Dashboard verlichting en instrumentverlichting

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2019 09:31 #1452086 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderdelen
Adrian, ik heb B12 al ens aan aarde verbonden, maar dat deed niets. Bedankt voor de utleg van de rheostat. Nu ssnap ik de schakeling wat beter denk ik. Ik ga B13 nog eens goed meten en b12 aan de aarde lggen. Wellicht dat ik ook eens probeer om rechtstreeks 12 volt op B13 te zetten:ik improviseer wel een draadje van de accu of zo
Nog even voor min begrip: De Rheostat is een soort extra weerstand in het circiut die zorgt dat alle lampjes minder spanning krijgen, ook de andere in het dashboard. De werkelijke aarde is dan toch B5?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2019 13:52 #1452092 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Rheostat
De Rheostat levert een constant voltage afhankelijk van de instelling van de schuifweerstand. Met alleen een weerstand fluctueert de lichtsterkte afhankelijk van het aantal aangesloten lampjes. Is nu een lampje stuk dan blijft de lichtsterkte gelijk.
Heb je bladzijde 118 bekeken van het schema?
Op B13 moet 12V staan. Met B12 regelt de rheostat het voltage voor alle lampjes. De rheostat moet b12 laten variëren van 0 naar 12V, afhankelijk van de schuifstand van de instelling. Gebeurt dit niet dan is misschien de rheostat (het blokje achterop het instumentenpaneel) stuk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2019 14:17 #1452093 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Elektro
Nu ben ik ook niet zo’n elektro specialist, maar heb wel een reserve 98 klokkenwinkel als je die eens wilt proberen in Utrecht

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2019 22:29 #1452096 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klokkenwinkel
Ik heb je een PB gestuurd om dit aanbod verder af te handelen. Bij voorbaat al dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2019 22:33 #1452097 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rheostat
Ik ben ook bang dat die rheostat het niet goed meer deot. Ik ga het proberen met ht aanbod om een reserve te proberen en zien wat die doet.
Wordt vervolgd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2019 12:03 #1452105 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Jij schrijft dat op de witte
Jij schrijft dat op de witte draad maar 8 Volt staat. Deze witte draad loopt vanaf de lichtschakelaar naar de rheostaat. Dit geeft m.i. aan dat het probleem vòòr de rheostaat zit. Vandaar mijn suggestie om de spanning te meten op de uitgang van de lichtschakelaar (nr 7) en als de spanning daar nog steeds te laag is op de ingang van de lichtschakelaar (punt 3) en desnoods verder terug naar de accu.

Dit is wat systematischer hier beschreven:





Het hele verhaal staat hier: www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=218825

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2019 10:36 #1452354 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het gaat verder
Even druk gehad met andere dingen (werk neemt toch een hele hap uit je tijd :)). Ik heb een ander instrumenten paneel gekocht en die geprobeerd. Het blijkt dat alle alampjes branden, maar de snelheidsmeter en de tmperatuur meter werken niet (ook het lampje van de buitentemperatuur doet het niet. Kilometerteller en ook de cruisecontrol doen het wel.
Toen weer even de oude erin gedaan en de pin B12 rechtstreeks op aarde aangesloten dus de rheostat kortgesloten. Toen bleken de lampjes weer te branden.
Ik denk dus nu dat we rheostat van het oude paneel kapot is. Nu ziet de rheostat van de nieuwe paneel er anders uit; Hij heeft twee pootjes extra. Deze komt uit een 960.
Nu is de vraag of de snelhedsmeter en de motortemperatuur niet werken omdat het niet helemaal uitwisselbaar is (960 => 940) of dat die tweemeters gewoon defect zijn. Ik zou de oude meter er wel weer graag in terug zetten, al was het maar vanwege de kilometerstand: de nieuwe is 100.000 km lager; dat lijkt leuk, is een auto van 21 jaar oud wil je ed echte prestatie erop zien :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2019 11:11 #1452355 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog een stapje
rheostat omwisselen heeft geen effect.
Bouw nu alles weer terug met een extra aardedraad. Dan is er in ieder geval licht en dashboard dimmen heb ik nog nooit serieus behoefte aan gehad.
Blijft toch vervelend....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2019 12:00 #1452366 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 960 snelheidsmeter verwacht
960 snelheidsmeter verwacht een ander soort signaal dan 940, dus dat die niet werkt is vrij logisch. Zeker omdat je CC wel werkt (die heeft ook het snelheidssignaal nodig), hoef je niets anders dan de meter te verdenken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD