Schuifdak: de ontdekking van de Hemel (of eigenlijk de hel)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2007 16:34 #1155542
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Valtentijn,
Het
Beste Valtentijn,
Het probleem van een niet werkend schuifdak is mij niet onbekend. Ik heb een 240 sedan uit 1975 gehad waarin door Hollandia een schuifdak was gezet. De onderbak was helemaal doorgeroest. Ook de afvoerpijpjes waren er niet meer. De vergangkelijkheid had vieze bruine sporen achtergelaten op het eveneens door Hollandia gespannen hemeltje. Op een gegeven moment was het dak niet meer waterdicht. De enige optie was om de naad aan de buitenkant met breed tape dicht te plakken. De 240 was verder helemaal goed. Ook motorisch. Alleen de kleur oranje vond ik niet mooi.
In plaats van een vakantie naar Frankrijk heb ik drie weken uitgetrokken om wat aan het dak te doen. Samen met mijn broer, ijzerzaag en grote aanhanger zijn wij naar de sloop gegaan en heb daar voor f 50.-- een dak meegenomen waarin een origineel onbeschadigd en goed functionerend Volvo "Golden" schuifdak zat. Thuis aan gekomen mijn 240 op 15 bokken gezet en een paar potkrikjes binnen handbereik. Alle ramen eruit (voorraam is heel gebleven!) en alle brandbare zaken weggehaald. Op de dakspijlen van mijn 240 de "vaste" punten op gezocht en met tape de plaats gemarkeerd waar langs de spijlen op maat gezaagd moesten worden. Hetzelfde gedaan bij het donordak. Vervolgens de zaag in mijn auto gezet en spijl voor spijl doorgezaagd. Bij de derde spijl gecontroleerd of er bij de doorgezaagde spijlen meer of minder speling ontstond. Bij de voorste spijl week het dak iets van de auto. Vervolgens met behulp van de potkrik deze speling weer teruggebracht tot de oorspronkelijke afstand. Daarna alle spijlen doorgezaagd en het oude dak bij de spijlen nagemeten. De maten klopten nog met die van het donordak. Vervolgens de spijlen van het donordak op maat gemaakt en het donordak op de auto geplaatst. Het paste precies. Het dak heb ik toen met acetyleen/zuurstof vastgepunt. Eerst de B stijlen, daarna de C stijlen en als laatste de achterste stijlen. Geprobeerd of het achterraam paste en de voorruit er los ingelegd en gekeken of het paste. Vervolgens alle spijlen doorgelast en weer de voorruit en de achterruit gepast. Hier ben ik (in m'n eentje) 1 dag mee bezig geweest.
Daarna 2 dagen bezig geweest om de auto te strippen en alle onderdelen schoon te maken. Anderhalve week schuren en plamuren. Na twee weken stond de 240 in de spuitcabine. Twee dagen later alles weer op de auto gemonteerd (met Waxoil als roestpreventie) en na drie weken was de oranje 240 prachtig mosgroen metallic en was voorzien van een origeneel Volvo dak en hemel. Ik had de luxe te beschikken over een eigen werkplaats voorzien van alle gemakken. Het is een grote operatie, maar ik vond het de moeite waard. Uiteindelijk heb ik nog 4 jaar zonder problemen met deze 240 gereden.
Gerard
 
Het probleem van een niet werkend schuifdak is mij niet onbekend. Ik heb een 240 sedan uit 1975 gehad waarin door Hollandia een schuifdak was gezet. De onderbak was helemaal doorgeroest. Ook de afvoerpijpjes waren er niet meer. De vergangkelijkheid had vieze bruine sporen achtergelaten op het eveneens door Hollandia gespannen hemeltje. Op een gegeven moment was het dak niet meer waterdicht. De enige optie was om de naad aan de buitenkant met breed tape dicht te plakken. De 240 was verder helemaal goed. Ook motorisch. Alleen de kleur oranje vond ik niet mooi.
In plaats van een vakantie naar Frankrijk heb ik drie weken uitgetrokken om wat aan het dak te doen. Samen met mijn broer, ijzerzaag en grote aanhanger zijn wij naar de sloop gegaan en heb daar voor f 50.-- een dak meegenomen waarin een origineel onbeschadigd en goed functionerend Volvo "Golden" schuifdak zat. Thuis aan gekomen mijn 240 op 15 bokken gezet en een paar potkrikjes binnen handbereik. Alle ramen eruit (voorraam is heel gebleven!) en alle brandbare zaken weggehaald. Op de dakspijlen van mijn 240 de "vaste" punten op gezocht en met tape de plaats gemarkeerd waar langs de spijlen op maat gezaagd moesten worden. Hetzelfde gedaan bij het donordak. Vervolgens de zaag in mijn auto gezet en spijl voor spijl doorgezaagd. Bij de derde spijl gecontroleerd of er bij de doorgezaagde spijlen meer of minder speling ontstond. Bij de voorste spijl week het dak iets van de auto. Vervolgens met behulp van de potkrik deze speling weer teruggebracht tot de oorspronkelijke afstand. Daarna alle spijlen doorgezaagd en het oude dak bij de spijlen nagemeten. De maten klopten nog met die van het donordak. Vervolgens de spijlen van het donordak op maat gemaakt en het donordak op de auto geplaatst. Het paste precies. Het dak heb ik toen met acetyleen/zuurstof vastgepunt. Eerst de B stijlen, daarna de C stijlen en als laatste de achterste stijlen. Geprobeerd of het achterraam paste en de voorruit er los ingelegd en gekeken of het paste. Vervolgens alle spijlen doorgelast en weer de voorruit en de achterruit gepast. Hier ben ik (in m'n eentje) 1 dag mee bezig geweest.
Daarna 2 dagen bezig geweest om de auto te strippen en alle onderdelen schoon te maken. Anderhalve week schuren en plamuren. Na twee weken stond de 240 in de spuitcabine. Twee dagen later alles weer op de auto gemonteerd (met Waxoil als roestpreventie) en na drie weken was de oranje 240 prachtig mosgroen metallic en was voorzien van een origeneel Volvo dak en hemel. Ik had de luxe te beschikken over een eigen werkplaats voorzien van alle gemakken. Het is een grote operatie, maar ik vond het de moeite waard. Uiteindelijk heb ik nog 4 jaar zonder problemen met deze 240 gereden.
Gerard
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2007 19:58 #1155576
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Karaktervormend
Beste Gerarden,
Hartelijk dank voor jullie medeleven.
Mooi verhaal van de 240. Voorlopig ben ik even klaar met dakjes en hemeltjes, ik vind het wel best zo.
Het regende vandaag pijpestelen en water, een uitgelezen dag om aan mijn open dakje te werken....nog een korte klaagzang op afbrekend gereedschap en niet passen ellende van allerlei zaken, heb ik na een hele dag knutselen het hele zakie er weer inzitten, het dakje werkt dus niet en heeft een afwijkende kleur stof (had mijn vrouw nog in haar handwerkkoffer zitten.
Tijden geleden dat ik in korte tijd zoveel frustratie opgelopen ben. Statistisch gezien zou ik staatslot moeten kopen....meer pech kan gewoon niet.
Laat ik er maar op terug kijken als een karaktervormende ervaring...
Helaas had ik nu geen tijd meer om mijn carkit uit de 940 te slopen, die had ik morgen op de sleuteldag met hulp in de 740 willen bouwen. Misschien als morgen op tijd ben lukt het nog om hem eruit te halen.....ga me best doen.
Tot morgen,
MvrGr
Valentijn wiens favoriete Vlaamse auteur Willem Elschot is)
Hartelijk dank voor jullie medeleven.
Mooi verhaal van de 240. Voorlopig ben ik even klaar met dakjes en hemeltjes, ik vind het wel best zo.
Het regende vandaag pijpestelen en water, een uitgelezen dag om aan mijn open dakje te werken....nog een korte klaagzang op afbrekend gereedschap en niet passen ellende van allerlei zaken, heb ik na een hele dag knutselen het hele zakie er weer inzitten, het dakje werkt dus niet en heeft een afwijkende kleur stof (had mijn vrouw nog in haar handwerkkoffer zitten.
Tijden geleden dat ik in korte tijd zoveel frustratie opgelopen ben. Statistisch gezien zou ik staatslot moeten kopen....meer pech kan gewoon niet.
Laat ik er maar op terug kijken als een karaktervormende ervaring...
Helaas had ik nu geen tijd meer om mijn carkit uit de 940 te slopen, die had ik morgen op de sleuteldag met hulp in de 740 willen bouwen. Misschien als morgen op tijd ben lukt het nog om hem eruit te halen.....ga me best doen.
Tot morgen,
MvrGr
Valentijn wiens favoriete Vlaamse auteur Willem Elschot is)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2007 18:46 #1155641
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het licht gezien...
Beste Volvovrienden,
Na de ontdekking van de hemel heb ik nu het licht gezien.....
Mijn deurlampjes doen het weer, en ik heb eindelijk mijn kofferbakverlichting gevonden (dankzij Hedwig)
Het paneel van mijn schuifdak is weer krasvrij (dankzij Eric)
Ik kan weer mobiel bellen (dankzij Bas)
Allen hartelijk dank!
MvrGr
Valentijn
Na de ontdekking van de hemel heb ik nu het licht gezien.....
Mijn deurlampjes doen het weer, en ik heb eindelijk mijn kofferbakverlichting gevonden (dankzij Hedwig)
Het paneel van mijn schuifdak is weer krasvrij (dankzij Eric)
Ik kan weer mobiel bellen (dankzij Bas)
Allen hartelijk dank!
MvrGr
Valentijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





