Kachel positie voeten - volvo 780
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-03-2021 11:31 #1466050
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic afdekplaten bij je voeten wegnemen
Dan kan je de slangetjes al vinden en testen. Je hoeft pas gaan zagen als onomstotelijk is dat de vacuümkleppen in de verwarming lekken en je dat niet wilt oplossen door de slang af te knijpen en de bediening van de klep daarmee onmogelijk te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-03-2021 14:57 #1466051
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Ah!
Perfect, dank u.
Ik ga van 't weekend eens kijken.
groeten, marco.
Ik ga van 't weekend eens kijken.
groeten, marco.
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2021 10:45 #1466355
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Geen beweging ...
Heb het paneeltje weggenomen en met m'n oor bij de balgjes gaan hangen: ik hoor niks gebeuren als ik aan de instelknop draai.
Er lijkt wel iets te bewegen in het dashboard zelf (achter de roosters zal 'k maar zeggen), maar dat lijkt met elke draaiing met minder overtuiging te gebeuren.
(Warme) lucht op de voeten is in elk geval quasi afwezig.
De balg de boosdoener zo lijkt het?
Is het mogelijk de klep op voorruit en voeten "vast" te zetten? Of moet daarvoor ook heel het dashboard eruit? Om eerlijk te zijn is dat toch de stand die zowel met airco als met verwarming uitsluitend gebruikt wordt.
Er lijkt wel iets te bewegen in het dashboard zelf (achter de roosters zal 'k maar zeggen), maar dat lijkt met elke draaiing met minder overtuiging te gebeuren.
(Warme) lucht op de voeten is in elk geval quasi afwezig.
De balg de boosdoener zo lijkt het?
Is het mogelijk de klep op voorruit en voeten "vast" te zetten? Of moet daarvoor ook heel het dashboard eruit? Om eerlijk te zijn is dat toch de stand die zowel met airco als met verwarming uitsluitend gebruikt wordt.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
16-04-2021 13:36 #1466356
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Je kunt de balgen enkel goed
Je kunt de balgen enkel goed testen met een draaiende motor.
Het systeem heeft een buffertje aan vacuum, waardoor je na het uitzetten nog een x-aantal keer iets kan laten bewegen. Maar het vacuum wordt met elke beweging minder, en dus steeds minder overtuiging in de beweging zoals je al merkt.
Omdat het vacuum zonder draaiende motor zo beperkt is, kan een kleine lekkage in een slangetje (of een falende terugslagklep) er al voor zorgen dat iets niet beweegt.
Met draaiende motor, simpelweg even de slangetjes bij de betreffende balg lostrekken en voelen of deze vacuum trekt, Geen vacuum, dan is waarschijnlijk iets mis in het verdeelblok van het vacuum.
Om de balg zelf te testen; even een slangetje op de balg, en dat zelf even vacuum zuigen. Houdt deze dan geen vacuum, dan is de balg defect.
Het systeem heeft een buffertje aan vacuum, waardoor je na het uitzetten nog een x-aantal keer iets kan laten bewegen. Maar het vacuum wordt met elke beweging minder, en dus steeds minder overtuiging in de beweging zoals je al merkt.
Omdat het vacuum zonder draaiende motor zo beperkt is, kan een kleine lekkage in een slangetje (of een falende terugslagklep) er al voor zorgen dat iets niet beweegt.
Met draaiende motor, simpelweg even de slangetjes bij de betreffende balg lostrekken en voelen of deze vacuum trekt, Geen vacuum, dan is waarschijnlijk iets mis in het verdeelblok van het vacuum.
Om de balg zelf te testen; even een slangetje op de balg, en dat zelf even vacuum zuigen. Houdt deze dan geen vacuum, dan is de balg defect.
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2021 18:26 #1466359
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic stomme vraag wellicht...
... maar is het vacuumsysteem ontregeld als ik er lucht inlaat door een slangetje los te trekken?
Dank in elk geval voor de stapsgewijze methode. Is helder.
Ik zal van 't weekend eens wat slangen lostrekken en zien waar het schip strand.
Dank in elk geval voor de stapsgewijze methode. Is helder.
Ik zal van 't weekend eens wat slangen lostrekken en zien waar het schip strand.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-04-2021 09:59 #1466399
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het vacuüm in van de ECC
Het vacuüm in van de ECC wordt gecreëerd door de motor. Er loopt simpelweg een slangetje van het inlaatspruitstuk naar je dashboard toe.
Trek je ergens een slangetje los, dan zal er geen vacuüm meer zijn en zal er lucht gaan stromen vanuit de cabine je inlaatspruitstuk. Met het slangetje los, heb je kans dat je dit heel iets merkt in de motorloop, maar zodra je het slangetje weer aangesloten hebt gaat alles weer terug naar normaal. Ook in de ECC wordt dan weer vacuüm gecreëerd, en ook deze gaat dan weer normaal functioneren.
Gezien je klachten is het vrijwel zeker de balg met de gele aansluiting.
Trek je ergens een slangetje los, dan zal er geen vacuüm meer zijn en zal er lucht gaan stromen vanuit de cabine je inlaatspruitstuk. Met het slangetje los, heb je kans dat je dit heel iets merkt in de motorloop, maar zodra je het slangetje weer aangesloten hebt gaat alles weer terug naar normaal. Ook in de ECC wordt dan weer vacuüm gecreëerd, en ook deze gaat dan weer normaal functioneren.
Gezien je klachten is het vrijwel zeker de balg met de gele aansluiting.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2021 11:23 #1466401
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik weet niet zeker hoe het
Ik weet niet zeker hoe het vacuum voor de balgen wordt aangestuurd bij een 760 maar bij een 940/960 is daar een kastje voor dat wordt aangestuurd door de ECC.
Zie voor foto's dit draadje: volvo700vereniging.nl/node/53531
Als je dat kastje openmaakt dan kan je de lekkende vacuumslang herkennen doordat de aansluiting van die slang vies is als gevolg van de door lekkage aangezogen stoffige lucht. In 99% van de gevallen gaat het om het gele slangetje van de aansturing van lucht naar de voetenruimte.
Door het vacuumverlies kan de aansturing van de balgen haperen, met name als je gedurende een wat langere periode gas geeft waardoor het vacuum niet wordt aangevuld. Soms merk je dat pas als je tijdens de zomervakantie in Duitsland een lange helling omhoog op moet en dan halverwege de helling de frisse lucht uit de ventielatieopeningen in het dashboard ineens wegvalt.
De enige manier om dit goed op te lossen is de betreffende balg te vernieuwen. Maar dat is echt een flinke klus waarbij je inderdaad in het luchtverdeelhuis moet gaan zagen.
Als je de toevoer van lucht naar de voetenruimte kan missen kan je ook gewoon het gele slangetje afdichten zodat er geen vacuumverlies meer is en de rest van de ventilatieopeningen weer goed functioneren.
Zie voor foto's dit draadje: volvo700vereniging.nl/node/53531
Als je dat kastje openmaakt dan kan je de lekkende vacuumslang herkennen doordat de aansluiting van die slang vies is als gevolg van de door lekkage aangezogen stoffige lucht. In 99% van de gevallen gaat het om het gele slangetje van de aansturing van lucht naar de voetenruimte.
Door het vacuumverlies kan de aansturing van de balgen haperen, met name als je gedurende een wat langere periode gas geeft waardoor het vacuum niet wordt aangevuld. Soms merk je dat pas als je tijdens de zomervakantie in Duitsland een lange helling omhoog op moet en dan halverwege de helling de frisse lucht uit de ventielatieopeningen in het dashboard ineens wegvalt.
De enige manier om dit goed op te lossen is de betreffende balg te vernieuwen. Maar dat is echt een flinke klus waarbij je inderdaad in het luchtverdeelhuis moet gaan zagen.
Als je de toevoer van lucht naar de voetenruimte kan missen kan je ook gewoon het gele slangetje afdichten zodat er geen vacuumverlies meer is en de rest van de ventilatieopeningen weer goed functioneren.
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2021 19:21 #1466496
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic hmmmm....
Als ik het goed begrijp zal er geen verschil in lopen optreden als ik de gele (lekkende) balg losmaak, maar wel als de balg goed is? Dat is op zich een goede test. Dat witte verdeelblokje met de slangetjes zit bij de 940/960 onder het dashboardkastje bij de kachel zelf, ja? Dan kan ik daar ook eens kijken, en mijn (waarschijnlijk werkende maar vervangen) kachelweerstand weer terugsteken.
Ik merkte laatst ook dat het stationair toerental wat aan het schommelen geslagen is (tussen de 650 en 800 RPM) in P en N. Geen idee of dit hiermee te maken heeft.
Het probleem is dat de stand op de voeten in de winter juist wel nodig is, dus afsluiten van geel is niet echt een optie. Is bij een lekke balg de stand van de klep echt 50-50 voorruit-voeten? De luchthoeveelheid op de voeten is echt heel beperkt.
groet, marco.
Ik merkte laatst ook dat het stationair toerental wat aan het schommelen geslagen is (tussen de 650 en 800 RPM) in P en N. Geen idee of dit hiermee te maken heeft.
Het probleem is dat de stand op de voeten in de winter juist wel nodig is, dus afsluiten van geel is niet echt een optie. Is bij een lekke balg de stand van de klep echt 50-50 voorruit-voeten? De luchthoeveelheid op de voeten is echt heel beperkt.
groet, marco.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
28-04-2021 09:18 #1466517
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Er kán een verschil in lopen
Er kán een verschil in lopen optreden, maar dit verschil kan zo ontzettend klein zijn dat je dit niet gaat merken. Het vacuum lek is niet heel groot, en wordt wel gecompenseerd.
Gewoon de eerder genoemde manier van testen volgen... eerst vaststellen wat er defect is voordat je kan bedenken wat de eventuele oplossing is.
De "gele balg" is hoofdverdachte nummero uno.... ik zou dus daar beginnen.
Wanneer deze wel vacuum houdt, dan pas zou ik naar het verdeelblok kijken.
Gewoon de eerder genoemde manier van testen volgen... eerst vaststellen wat er defect is voordat je kan bedenken wat de eventuele oplossing is.
De "gele balg" is hoofdverdachte nummero uno.... ik zou dus daar beginnen.
Wanneer deze wel vacuum houdt, dan pas zou ik naar het verdeelblok kijken.
- Marco Arts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2021 19:33 #1467885
door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic OPGELOST - bedieningspaneel
Het was het bedieningspaneel van de verwarming/ECC...
Vacuum was overal goed, getest en vervangen door ruilpaneel en het werkt weer.
Weer warme voeten in de winter en koude in de zomer.
Opeens doet ook het ventilatierooster in de stuurkolom het weer.
Alleszins bedank allen.
Beste groeten, marco.
Vacuum was overal goed, getest en vervangen door ruilpaneel en het werkt weer.
Weer warme voeten in de winter en koude in de zomer.
Opeens doet ook het ventilatierooster in de stuurkolom het weer.
Alleszins bedank allen.
Beste groeten, marco.
Moderators: Jerry Stam