960 V90 vraagjes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zag dat de V90 met de 3 liter ook met een handbak in de lijst staat bij de autotrader.
Ik heb er nog nooit 1 te koop gezien dus klopt dit wel?
En er staat hier op de site een heel mooi verhaal over de 3 liter uit de 960 maar ik kan nergens iets terug vinden over de 2.5 liter uitvoering van die motor.
Heeft deze 2.5 liter ook al een hoog koppel bij erg lage toeren of heeft de 2.3 lpt meer koppel bij lage toeren?
Ik ben al wat jaartjes bekend met de gietijzeren B230 van de volvo,s en die zijn bijna onverwoestbaar en draaien zonder al te veel kosten een half miljoen kilometers en ook op gas.
Maar hoe zijn de ervaringen met de nieuwe 6 lijn en de automaat.
Onderhoudskosten en betrouwbaarheid.
Kortom ik zit al een paar jaar te bedenken of ik nou een 945 of een 965 zou kopen en ik heb dus een 945 aangeschaft maar de 965 blijft toch een beetje in mijn hoofd spoken dus wie weet ga ik toch nog overstag.
Ik rij soms veel en soms weinig dus LPG g3 is wel fijn en soms hangt er een zware aanhanger achter en soms een grote caravan.
Dus wie weet raad?
Mvg Jerry die nu een 945 lpt op LPI G3 rijdt uit 1998.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Hoi Jerry
Volgens mij zitten we met gebruik van onze volvo op een beetje zelfde golflengte.
Ik ontzie hem ook niet. En dat is nu juist de reden dat ik een 230 blok heb en niet een 6 in lijn. Het is gewoon veel kwetsbaarder.
In duitsland staan ze regelmatig met defecte blokken te koop. Vind jij er wel eens een met een defect blok?? Ja wel eens maar daar is bijna altijd snel een nieuw baasje voor omdat het een betrekkeliijk een voudige transplantatie is. En plenty blokken te koop natuurlijk. Zoek maar eens een 6 cilinder blok.......
En ja 5 bakken zijn er ook geleverd. Kijk maar in duitsland op de ge-eigende sites.
Kortom, ik nooit een 6 cilinder.
Wytze
- V700 register
- Nieuw lid
-
in CarBase van <a href=" www.autoweek.nl/ "> www.autoweek.nl
hier een paar snelkoppelingen:
<a href=" www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=408 ">test 945 lpt '97
<a href=" www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=379 ">test 960 2.5
<a href=" www.autoweek.nl/carbaseresults.php?merk=...hpage=1&cache=no ">945 2.3 lpt '96-'98
<a href=" www.autoweek.nl/carbaseresults.php?merk=...hpage=1&cache=no ">965 2.5 en 3.0 '94-'97
<a href=" www.autoweek.nl/carbaseresults.php?merk=...hpage=1&cache=no ">V90 '97-'98
(V90 ook handgeschakeld; vraag maar aan Sjef Freh�©)
<div>
<div></div>
<div></div>
<div></div>
<div></div>
<div></div>
<div></div>
<div></div>
<div></div>
<div></div>
<div>De lpt heeft veel eerder zijn maximaal koppel, maar je zou voor een eerlijke vergelijking eigenlijk de volledige koppelkrommen moeten zien en dat is even zoeken....</div>
<div></div>
<div></div>
<div>H.</div>
</div>
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Beste Volvisti,
mijn ervaringen met twee s90's zijn juist heel goed.De eerste heb ik gekocht met 110.000 km op de teller, heb daar LPI in laten bouwen en er vervolgens ruim 100.000 km mee gereden in drie jaar tijd. Buiten het normale onderhoud, wat ik door de volvo-dealer liet uitvoeren, heb ik er geen cent kosten aan gehad. Alleen de lpi-pomp gaf na 40.000 km de geest en deze is onder garantie vervangen. Met de tweede ( en huidige) S90 heb ik inmiddels meer dan 10.000km gereden.( huidige km.stand 147.000) . Vanwege de inspuitpomp perikelen van het lpi bij de vorige heb ik nu een dampgasinjectie systeem laten inbouwen wat tot nu toe vlekkeloos functioneert. Mijn eerste S90 was een handgeschakelde 3.0 liter met 180 pk en mijn huidige is een 204 pk met automaat. Ook het verbruik is uiterst redelijk en zeker niet hoger dan dat van de 4cilinder LPT motor die ik voor de S90's heb gehad. Op hogere autobahn snelheden is de s90 zelfs beduidend zuiniger dan de 4-cil. LPT. Als je een 960/ s/v90 zoekt let er dan op dat de motor stationair goed stilstaat en niet schudt. Verder is de het onderstel wat gevoeliger voor slijt. Reken op elke 150.000 km op nieuwe schokdempers voor en elke 200.000 km op nieuwe nivomats achter. Verder consequent goed onderhoud volgens fabrieksschema en je hebt een perfect rijdende limousine voor een alleszins redelijke km.prijs. Dus er is niets engs of risicovols aan een 6 cilinder in mijn beleving. Gewoon doen en er gaat een wereld voor je open.
Groeten, Jan.
Life is too short for bad cigars
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sjef Frehe Lidnr 11 (V90 & 262Coupe Bertone)
In V, in 90 graden of in lijn maakt me niet uit. Het geluid, de soeplesse. Heb eigenlijk meer malheur gehad met mijn 4 cylinder blokken dan de zessen. Mijn 6cyl ervaring tot nu toe
Datsun 240K GT lijn 6, Ford LTD (uitstapje naar een V6+2), Ford Taunus 2300 V6, Volvo 760 , 262C, 960, V90. Allemaal hele fijne betrouwbare probleemloze motoren hoewel ik moet zeggen dat ik de 760 na een jaar heb weggedaan omdat ik bang was voor hoge onkosten. De volgende eigenaresse heeft vervolgens nog drie jaar zonder noemenswaardige onkosten met deze auto een dagelijks ritje Bunnik Zeist v.v. (4km) gemaakt. Ik was er van overtuigd dat deze auto dit geen jaar zou volhouden. Kwam nooit eens lekker op temperatuur. Sinds die tijd ben ik een beetje 6cylinder fan gebleven. Qua brandstofverbruik (LPG in mijn geval) valt het allemaal reuze mee in vergelijk met 4 cylinders en natuurlijk moet je een beetje geluk hebben maar ook een 4cyl. blok zoals in mijn 745 Turbo kan iemand tot wanhoop drijven. En als fervent LPG stoker kan ik zeggen dat ook hiermee het fijn rijden is. Volgens mij hebben de 6 cylinderkoppen (hydraulische kleppen) ook nog een bijkomend voordeel dat ze geen koprevisie nodig hebben vanwegen het rijden op LPG.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<div><font face="Arial" size="2">Een hoop verschillende reacties tot nu toe en ik ben het met Wytze eens dat de oude gietijzeren 4 cilinder langer mee gaat en meer kan hebben dan de nieuwe 6 lijn maar volgens de papieren heeft de 3 liter een beter koppel bij lage toeren dan de 2.3lpt.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Maar wat doet nu de 2.5liter bij lage toeren?</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Als ik een 965 ga kopen dan word het waarschijnlijk een 2.5liter.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Ik denk dat die langer mee gaat dan de 3liter en er zijn er meer van te koop.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Een voorbeeld is de 2.2liter boxer van subaru, een motor die een goede reputatie heeft betrouwbaar is en ook probleemloos een half miljoen op de teller zet.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">De zelfde motor in 2.5 liter uitvoering staat ook bekend maar nu om zijn lekke koppakkingen omdat er te weinig materiaal staat tussen de cilinderwanden om goed af te dichten.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Dat is misschien ook de reden dat de 2liter turbo van volvo met 200pk leverbaar was en de 2.3turbo met max170.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">En als ik bij de 850 ga kijken zie je hetzelfde verhaal, T5R is terug gebracht naar 2.3 liter.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Daarom heb ik liever de 2.5liter denk ik als die een gezonde dosis koppel heeft bij lage toeren maar daar kan ik dus niks over vinden.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Maar goed we zijn dik tevreden over de lpt hij mag zich straks gaan bewijzen met de caravan er achter.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Hij heeft zich gisteren ook al bewezen trouwens met 1600kilo tegels in de aanhanger en 400kilo in de auto.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Dan ben je weer blij dat je een dikke volvo rijd.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Maar het kriebelt wel en ze zijn wel erg mooi met dat lichte interieur dus het kan zomaar gebeuren dat ik de 945 op internet zet omdat ik een 965 tegenkwam.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2"></font> </div>
<div><font face="Arial" size="2">mvg Jerry</font></div>
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
De zelfde motor in 2.5 liter uitvoering staat ook bekend maar nu om zijn lekke koppakkingen omdat er te weinig materiaal staat tussen de cilinderwanden om goed af te dichten.
Daar hoef je bij het Volvo blok niet bang voor te zijn, want alleen de slag is groter van de 3.0 t.o.v. de 2.5, de diameter van de cilinders is gelijk.
Verder moet je bedenken dat een 960 op vele fronten beter is dan een 940. Bijvoorbeeld de achteras is veel beter (multilink). Dit maakt een 960 toch wel een heel andere auto.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus de 2.5 liter is meer een toerendraaier en heeft veel minder koppel onderin dan de 3 liter?
Dan word het toch een 3liter of het blijft bij de lpt die ik nu heb en die mag 1800kg trekken.
Heeft iemand hier een plaatje van het koppel van de 2.5 liter lijn?
mvg Jerry
- V700 register
- Nieuw lid
-
jpost schreef : alleen de slag is groter van de 3.0 t.o.v. de 2.5, de diameter van de cilinders is gelijk.
Niet helemaal juist, als ik 't goed lees in <a href=" www.autoweek.nl/carbasedata.php?model11=....x=96&submit.y=7 ">deze specs.
En zou dat verschil in slag echt veel koppel onderin schelen ?
H
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Bovendien is het blok als 3.0 ontworpen en is later de 2.5 erbij gemaakt om een goedkopere 960 te kunnen leveren.