De motor..
- V700 register
- Nieuw lid
-
de basisblok is geweest van Volvo. Volgens mij wel sinds 1968. Wat me dus opvalt is dat de 3.0 en de 2.5 relatief maar kort gefabriceerd zijn.
En toch zijn het wel moderne blokken met 24 kleppen etc, want in nieuwere Volvo's zoals de 850 komen deze blokken , of een afgeleide hiervan niet meer terug. (dan alleen maar 5 cilinders)
En dat verbaasd me wel gezien het imago van Volvo, wie weet de historie
hiervan? en waarom is Volvo hiermee gestopt? te onderhouds gevoelig?
of niet zuinig genoeg? of was het een leen-blok van een oorspronkelijk ander merk?
Ben wel benieuwd naar eventuele reactie's, alvast bedankt.
gr, Wilfred 965. (ex. 945 SE, dus 2 liter..)
 
Nou, bedankt Volvo kenners!, een echte denkTank....gr, Wilfred.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alle 850's hadden de 5 cilinderversie van dat blok, met 2 of 4 kleppen per cilinder, met HPT of LPT of geen Turbo.
Alle 70's hebben de zelfde motoren als de 850's hadden.
De 40- en 50serie hebben ook de 5 cilinders aan boord en zelf een 4 cilinder afgeleide daarvan.
En de nieuwe S80 en XC90 heeft enkele varianten van de oorspronkelijke 3 liter 6-in-lijn onder de motorkap. En inmiddels een Yamaha V8, maar dat vind ik zelf nou weer prut.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor een kleine autoproducent als Volvo is het een enorme kostenpost om een nieuwe motor te ontwikkelen. Vandaar dat ze voor motoren die ze zelf niet in huis hadden leentjebuur deden bij anderen. Bijvoorbeeld bij Renault voor de 340 en bij VW voor de diesels.
Omdat Volvo met de 960 de hogere klassen wilde bedienen met BMW en Mercedes om maar een wat te noemen moesten ze wel met iets voor de dag komen want daar voldoet een 4 cylinder inmiddels niet meer, zelfs al hang je er een turbo aan en de PRV V6 stamt uit de 70'er jaren en was dus ook wel wat verouderd(sorry V6 rijders). Ja en dan is dit het resultaat.
Overigens waren deze motoren een deel van de ontwikkelingskosten voor de 850. waarbij ook een flinke uitbreiding v/d motoren fabriek in Skovde hoorde. Als 2 modellen met zo'n motor kunt bedienen wordt de investering natuurlijk eerder de moeite waard.
Nou ja er zijn er vast wel die nog aanvullinge c.q.verbeteringen hebben
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Dacht ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Weet iemand hoe de B234 en de B204 (Turbo) in dit verhaal passen?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb het idee dat alles wat er vanaf de 960 aan motoren in volvo's is gebouwd een afgeleide is van de welbekende 3 liter. Een kennis van me heeft een heeft een 850 2.0 10 klepper en dat is echt een uitgekleed 3 liter blok; cilinder eraf, andere nokassen, andere boring, maar in wezen is het blok hetzelfde. Je zou er zelfs zo een 20 klepper van kunnen maken want de honingen voor de andere tien kleppen zitten nog in de kop.
Hetzelfde met de s80 die ik vorige week van de dealer meehad. Toch even onder de motorkap gekeken en ja hoor............. een 850 blok maar nu wel met 20 kleppen en een turbo eraan. Volgens mij een pot nat dus.
Gr. Bouke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
het B234 en B204 red-block is een verhaal appart. Het blok is echt anders (dunnere gietwanden) en heeft balansassen + de smering ervan aan de zijkanten.
De 16V-kop past echter wel op de B200/230 onderblokken.(met de beperking dat je geen olietoevoer hebt naar de hydr. klepstoters. Die moet je dan ook vervangen door vaste shims en buckets.(ik meen dat bepaalde items van Renault of VW passen)
Ten tijde van de 360 heeft Volvo een speciale run 16v-koppen gemaakt voor Rally-cross gebruik maar die koppen zijn toch anders als de B2x4-kop. De kans is bijzonder klein dat je zo'n kop in NL tegenkomt.
Volvo: t'is net Lego!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Maar zijn de 24 kleppers gebaseerd op de 16 kleppers?JanV schreef : het B234 en B204 red-block is een verhaal appart. Het blok is echt anders (dunnere gietwanden) en heeft balansassen + de smering ervan aan de zijkanten.
Ik vroeg me al af, waarom die hydraulische klepstoters bij "16V-kop op 8V-onderblok" altijd vervangen worden door mechanische klepstoters. Da's nu dus ook duidelijk. Jammer, ik ben wel een fan van hydraulische klepstoters.[/quote]JanV schreef : De 16V-kop past echter wel op de B200/230 onderblokken.(met de beperking dat je geen olietoevoer hebt naar de hydr. klepstoters.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.