Geluidsdemping en de hemel

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2022 12:18 #1470936 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ooit
Ooit heb ik een zelfgebouwd schuurtje geisoleerd met bubbeltjesfolie. omdat ik bij een klant, een raadgevend ingenieursbureau vernomen had uit de mond van een gespecialiseerd ingenieur dat 2 lagen een groter isolerend vermogen hebben dan steenwol. combineer je dat met radiatorfolie en het gegeven dat thermosflessen door de lucht tussen twee wanden ook een voortreffelijke warmte-isolatie bieden dan weet je dat het werkt zonder verdere onderbouwing, want hetgeen reeds onderbouwd is behoeft geen onderbouwing meer.

De reden dat het in de woningbouw niet wordt gebruikt is dat het niet voldoet aan eisen van brandveiligheid, behalve in toepassingen als radiatorfolie en bijvoorbeeld anti-dreunfolie bij afwasmachines en dergelijke apparaten. Dus waarom niet bij een autodakje.

Tja, het is voor sommig mensen moeilijk om simpele dingen te begrijpen omdat alles wetenschappelijk moet worden beredeneerd...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-06-2022 17:31 #1470938 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het is wel héél kort door de
Het is wel héél kort door de bocht om te stellen dat 2 lagen bubbeltjesfolie beter isoleert dan steenwol, en de "thermosfles-vergelijking" gaat op voor vrijwel ieder isolatie materiaal (zeker ook steen/glaswol) aangezien vrijwel alle isolatiematerialen in/om huis gemaakt zijn op basis van een slecht geleidend materiaal met zo veel mogelijk stilstaande lucht er in.

Maar je moet je eerst afvragen wat je gaat isoleren; warmte of geluid (of beide)

Vanwege ruimte gebrek zal een laagje schuim altijd beperkt blijven tot een geringe dikte, en dan is radiatorfolie niet eens zo heel gekke oplossing omdat het goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen is. De effectiviteit blijft echter beperkt gezien de dikte, maar wellicht levert het een merkbaar verschil op... de praktijk zal het uitwijzen.

Voor wat betreft geluid zal radiatorfolie vrij weinig doen.
Het geluid wat van het dak af komt is niet zo zeer geluid van buiten af, maar als gevolg van het trillen van het dak. Het is dus niet zo zeer dat je geluid probeert te isoleren, maar moet zien te voorkomen. Het dak is eigenlijk 1 grote speaker, en trilt als gevolg van de motor, banden, hobbels rijwind etc. Anti-dreun matten isoleren ook wel iets, maar het idee der achter is om dergelijk grote oppervlakte zwaarder te maken waardoor ze minder trillen en de frequentie van het trillen veranderen, met minder geluid als gevolg.


Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-06-2022 23:02 #1470942 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic anti dreun en schuim en demping
Anti dreun is voornamelijk tegen dreun en dempt ook lage tonen. Lage tonen van buiten demp je met anti dreun en het dak maak je wat steviger ermee.

Akoustiek is veelzijdig. Galm in de auto van krijsende kinderen, geluid van buiten naar binnen, geluid van binnen naar binnen, geluid van binnen naar buiten, staande golven in de auto, etc. etc.

Lage tonen worden gedempt door massa. Daarom is de hoeveelheid ook beperkt.

Schuim dempt alleen maar hoge tonen. Van buiten voornamelijk en de hoge tonen van binnenuit worden niet zozeer gedempt of gebroken, omdat het schuim glad is en achter het hemeltje zit.

Het meeste geluid komt echter niet door het hemeltje maar van de motor en de uitlaat en de ophanging en de wielkasten.

De beperkende factor in het dempen van lage tonen is het gewicht en in de hoge tonen de ruimte. Beide beperkende factoren in een auto. Wat dat betreft zit de volvo wat mij betreft heel redelijk in de 940 en in de 960 is het meer luxe, maar dat merk je ook: Dikkere matten is minder binnenruimte, meer anti dreun is een zwaardere auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2022 01:21 #1470947 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Met feiten onderbouwd ?
Wat stel je je daarbij voor ?
Dat mensen na mogelijke modificaties aan de slag gaan met decibelmeters of frequentiemeters of zo ?
Een link naar een wetenschappelijke studie. ? Waar ben je naar op zoek als je dat typt ?
Akoestiek is inderdaad veelzijdig zoals Reinier zegt. Dat "vang" je niet in even wat feiten. Veel is ook beleving.
Niet iedereen vindt dezelfde geluiden ook hinderlijk. Een deel van de beleving is natuurkundig te verklaren maar ook niet helemaal dus.
Resonanties dempen is denk ik toch de clou hierbij.
Een dak is een flinke lap plaatstaal die gaat trillen, en dan is het ook nog eens een behoorlijk reflectie-oppervlak dat geluiden weerkaatst. Dus dempen die hap.
Met die bitumineuze plakmatten. Die worden ook gebruikt in luidsprekersbehuizingen om resonanties te dempen. Al decennia lang zelfs.
Niet voor niets lijkt mij. Eventueel een combinatie van die plakmatten en luidsprekerdemping-wolmatten is misschien ook geen gekke gedachte.
Zie de koets van de auto als een luidsprekerbehuizing en kijk daar de kunst van af.
Google maar eens op zelfbouwluidsprekers. Leveranciers daarvan hebben een hoop producten die jou ook gaan helpen met wat je beoogd schat ik zo in.
En achter al die producten zitten jaren van research en ontwikkeling.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2022 01:13 #1470961 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Misschien is dit nog nuttig ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD