Schakelaar stoelverwarming repareren

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-04-2023 11:07 #1472782 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Wel ogf geen relais hangt af van de bekleding.
Stoffen bekleding wordt direkt gevoed, maar bij leer zit er nog een extra relais onder de stoel.

Succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2023 11:23 #1472781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lampje
Bespaar je de moeite van het zoeken naar het relais. Het lampje in de schakelaar krijgt voeding via dezelfde weg als de verwarmingselementen, dus via het relais en zekering 23, Met andere woorden, als het lampje brandt, hoef je niet naar de voeding te kijken en werken relais en zekering gewoon goed . Het relais is overigens niet exclusief voor de stoelverwarming en schakelt ook voeding naar zekeringen 9 (raambediening), 10 (achterruit/spiegelverwarming, schuifdak), 12 (CC, achteruitrijlampen), 13 (immobilizer) en 24 (ABS). Als dit relais weigert, dan werkt er dus veel meer niet. Het is overigens het eerste relais links, op de voorste rij, onder de asbak.

Het zou kunnen zijn dat de schakelaar zo vervuild is dat die nog wel het kleine stroompje voor het lampje doorlaat, maar niet de grote stroom naar de verwarmingselementen. Behalve dat ligt het meer voor de hand dat er een draadbreuk zit in één van de verwarmingselementen of dat de thermostaat in de stoel het niet meer doet. En die thermostaat vind je dan weer in het schuim van de stoelzitting, net onder de bekleding, in het midden (onder je stuitje), Of die nog nieuw te krijgen is, weet ik niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2023 11:51 #1472784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Extra relais
Je hebt gelijk, er zit inderdaad een extra relais in de stoelen. Ik heb alleen een stoffen stoel open gehad, dus die ben ik nooit tegengekomen. Zo wordt de informatie op dit forum steeds beter!

Als ik naar de schema's kijk, dan lijkt het alsof dit relais de functie van het thermostaat-elementje in de stoffen stoel overneemt. Volvo heeft het over normal power met een ingebouwd thermostaatje en high power met zo'n extra relais. Blijkbaar is de stroom van die high power te veel voor het thermostaatelementje. Om de vraag van Maarten te beantwoorden, als je leren bekleding (high power) hebt, dan zit er dus een extra "relais" onder de stoel.

Stoffen bekleding (normal power) heeft alleen een thermostaatelementje ingebouwd in de stof van de bekleding.

De voeding vanuit relais 23 met het relais in de relais/zekeringenkast is overigens wel hetzelfde, dus bij brandend lampje in de schakelaar hoef je daar niet verder te zoeken.

Ik zie nu ook in het normal power schema dat de thermostaat in de bijrijdersstoel schakelt tussen +14 en +26 graden. Blijkbaar moet er dus eerst iemand op gaan zitten die de stoel tot 14 graden opwarmt voordat de verwarming inschakelt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2023 21:09 #1472786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt!
Hartelijk bedankt voor de info. Ik ga in eerste instantie dan nog eerst eens de schakelaars volledig proper maken.
Ik heb lederen bekleding, dus dan zou er volgens het schema nog een relais in de zitting moeten zitten.

Zeer interessante schema’s ook, zijn die ergens online te raadplegen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2023 21:10 #1472787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rechtzetting
Onder de zitting dus ipv in de zitting!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2023 09:51 #1472789 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeer interessante schema’s
<blockquote>
Zeer interessante schema’s ook, zijn die ergens online te raadplegen?
</blockquote>

Voor leden hier te vinden: <a href=" volvo700vereniging.nl/node/42548 "> volvo700vereniging.nl/node/42548

Voor niet-leden is er op het internet wel het één en ander te vinden, maar niet voor '97 en '98 uitvoering.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2023 10:22 #1474117 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook voor 960?
Geldt dit schema qua relais ook voor de 960?

Kan ik bij de 960 er ook van uit gaan dat als de lampjes in de schakelaar branden dat dan de relais gewoon werken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2023 17:13 #1474129 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, althans bij de V90 niet.
Nee, althans bij de V90 niet. Daar brand het lampje gewoon terwijl ik de relais eruit heb liggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2024 00:10 #1474230 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En weet jij welk relais het
En weet jij welk relais het dan zou moeten zijn en waar ik die vind? Ook bij de passagiers voeten naast de deur onder het handschoenenkastje?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2024 00:00 #1474239 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb het relais dat onder
Ik heb het relais dat onder de stoel zit eruit, het lijkt erop dat jij iets anders bedoelt?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC