Dashboard verlichting en instrumentverlichting
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2019 17:53 #1108540
door V700 register
Dashboard verlichting en instrumentverlichting is gemaakt door V700 register
Ik word er een beetje wanhopig van: Opeens viel alle verlichting uit van dashboard en instrumenten.
Ik heb eerst het schuifschakelaartje vervangen en dat bracht geen verlichting. Daarna gaan zoeken met het bedradingsdiagram in de hand. Nu heb ik een diagram van een vdo meter, maar zelf een Yazaki instrument. De stekkers komen niet overeen,maar de draadkleuren hoop ik wel.
Op de witte draad (volgens het schaema is dat A5, maar in mijn auto is dat B13) staat keurig spanning, (maar geen 12 volt, iets in de orde van
en op de groenbruine ook (C5op het schema, maar B8 bij mij) en die varieert als de schuif van de regelaar wordt bediend.
Ook de blauwe draad die terug voert naar de schuifschakelaar is goed verbonden en de aarde van de schuifschakelaar is ook correct.
Ik snap het helemaal niet meer.
Wat ook nog vreemd is, is dat het lampje van de buitentemperatuur wel brandt bij de sleutel in 'radio-positie' maar niet is de contactpositie.
Kan iemand hier iets mee? Ik snap het niet meer en word er een beeje gek van.
Het betreft een 940 van 1998 met handschakeling en dito airco
Overigens nog wel de bst wensen voor 2019
Ik heb eerst het schuifschakelaartje vervangen en dat bracht geen verlichting. Daarna gaan zoeken met het bedradingsdiagram in de hand. Nu heb ik een diagram van een vdo meter, maar zelf een Yazaki instrument. De stekkers komen niet overeen,maar de draadkleuren hoop ik wel.
Op de witte draad (volgens het schaema is dat A5, maar in mijn auto is dat B13) staat keurig spanning, (maar geen 12 volt, iets in de orde van
Ook de blauwe draad die terug voert naar de schuifschakelaar is goed verbonden en de aarde van de schuifschakelaar is ook correct.
Ik snap het helemaal niet meer.
Wat ook nog vreemd is, is dat het lampje van de buitentemperatuur wel brandt bij de sleutel in 'radio-positie' maar niet is de contactpositie.
Kan iemand hier iets mee? Ik snap het niet meer en word er een beeje gek van.
Het betreft een 940 van 1998 met handschakeling en dito airco
Overigens nog wel de bst wensen voor 2019
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2019 19:50 #1452073
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Valt alle verlichting van het
Valt alle verlichting van het dashboard (dus ook de verlichting van het verwarmingspaneel en van de knoppen zoals achterruitverwaming en van de stoelverwarming) uit of alleen van het tellerblok?
Dat maakt voor de diagnose nogal wat uit.
Dat maakt voor de diagnose nogal wat uit.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2019 21:00 #1452075
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Wat gebeurt er als je
Wat gebeurt er als je aansluiting B12 van het instrumentenpaneel rechtstreeks aan aarde legt? Misschien is aardpunt 13/26 slecht.
Piet
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2019 21:40 #1452076
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verlichting
Ja,alles valt uit. Wat betekent dat?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2019 21:41 #1452077
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rechtsreeks aarden
dat heb ik gedaan en heeft geen invloed
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2019 22:16 #1452078
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dan is die 8 Volt
Dan is die 8 Volt waarschijnlijk toch niet in orde.
Meet eens op de lichtschakelaar de inkomende spanning op punt 3 en de uitgaande spanning op punt 7.
Piet
Meet eens op de lichtschakelaar de inkomende spanning op punt 3 en de uitgaande spanning op punt 7.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2019 08:47 #1452081
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spanning meten
Piet,
Ik heb een schema van een VDO eter (denk ik, ergens opgesnord een wiring diagram van een 940 met 'modificationsto september 1993 included') van de Volvo ar Corporation. Daarin zie je dat allen lampjes parralel zijn geschakeld en dat de stroom komt van zekering 21. De aanvoerdraad(plus) is wit en de aardedraad is blauw.
De schuifschakelaar heeft op aansluiting 1 ook de spanning staan (dezelfde als die eerder noemde A5) en daar meet ik wel hogere spanning.
Misschien oet ik die gewoon kort sluiten?
Kan je aangeven wat je bedoelt met punt 3 en 7 in dat schema? waar sluiten die op aan.
Het heeft geen gillende haast, wan ik ga er zondag pas mee verder als ik een goed c.q. beter idee heb. Heb gisteren een paar uur aan gewerkt, terwijl ik dacht er met een aardedraadje te zijn. Was niet leuk....
Ik heb een schema van een VDO eter (denk ik, ergens opgesnord een wiring diagram van een 940 met 'modificationsto september 1993 included') van de Volvo ar Corporation. Daarin zie je dat allen lampjes parralel zijn geschakeld en dat de stroom komt van zekering 21. De aanvoerdraad(plus) is wit en de aardedraad is blauw.
De schuifschakelaar heeft op aansluiting 1 ook de spanning staan (dezelfde als die eerder noemde A5) en daar meet ik wel hogere spanning.
Misschien oet ik die gewoon kort sluiten?
Kan je aangeven wat je bedoelt met punt 3 en 7 in dat schema? waar sluiten die op aan.
Het heeft geen gillende haast, wan ik ga er zondag pas mee verder als ik een goed c.q. beter idee heb. Heb gisteren een paar uur aan gewerkt, terwijl ik dacht er met een aardedraadje te zijn. Was niet leuk....
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2019 08:55 #1452082
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Schema'svan een 940 uit 1997
Schema'svan een 940 uit 1997/1998 staat in de documentatiesectie:
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ..._wiring_diagrams.pdf
Piet
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ..._wiring_diagrams.pdf
Piet
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2019 09:13 #1452084
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic De onderdelen
Voor het begrip:
De schuifregelaar geeft aan de rheostat een voltwaarde door. De rheostat controleert het voltage voor de lampjes. Wit is 12v, blauw wordt door de rheostat van 12v, lampjes uit, naar 0 lampjes branden vol geregeld. Door blauw aan aarde te leggen moet alles volop branden.
De schuifregelaar geeft aan de rheostat een voltwaarde door. De rheostat controleert het voltage voor de lampjes. Wit is 12v, blauw wordt door de rheostat van 12v, lampjes uit, naar 0 lampjes branden vol geregeld. Door blauw aan aarde te leggen moet alles volop branden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2019 09:15 #1452085
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schema's
Dag Piet Dank! dit is de layout die ik heb in de auto.
Hier ga ik eerst even op studeren enkom dan terug
Hier ga ik eerst even op studeren enkom dan terug
Moderators: Jerry Stam