Blower Volvo 960 werkt plots niet meer
- Jerome Paumen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-12-2025 22:54 - 02-12-2025 07:13 #1479264
door Jerome Paumen
Blower Volvo 960 werkt plots niet meer is gemaakt door Jerome Paumen
Beste volvoliefhebbers,
Ik zit met een fenomeen dat wel vaker voorbij komt bij een Volvo 940 of 960 met airco. Bij mij. 960 uit 1997 werkt ineens mij blower voor o.a. de ramen te ontwaasemen niet meer. Nu blijkt het traceren voor een zekering van dit systeem niet eenvoudig omdat het overzicht gewoonweg geen zekering voor de ecc aanduid. Ik wil graag het systeem origineel houden en geen bypass aanleggen. Het volgde heb ik al gedaan;
uitlezen
OBD uitgelezenen, geen storing
zekeringen
diverse zekeringen gecontroleerd en kan hier geen probleem vinden
kachelweerstand
kachelweerstand gedemonteerd en uitgewisseld voor een andere van de sloop
ecc module
de eccmodule gedemonteerd, niets geks wel op de printplaat op enkele plekken bijgesoldeerd
temperatuursensoren
2 sensoren gedemonteerd en met föhn getest en werken
blower
met een trafo spanning op de blower gezet en deze functioneert
Wat zie ik hier over het hoofd? Voor dat hij stuk ging had ik wel een continu knipperend airco knopje. Nu is de aircopomp al langer lek, maar daarmee deed de blower het wel op alle standen gewoon. Ik heb ook het stroom schema, (voor zover ik dat kan ontrafelen) nagelopen maar volgens mij zit er nergens een relais of zekering. Nu wil ik de ecc module uitwisselen voor een andere. Hebben jullie nog tips waar ik het zoeken kan?
Ik zit met een fenomeen dat wel vaker voorbij komt bij een Volvo 940 of 960 met airco. Bij mij. 960 uit 1997 werkt ineens mij blower voor o.a. de ramen te ontwaasemen niet meer. Nu blijkt het traceren voor een zekering van dit systeem niet eenvoudig omdat het overzicht gewoonweg geen zekering voor de ecc aanduid. Ik wil graag het systeem origineel houden en geen bypass aanleggen. Het volgde heb ik al gedaan;
uitlezen
OBD uitgelezenen, geen storing
zekeringen
diverse zekeringen gecontroleerd en kan hier geen probleem vinden
kachelweerstand
kachelweerstand gedemonteerd en uitgewisseld voor een andere van de sloop
ecc module
de eccmodule gedemonteerd, niets geks wel op de printplaat op enkele plekken bijgesoldeerd
temperatuursensoren
2 sensoren gedemonteerd en met föhn getest en werken
blower
met een trafo spanning op de blower gezet en deze functioneert
Wat zie ik hier over het hoofd? Voor dat hij stuk ging had ik wel een continu knipperend airco knopje. Nu is de aircopomp al langer lek, maar daarmee deed de blower het wel op alle standen gewoon. Ik heb ook het stroom schema, (voor zover ik dat kan ontrafelen) nagelopen maar volgens mij zit er nergens een relais of zekering. Nu wil ik de ecc module uitwisselen voor een andere. Hebben jullie nog tips waar ik het zoeken kan?
Laatst bewerkt 02-12-2025 07:13 door Jerome Paumen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
01-12-2025 22:59 #1479265
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Blower Volvo 960 werkt plots niet meer
Is de blower niet gewoon defect?
Let op, systeem is niet gelijk aan 940.
Ik heb een 1996 sloper staan waarbij de blower nog te regelen is.
gr
Wytze
Let op, systeem is niet gelijk aan 940.
Ik heb een 1996 sloper staan waarbij de blower nog te regelen is.
gr
Wytze
- Jerome Paumen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-12-2025 07:15 #1479266
door Jerome Paumen
Beantwoord door Jerome Paumen in topic Blower Volvo 960 werkt plots niet meer
Excuus, maar ik was vergeten te vermelden dat zodra ik spanning op de blower zet deze draait.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-12-2025 11:05 #1479267
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Blower Volvo 960 werkt plots niet meer
En hij doet het ook niet alleen op standje 5 of standje hoogst? Indien hij het dan wel zou doen, heb je twee kapotte kachelweerstanden.
Succes Reinier
Succes Reinier
- Rob Versteeg
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-12-2025 11:50 #1479268
door Rob Versteeg
Beantwoord door Rob Versteeg in topic Blower Volvo 960 werkt plots niet meer
Als ik bijgaand schema bekijk, worden zowel de blower als de weerstanden gevoed via zekering 11/7 van 20A. Volgens het instructieboekje vind je die in het interieur.
Als je die niet zo snel kunt vinden, kun je ook meten of er spanning staat op de oranje draad van de blower met contact aan. Is die er niet, dan weet je vrijwel zeker dat de zekering defect is. Meet je wel spanning, dan kan het nog steeds zo zijn dat door een overgangsweerstand de spanning wegvalt zodra de blower stroom gaat vragen. Om dat uit te sluiten zou je even een tijdelijke 12V voeding (liefst met zekering) ergens vandaan kunnen halen en die rechtstreeks op de oranje draad van de blower zetten. Die neemt dan ook meteen de voeding naar de ECC module en servomotor mee.
Als je die niet zo snel kunt vinden, kun je ook meten of er spanning staat op de oranje draad van de blower met contact aan. Is die er niet, dan weet je vrijwel zeker dat de zekering defect is. Meet je wel spanning, dan kan het nog steeds zo zijn dat door een overgangsweerstand de spanning wegvalt zodra de blower stroom gaat vragen. Om dat uit te sluiten zou je even een tijdelijke 12V voeding (liefst met zekering) ergens vandaan kunnen halen en die rechtstreeks op de oranje draad van de blower zetten. Die neemt dan ook meteen de voeding naar de ECC module en servomotor mee.
Moderators: Jerry Stam