Welk caravangewicht rijdt nog lekker in de bergen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2006 15:11 #1128915
door V700 register
Hallo allemaal,
Ben in het bezit van een 740 met B 230 F motor en ben afgelopen zomer in Zuid Frankrijk gweest met een Knaus Sudwind van 1100 kg.
Een kruissnelheid van 110 km/h in zijn vijf en bergop van 90 km/h in zijn vier was bij mij geen probleem.
Beantwoord door V700 register in topic Caravan en bergen
Hallo allemaal,
Ben in het bezit van een 740 met B 230 F motor en ben afgelopen zomer in Zuid Frankrijk gweest met een Knaus Sudwind van 1100 kg.
Een kruissnelheid van 110 km/h in zijn vijf en bergop van 90 km/h in zijn vier was bij mij geen probleem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2006 20:19 #1128945
door V700 register
Beste Jerry,
We hebben een B230FK handgeschakeld.
We hebben al wat reisjes gemaakt met onze vorige caravan een Dethleffs 510TK met een maximaal asgewicht van 1500 kg.
Problemen hebben wij nergens ondervonden, en in frankrijk, oostenrijk of italie sleurt hij er lustig op los. Op de Brenner halen we minder gemotoriseerde auto's zonder caravan tegen de helling in.
Wel rijdt ik niet sneller als een 100 kilometer. Mijn oom heeft hier een afstudeerproject opgehad en daaruit kwam naar voren dat boven de 80 kilometer de slingerneiging van een caravan quadratisch toeneemt en de auto gemakkelijk in gevaar kan brengen.met stabilisator is 100 dan een veilige grens, wat ook de duitse overheid aanhoudt voor een combinatie waar het leeg gewicht van de caravan on het leeg gewicht van de auto blijft.
Dit is tevens een snelheid waarbij je relaxed kunt rijden, daarboven wordt het toch wel inspannend, en vakantie is toch om te ontspannen?
mvrgr.A3
Beantwoord door V700 register in topic Caravan gewicht
Beste Jerry,
We hebben een B230FK handgeschakeld.
We hebben al wat reisjes gemaakt met onze vorige caravan een Dethleffs 510TK met een maximaal asgewicht van 1500 kg.
Problemen hebben wij nergens ondervonden, en in frankrijk, oostenrijk of italie sleurt hij er lustig op los. Op de Brenner halen we minder gemotoriseerde auto's zonder caravan tegen de helling in.
Wel rijdt ik niet sneller als een 100 kilometer. Mijn oom heeft hier een afstudeerproject opgehad en daaruit kwam naar voren dat boven de 80 kilometer de slingerneiging van een caravan quadratisch toeneemt en de auto gemakkelijk in gevaar kan brengen.met stabilisator is 100 dan een veilige grens, wat ook de duitse overheid aanhoudt voor een combinatie waar het leeg gewicht van de caravan on het leeg gewicht van de auto blijft.
Dit is tevens een snelheid waarbij je relaxed kunt rijden, daarboven wordt het toch wel inspannend, en vakantie is toch om te ontspannen?
mvrgr.A3
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2006 22:20 #1128958
door V700 register
<div>
Dat lijkt me ook een mooie snelheid en lekker ontspannen.
Ik hoop dat mijn combinatie ook met 100 de berg op kan in zijn 4 dan is het toerental niet erg hoog en bergaf probeer ik het vrachtverkeer niet te hinderen dus dat zal 95 worden.
Ik rij met een 945 lpt op lpi met een Solifer 5602i tandemasser van 1400kg beladen en met een stabifix 3 koppeling dus dat zal als we alles goed beladen hebben geen problemen geven.
Het koppel van de lpt is hoog genoeg en de auto ligt erg stabiel.
mvg Jerry
</div>
Beantwoord door V700 register in topic 100km
<div>
Dat lijkt me ook een mooie snelheid en lekker ontspannen.
Ik hoop dat mijn combinatie ook met 100 de berg op kan in zijn 4 dan is het toerental niet erg hoog en bergaf probeer ik het vrachtverkeer niet te hinderen dus dat zal 95 worden.
Ik rij met een 945 lpt op lpi met een Solifer 5602i tandemasser van 1400kg beladen en met een stabifix 3 koppeling dus dat zal als we alles goed beladen hebben geen problemen geven.
Het koppel van de lpt is hoog genoeg en de auto ligt erg stabiel.
mvg Jerry
</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam