liters and an output of 28 horsepower. In 1927, a total of 710 DA engines were delivered to Volvo. In 1928 an additional 705 DA engines were delivered and, in 1929, 865 engines with the designations DB and EB were supplied in addition to 574 DA engines. A total of 2,854 DA, DB and EB car engines were manufactured between 1927 and 1930. Very quickly Volvo became an important customer that gave Pentaverken increased confidence and belief in the future.
Volvo business became more and more important for Penta and in 1935 Volvo bought its engine supplier and renamed the company Volvo Pentaverken. At the same time a design and sales department for non-automotive engines was set up in Goteborg under the name AB Pentaverken. The same year the Hesselman engine was introduced: a six-cylinder crude-oil engine with three-cylinder idling, a very advanced design for its time. Women were employed in the company for the first timeAt the start of the 1930s Fritz Egnell lost control of Pentaverken and Göteborgs Bank acquired a majority holding. Every year the company produced more Volvo engines than Penta engines, and Volvo's financial interest in Pentaverken increased. The production of marine, industrial and car engines under one roof, was no longer as smooth an operation as it had been in the beginning. Although time and motion studies and assembly-line production were introduced at an early stage - in 1930 - there were constant problems in the spring and summer which was the high season for Volvo and for other customers. Volvo was a demanding customer whose favors were being sought by many other Swedish companies and it was often necessary to work round the clock to complete its orders. In 1935, Volvo took over completely and the company was renamed Volvo Pentaverken. In the same year Volvo moved a design and sales department to Göteborg and set up AB Pentaverken in Göteborg, the company from which AB Volvo Penta developed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2007 19:04 #1163531 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na....
De mooiste,
de snelste,
nu ook de wijsste.

Dank. Ik voel me nu compleet.
Groet,
Eric 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2007 22:11 #1163554 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ander Penta-blok
In het Volvo-museum staan ook flink wat Volvo Penta motoren. Daarondeer een uiterst intrigerend blok: een mooie, rode V8 met op het afdekplastic de prachtig gestileerde cijfers 7, 4 en 0. Jan Huijsmans en ik hebben er wat aan lopen meten, en vermoeden zo dat het ding prima gaat passen in een 740...

Later even opgezocht wat dit voor blok is: het gaat om een 7,4 liter V8, basis blok is meen ik een Pontiac of Chevrolet. Het laagste vermogen waarmee ze geleverd zijn, ligt rond de 370 pk, wat betekent dat de RDW deze ombouw aan de zwaarste keuringen zou gaan onderwerpen.

Overigens: zo'n 5 liter met dubbele schroef is inderdaad ook een mooi motortje. Ik hoop wel, dat je schroeven ACHTER het staartstuk zitten. Op de HISWA heb ik gezien dat het ook ervoor kan, maar dat lijkt me nogal kwetsbaar...

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2007 23:43 #1163640 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic penta
Ik heb ooit (20 jaar geleden) een een zgn Volvo Penta motor uit een boot gehaald, was inelkaar gelopen door gebrek aan koeling/smering.
Ik die motor uit elkaar gehaald, naar m'n revisie bedrijf; zijn reactie, ben je gek geworden of zo, de sloop staat vol met Volvo auto's waar je zo een gelijke motor uithaalt.................
Revisie is erg duur tov een automotor met BV 200.000 Km op de teller! Die hou het in een boot nog jaaaren vol.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2007 01:28 #1163648 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Cat zat
Een klant van me, heeft een aantal mobiele puin-brekers, was het gezeik met PON (volkswagen-Caterpilar- enz enz ) <u>ZAT</u>.
Volvo fanaat zoals ik, ik hang er een VOLVO Penta motor in!
Verbruik 1:3 dwz Volvo = 3000 draai-uren, Cat = 10.000 uur.
Puinbreker = vollast draaien en motor steeds afwurgen = overbelasten!!!!
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2007 21:07 #1163704 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volvo penta
.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2007 21:08 #1163705 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volvo penta
Misschien kende je deze link al zoniet, hier alle marinemotoren ... 
<a href=" www.volvo.com/volvopenta/benelux/nl-nl/marineengines/ "> www.volvo.com/volvopenta/benelux/nl-nl/marineengines/
( ik heb als "krachtpatser" een md6 a in m&#39;n sloepje van 6 meter 2 cylinder diesel 10 pk)
Groetjes Rudiger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 18:01 #1163917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handleiding

@Rob: Staat er in die handleiding ook iets over de krukas? Dit zou weleens de bekende verzwaarde penta-marine krukas kunnen zijn waar menig B230-tuner gerbuik van maakt. Ben benieuwd! Groet, Eric

Eric, de handleiding ligt "ergens" op zolder die nu net helemaal op zijn kop staat omdat ik met het dakbeschot bezig ben. Zodra ik de handleiding weer heb gevonden (paar weken gelden nog gezien, scan ik wel wat voor je in.
Rob

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC