De motor..

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2007 15:49 #1058311 door V700 register
De motor.. is gemaakt door V700 register
Ik ben pas in het bezit van een 965 2.5 ('95) Prima auto, maar de diverse site's doorgelezen te hebben valt me op dat de 2 liter uitvoering vele jaren
de basisblok is geweest van Volvo. Volgens mij wel sinds 1968. Wat me dus opvalt is dat de 3.0 en de 2.5 relatief maar kort gefabriceerd zijn.
En toch zijn het wel moderne blokken met 24 kleppen etc, want in nieuwere Volvo's zoals de 850 komen deze blokken , of een afgeleide hiervan niet meer terug. (dan alleen maar 5 cilinders)
En dat verbaasd me wel gezien het imago van Volvo, wie weet de historie
hiervan? en waarom is Volvo hiermee gestopt? te onderhouds gevoelig?
of niet zuinig genoeg? of was het een leen-blok van een oorspronkelijk ander merk?  
Ben wel benieuwd naar eventuele reactie's, alvast bedankt.
gr, Wilfred 965. (ex. 945 SE, dus 2 liter..) 
 
Nou, bedankt Volvo kenners!, een echte denkTank....gr, Wilfred.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2007 19:21 #1155726 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beetje fout
Die 6-in-lijn met zijn 2,5 en 3 liter wordt nog steeds gebruikt.
Alle 850's hadden de 5 cilinderversie van dat blok, met 2 of 4 kleppen per cilinder, met HPT of LPT of geen Turbo.
Alle 70's hebben de zelfde motoren als de 850's hadden.
De 40- en 50serie hebben ook de 5 cilinders aan boord en zelf een 4 cilinder afgeleide daarvan.
En de nieuwe S80 en XC90 heeft enkele varianten van de oorspronkelijke 3 liter 6-in-lijn onder de motorkap. En inmiddels een Yamaha V8, maar dat vind ik zelf nou weer prut.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2007 21:40 #1155784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B14, 16, 18, 20, 21, 23 etc
In de katterug (1944) zat oorspronkelijk een 1400cc motortje, de B4B/B14. Deze motor is later vergroot tot 1600cc, de B16 dus. Pas in 1961 verscheen de B18, nu met 5x gelagerde nokkenas, maar nog steeds met stoterstangetjes en een tuimelaaras. In 1968 verscheen de B20, eigenlijk een uitgeboorde B18. Met gebruikmaking van een aantal B20 onderdelen werd de B20 vergroot tot de 6 cylinder B30 (toegepast in de 164). De B20 werd steeds verderontwikkeld, t/m een injectieblok in 1970 (B20E/F). Uiteindelijk was het blok echter uitontwikkeld. De 240 kwam, naast met de oude B20,met een nieuwe motor (weer een afgeleide van het B20 blok) de B21A en E, later gevolgd door de B23. De B21 motoren waren de eerste volvo motoren met een bovenliggende nokkenas. De B20 voldeed begin jaren 70 niet langer aan de steeds hogerwordende emissie-eisen. De 240 was ook leverbaar met een B19 motor (< 2000cc) om zo in een lagere tariefgroep wegenbelasting te blijven (oa Italie). 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2007 22:49 #1155807 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doorontwikkelen
En de latere B200 en B230 motoren waren hier weer doorontwikkelingen van. Al deze moteren zijn ook wel bekend als de zogenaamde "Red Blocks" Het onderblok is inderdaad rood gespoten.
Voor een kleine autoproducent als Volvo is het een enorme kostenpost om een nieuwe motor te ontwikkelen. Vandaar dat ze voor motoren die ze zelf niet in huis hadden leentjebuur deden bij anderen. Bijvoorbeeld bij Renault voor de 340 en bij VW voor de diesels.
Omdat Volvo met de 960 de hogere klassen wilde bedienen met BMW en Mercedes om maar een wat te noemen moesten ze wel met iets voor de dag komen want daar voldoet een 4 cylinder inmiddels niet meer, zelfs al hang je er een turbo aan en de PRV V6 stamt uit de 70'er jaren en was dus ook wel wat verouderd(sorry V6 rijders). Ja en dan is dit het resultaat.
Overigens waren deze motoren een deel van de ontwikkelingskosten voor de 850. waarbij ook een flinke uitbreiding v/d motoren fabriek in Skovde hoorde. Als 2 modellen met zo'n motor kunt bedienen wordt de investering natuurlijk eerder de moeite waard.
Nou ja er zijn er vast wel die nog aanvullinge c.q.verbeteringen hebben
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2007 23:33 #1155816 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic top down
Samengevat is dus de door Volvo ontwikkelde 3.0 6 cylinder lijmotor, die in 1990 (mj 1991) in de 960 kwam, het 'oerblok' waaruit vervolgens de 5 cylinder 2.5 ontwikkeld is (één cylinder eraf voor de 850), en later de  2.0 (ook 850), en de 2.5 6-cyl in de latere 960.
Dacht ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2007 23:40 #1155821 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic B234F
Hallo Volvisti
Weet iemand hoe de B234 en de B204 (Turbo) in dit verhaal passen?
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2007 05:06 #1155841 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic allemaal een pot nat
een goede nacht allemaal,

Ik heb het idee dat alles wat er vanaf de 960 aan motoren in volvo's is gebouwd een afgeleide is van de welbekende 3 liter. Een kennis van me heeft een heeft een 850 2.0 10 klepper en dat is echt een uitgekleed 3 liter blok; cilinder eraf, andere nokassen, andere boring, maar in wezen is het blok hetzelfde. Je zou er zelfs zo een 20 klepper van kunnen maken want de honingen voor de andere tien kleppen zitten nog in de kop.
Hetzelfde met de s80 die ik vorige week van de dealer meehad. Toch even onder de motorkap gekeken en ja hoor............. een 850 blok maar nu wel met 20 kleppen en een turbo eraan.  Volgens mij een pot nat dus.

Gr. Bouke 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2007 07:05 #1155842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B204 en B234
die blokken zijn ook op het redblock gebaseerd. Op het bestaande blok is een 16v kop geplaatst. Met balansassen had volvo al enige ervaring vanuit de bouw van de aquamatic motoren (bootmotoren). Volvo had meen ik ook al wat geexperimenteerd met 16v rallykits. Tegenwoordig is 4 kleppen per cilinder bijna standaard.    

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2007 09:33 #1155844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zweedse lego
4 cil white-blocks vind je in de S/V40's, niet in de 850, die heeft altijd een 5-cil.
het B234 en B204 red-block is een verhaal appart. Het blok is echt anders (dunnere gietwanden) en heeft balansassen + de smering ervan aan de zijkanten.
De 16V-kop past echter wel op de B200/230 onderblokken.(met de beperking dat je geen olietoevoer hebt naar de hydr. klepstoters. Die moet je dan ook vervangen door vaste shims en buckets.(ik meen dat bepaalde items van Renault of VW passen)
Ten tijde van de 360 heeft Volvo een speciale run 16v-koppen gemaakt voor Rally-cross gebruik maar die koppen zijn toch anders als de B2x4-kop. De kans is bijzonder klein dat je zo'n kop in NL tegenkomt.
Volvo: t'is net Lego!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2007 17:06 #1155910 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 16 -> 24?
Hallo Jan

JanV schreef : het B234 en B204 red-block is een verhaal appart. Het blok is echt anders (dunnere gietwanden) en heeft balansassen + de smering ervan aan de zijkanten.

Maar zijn de 24 kleppers gebaseerd op de 16 kleppers?

JanV schreef : De 16V-kop past echter wel op de B200/230 onderblokken.(met de beperking dat je geen olietoevoer hebt naar de hydr. klepstoters.

Ik vroeg me al af, waarom die hydraulische klepstoters bij "16V-kop op 8V-onderblok" altijd vervangen worden door mechanische klepstoters. Da's nu dus ook duidelijk. Jammer, ik ben wel een fan van hydraulische klepstoters.[/quote]
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD