Schakelaar stoelverwarming repareren
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2019 13:11 #1108877
door Jerry Stam (GAST)
Schakelaar stoelverwarming repareren is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Een tijd geleden de schakelaars van de stoelverwarming weer gangbaar gemaakt.
Deze weigerde te schakelen bij 1 stoel.
Reparatie, gangbaar maken, of verlichting vervangen is een simpel klusje.
Zie onderstaande voor info
Benodigdheden:
-Torx schroevendraaier uit de achterbak/of kruiskop bij een 740
-Dunne platte schroevendraaien (bv spanningszoeker)
-1x lampje (maat ???) voor symbool verlichting (indien defect)
-2x lampje (maat ???) voor aan/uit indicatie
-schuurpapiertje, scotchbrite, kleine vijl, contact spray of iets anders naar keuze om de contact schoon te krijgen.
Stap 1:
2x torx/kruiskop losdraaien onder de handrem, schroevendraaier hiervoor zit in de gereedschapset.
Stap 2:
Clipje bij de asbak loshalen
Stap 3:
Handrem omhoog trekken, en voorzichtig het hele plastic paneel er uit pakken.
Let op, er zit de nodige bekabeling aan de onderzijde naar de schakelaars.
Stap 4:
Je kan de stekkers nu los nemen. (de grijs met witte op de foto hierboven) en 1 lampje kun je lostrekken (blauwe draadjes op foto hierboven)
Zo heb je het hele paneel los, en is makkelijker om aan te werken.
Draai eerst de buisgeleiding voor de verlichting los met dop-8
Stap 5:
Vervolgens kun je de schaklaars loshalen met een kleine platte schroevendraaier.
Ze gaan er aan de bovenzijde met stekker en al uit.
Op de foto zit de buis-geleiding van de verlichting er nog, dit klopt niet en zou al losgehaald moeten zijn.
Stap 6:
Schakelaars kun je open wippen met een kleine platte schroevendraaier vanaf de zijkant.
Stap 7:
Eigenlijk geen stap, maar anders klopt het niet met de foto nummering.
Je houdt 2 delen over, dit is de bovenkant. Het ronde pinnetje is geveerd en beweegt over het "bruggetje" in de volgende stap.
Stap 8:
Met rood even het bruggetje doorgetrokken. Dit burggetje beweegt als een wip-wap. let goed op de orientatie van het bruggetje.
De wip-wap wordt bediend door het ronde geveerde pinnetje van hierboven. Deze wisselt tussen links/recht van het draaipunt van de wip-wap (geel/groene lijntje)
Stap 9:
Het niet schakelen wordt veroorzaakt door corrosie. Poets het "bruggetje" lichtjes op, en doe hetzelfde met de rood omcirkelde randjes op onderstaande foto.
Uiteraard ben je vrij om de rest ook wat schoon te maken.
Het lampje lijkt gesoldeerd, maar als ik het me goed herinner is dit niet het geval, en kun je deze uit uitpakken en vervangen indien nodig.
Zoals vrijwel altijd, installatie in omgekeerde volgorde
Deze weigerde te schakelen bij 1 stoel.
Reparatie, gangbaar maken, of verlichting vervangen is een simpel klusje.
Zie onderstaande voor info
Benodigdheden:
-Torx schroevendraaier uit de achterbak/of kruiskop bij een 740
-Dunne platte schroevendraaien (bv spanningszoeker)
-1x lampje (maat ???) voor symbool verlichting (indien defect)
-2x lampje (maat ???) voor aan/uit indicatie
-schuurpapiertje, scotchbrite, kleine vijl, contact spray of iets anders naar keuze om de contact schoon te krijgen.
Stap 1:
2x torx/kruiskop losdraaien onder de handrem, schroevendraaier hiervoor zit in de gereedschapset.
Stap 2:
Clipje bij de asbak loshalen
Stap 3:
Handrem omhoog trekken, en voorzichtig het hele plastic paneel er uit pakken.
Let op, er zit de nodige bekabeling aan de onderzijde naar de schakelaars.
Stap 4:
Je kan de stekkers nu los nemen. (de grijs met witte op de foto hierboven) en 1 lampje kun je lostrekken (blauwe draadjes op foto hierboven)
Zo heb je het hele paneel los, en is makkelijker om aan te werken.
Draai eerst de buisgeleiding voor de verlichting los met dop-8
Stap 5:
Vervolgens kun je de schaklaars loshalen met een kleine platte schroevendraaier.
Ze gaan er aan de bovenzijde met stekker en al uit.
Op de foto zit de buis-geleiding van de verlichting er nog, dit klopt niet en zou al losgehaald moeten zijn.
Stap 6:
Schakelaars kun je open wippen met een kleine platte schroevendraaier vanaf de zijkant.
Stap 7:
Eigenlijk geen stap, maar anders klopt het niet met de foto nummering.
Je houdt 2 delen over, dit is de bovenkant. Het ronde pinnetje is geveerd en beweegt over het "bruggetje" in de volgende stap.
Stap 8:
Met rood even het bruggetje doorgetrokken. Dit burggetje beweegt als een wip-wap. let goed op de orientatie van het bruggetje.
De wip-wap wordt bediend door het ronde geveerde pinnetje van hierboven. Deze wisselt tussen links/recht van het draaipunt van de wip-wap (geel/groene lijntje)
Stap 9:
Het niet schakelen wordt veroorzaakt door corrosie. Poets het "bruggetje" lichtjes op, en doe hetzelfde met de rood omcirkelde randjes op onderstaande foto.
Uiteraard ben je vrij om de rest ook wat schoon te maken.
Het lampje lijkt gesoldeerd, maar als ik het me goed herinner is dit niet het geval, en kun je deze uit uitpakken en vervangen indien nodig.
Zoals vrijwel altijd, installatie in omgekeerde volgorde
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
27-05-2019 13:37 #1454806
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Als iemand de afmetingen
Als iemand de afmetingen/types van de lampjes weet zal ik deze later nog even updaten.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
27-05-2019 18:08 #1454810
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Mooi dat het gelukt is.
Er lagen hier anders nog wel x aantal van die schakelaars.
En voor de 740 is het geen torx maar kruuskop.
En voor de 740 is het geen torx maar kruuskop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
28-05-2019 07:38 #1454817
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic De simpele methode
Verwarmingsschakelaar loshalen.
De achterzijde inspuiten met contactspray. Lekker soppen...
Een aantal malen schakelen.
Waarom geen schuurpapier? Er zit een zilverlaagje op de contacten (bij Volvo, bij Rolls Royce is het goud of platina, afhankelijk van het model).
Is dit dunne laagje weggeschuurd, dan branden de contacten vrij snel in, net als bij relais...
Helpt de contactspray niet, dan een andere schakelaar op de kop tikken. De schakelaars hebben een standaardmaat en zijn behalve bij Volvo ook in een elektronicazaak te vinden, onder de vijf Euro. Het lampje is te vervangen door een led met serieweerstaand. Gaatje boren in het paneel en van achter vastlijmen. De serieweerstand en het (dimbare!) ledje moeten een spanning van 16 Volt kunnen verdragen.
De achterzijde inspuiten met contactspray. Lekker soppen...
Een aantal malen schakelen.
Waarom geen schuurpapier? Er zit een zilverlaagje op de contacten (bij Volvo, bij Rolls Royce is het goud of platina, afhankelijk van het model).
Is dit dunne laagje weggeschuurd, dan branden de contacten vrij snel in, net als bij relais...
Helpt de contactspray niet, dan een andere schakelaar op de kop tikken. De schakelaars hebben een standaardmaat en zijn behalve bij Volvo ook in een elektronicazaak te vinden, onder de vijf Euro. Het lampje is te vervangen door een led met serieweerstaand. Gaatje boren in het paneel en van achter vastlijmen. De serieweerstand en het (dimbare!) ledje moeten een spanning van 16 Volt kunnen verdragen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
28-05-2019 09:54 #1454820
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Zilver laagje?Als die er al
Zilver laagje?Als die er al was, dan was die ver te zoeken bij mijn schakelaar 
Hoe je het contact weer schoonmaakt mag iedereen natuurlijk zelf weten.
Zo zijn er ook een hoop mensen die contactspray weer verafschuwen.
Heb de text wat aangepast voor wat betreft schoonmaakopties, en de opmerking van fflunche verwerkt.
Het lampje in de schakelaar zelf hoeft overigens niet dimbaar te zijn, deze gaan enkel en alleen aan/uit. De enige die met de dimmer mee gaat is het enkele lampje dat in die buisjes steekt.
Hoe je het contact weer schoonmaakt mag iedereen natuurlijk zelf weten.
Zo zijn er ook een hoop mensen die contactspray weer verafschuwen.
Heb de text wat aangepast voor wat betreft schoonmaakopties, en de opmerking van fflunche verwerkt.
Het lampje in de schakelaar zelf hoeft overigens niet dimbaar te zijn, deze gaan enkel en alleen aan/uit. De enige die met de dimmer mee gaat is het enkele lampje dat in die buisjes steekt.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
29-05-2019 12:29 #1454842
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Noppen
Het hangt van het type Led af. Wanneer je de maximale spanning bepaalt op 16 volt en je berekend de serieweerstand daar op gaat het ledje niet stuk. Dit doe je omdat de accuspanning kan varieren van 11,7 Volt (motor uit en accu tot 20% geladen) tot zelfs 14.8 Volt (maximale laadspanning). In de meeste gevallen ligt de afgegeven dynamospanning tussen de 12,8 en 14,4 V maar je moet hier van de extremen uitgaan. Dus de led zal bij al deze spanningen moeten branden. Is de led niet dimbaar, dan zal deze beneden een zekere spanningswaarde niet branden. En dit kan bij voorbeeld 's winters bij nacht met veel gebruikers ingeschakeld het geval zijn.
Natuurlijk zou je met een spanningsstabilisator voor het ledje kunnen werken in plaats van met een weerstand, zoals een IC uit de 78xx serie, maar dan ga je aan het ledje een hele schakeling hangen. Wie snapt dat, en waar laat deze de schakeling dan weer.
Vandaar mijn opmerking.
Natuurlijk zou je met een spanningsstabilisator voor het ledje kunnen werken in plaats van met een weerstand, zoals een IC uit de 78xx serie, maar dan ga je aan het ledje een hele schakeling hangen. Wie snapt dat, en waar laat deze de schakeling dan weer.
Vandaar mijn opmerking.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2023 14:42 #1472765
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooie handleiding
Ik heb hem stap voor stap gevolgd en het ging perfect. Nu krijg ik weer een lekker warme kont. Had ik eigenlijk voor de winter moeten doen. 
Henk
Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2023 21:35 #1472776
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraagje
Ik pik graag even in!
Bij mij zaten de schakelaars vast, ik heb ze losgemaakt. Verlichting werkt, schakelaar werkt en lampje werkt. Maar de zetel wordt niet warm.
Zou iemand kunnen zeggen of het lichtje indien aan, op dezelfde relais zit? Maw, is het probleem daar te zoeken of ergens anders?
Bedankt!
Bij mij zaten de schakelaars vast, ik heb ze losgemaakt. Verlichting werkt, schakelaar werkt en lampje werkt. Maar de zetel wordt niet warm.
Zou iemand kunnen zeggen of het lichtje indien aan, op dezelfde relais zit? Maw, is het probleem daar te zoeken of ergens anders?
Bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
19-04-2023 09:45 #1472778
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Lampje in de schakelaar zegt niks
Het lampje in de schakelaar zegt niks over of de rest het doet.
Bij mij zitten er geen verwarmingsmatten in en zijn dus niet aangesloten maar als ik de schakelaar omzet gaat het lampje wel branden.
Bij mij zitten er geen verwarmingsmatten in en zijn dus niet aangesloten maar als ik de schakelaar omzet gaat het lampje wel branden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2023 20:43 #1472779
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aha
Goed om te weten! Dan moet ik de relais eens nakijken. Die zitten onder de zetel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





