Kachelmotor met opstartproblemen
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2019 13:43 #1457204
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ompolen
Als de motor past pool je hem om.
Voor de nieuwere 940 motor leverde Volvo een adaptorring mee voor inbouw in oudere kachelhuizen.
Voor de nieuwere 940 motor leverde Volvo een adaptorring mee voor inbouw in oudere kachelhuizen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2019 16:38 #1457367
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Nog niks verder
Had vorig weekend geen tijd om het geheel even te demonteren. Daardoor ook wat langer de tijd gehad om eens te kijken wanneer het nou precies op treed en wanneer het weer weg is. Nou hier is dus geen touw aan vast te knopen (behalve dan dat je als die het niet doet je minimaal 120km/h moet rijden om hem op gang te krijgen) wanneer die niet uit zichzelf wil opstarten of gewoon zoals normaal reageert.
Heb deze week ook meerdere keren gewoon de ontwasseming aan kunnen zetten dat die het gelijk deed maar ook een paar keer gehad dat die toch weer windflow van het rijden nodig had.
Dus vandaag wou ik hem demonteren maar voor de zekerheid nog maar ff de blower handmatig naar standje 5 en ja hoor hij schoot weer vanzelf aan dus geen reden om te demonteren en aan de 12v te hangen want dan zou die het gelijk ook weer normaal gaan doen. Nu hopen dat die morgen wel "vast" staat dat ik hem kan demonteren en testen.
Heb deze week ook meerdere keren gewoon de ontwasseming aan kunnen zetten dat die het gelijk deed maar ook een paar keer gehad dat die toch weer windflow van het rijden nodig had.
Dus vandaag wou ik hem demonteren maar voor de zekerheid nog maar ff de blower handmatig naar standje 5 en ja hoor hij schoot weer vanzelf aan dus geen reden om te demonteren en aan de 12v te hangen want dan zou die het gelijk ook weer normaal gaan doen. Nu hopen dat die morgen wel "vast" staat dat ik hem kan demonteren en testen.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2019 17:21 #1457368
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Ik heb ooit bij kachelmotor problemen een 4 watt lampje aangesloten op de kachelmotor, gewoon gemonteerd in de wagen dus.
Dan kun je ook onder het rijden waarnemen wanneer de motor stroom krijgt of niet.
Beetje houtje touwtje oplossing misschien maar toe wist ik na een paar dagen wel dat de motor prima in orde was, geen blower, ook geen lampje.
Groeten,
Ton.
Dan kun je ook onder het rijden waarnemen wanneer de motor stroom krijgt of niet.
Beetje houtje touwtje oplossing misschien maar toe wist ik na een paar dagen wel dat de motor prima in orde was, geen blower, ook geen lampje.
Groeten,
Ton.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2019 18:56 #1457369
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Goede tip
Dat is inderdaad een optie inderdaad een goede manier om te kijken of het in de motor zit of in het vermogensblokje wat geen spanning uitgeeft. Ga kijken of ik dat morgen voor elkaar kan krijgen om het erin te vogelen.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-10-2019 17:15 #1457377
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Geen lampje maar wel gevonden
Vanochtend deed het geheel het weer niet. Dus gelijk uitgebouwd en aan de labvoeding gehangen en had hier hetzelfde beeld. Het ene moment wel werken en dan in één keer weer niet maar als ik dan een de motor een beetje scheef hield deed die het soms wel weer. Dus lijkt erop dat de koolborstels erin een op beginnen te raken.
Dus gelijk maar een nieuwe besteld. Was in mijn geval gewoon een rechtsdraaiende variant.
Dus gelijk maar een nieuwe besteld. Was in mijn geval gewoon een rechtsdraaiende variant.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
26-10-2019 23:58 #1457384
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Howto van openen en sluiten
ben erg benieuwd naar je ‘howto’ om de kachelmotor zowel open te maken en deze daarna ook weer op een / de juiste manier dicht te krijgen. Voor wat ik ervan gezien heb, zijn deze motoren ‘dicht geklonken’.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-10-2019 00:25 #1457389
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic ?
Heb nergens gelezen dat iemand de kachelmotor open gaat maken en daarna weer dicht. Of lees ik nu ergens overheen ?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-10-2019 12:19 #1457394
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Openen van de motor
Heb zoals Fflunche aangeeft nergens gemeld dat ik het geheel ga open maken, koolborstels vervangen en weer dicht maken. Heb gewoon een complete unit besteld dus met dan enzo erbij.
Dat van de koolborstels is van mij uit een aanname gezien hoe de motor reageert als er spanning op staat.
Nog even wat betreft links en rechts draaiend. Dit heeft volgens mij meer te maken met hoe de fan is opgebouwd in de zin van hoe de schoepen staan. En hierbij hoort dan de draai richting.
Als je bij onderstaande foto’s kijkt naar hoe de schoepen staan kan je zien wat ik bedoel. (Ja klopt zijn 2 verschillende merken/modellen fans)
www.google.com/search?q=linksdraaiende+k...mgdii=23tU4RjfmD8OeM
www.google.com/search?q=linksdraaiende+k...mgdii=YgZsxFrTuGPtcM
Dat van de koolborstels is van mij uit een aanname gezien hoe de motor reageert als er spanning op staat.
Nog even wat betreft links en rechts draaiend. Dit heeft volgens mij meer te maken met hoe de fan is opgebouwd in de zin van hoe de schoepen staan. En hierbij hoort dan de draai richting.
Als je bij onderstaande foto’s kijkt naar hoe de schoepen staan kan je zien wat ik bedoel. (Ja klopt zijn 2 verschillende merken/modellen fans)
www.google.com/search?q=linksdraaiende+k...mgdii=23tU4RjfmD8OeM
www.google.com/search?q=linksdraaiende+k...mgdii=YgZsxFrTuGPtcM
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-10-2019 12:22 #1457395
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Nieuwe linkjes
Zag dat de links niet helemaal goed waren gegaan. Hierbij de juiste.
www.japoto.nl/nl/onderdeel/Mazda/5-/Kach...iemotor/255/10439567
www.japoto.nl/nl/onderdeel/Mazda/6-/Kach...7000700/255/10044643
www.japoto.nl/nl/onderdeel/Mazda/5-/Kach...iemotor/255/10439567
www.japoto.nl/nl/onderdeel/Mazda/6-/Kach...7000700/255/10044643
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-10-2019 18:41 #1457409
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ja klopt
Het is net vanaf welke kant je kijkt of het een propellor of een impeller is.
Ompolen heeft wel het effect dat ie de andere kant op draait maar dan gaat de luchtstroom de verkeerde kant op.
Een type dat in de andere richting draait zal je dus en moeten omdraaien ( dan gaat wel de lucht de verkeerde op ) en daarna dus ook nog moeten ompolen ( dan gaat de lucht weer de goede kant op ) .
Klopt dit theoretisch geneuzel ?
Ompolen heeft wel het effect dat ie de andere kant op draait maar dan gaat de luchtstroom de verkeerde kant op.
Een type dat in de andere richting draait zal je dus en moeten omdraaien ( dan gaat wel de lucht de verkeerde op ) en daarna dus ook nog moeten ompolen ( dan gaat de lucht weer de goede kant op ) .
Klopt dit theoretisch geneuzel ?
Moderators: Jerry Stam