natte mat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2017 10:00 #1107370 door V700 register
natte mat is gemaakt door V700 register
Volvofielen met kennis...

Ik heb al weer een maand of wat een rubbermat in het blauwe ding liggen. Toen ik die zaterdag optilde voor het stofzuigen bleek het daaronder zeiknat te zijn.
Aan de bijrijderskant was het droog. Heb ik de zelfde Volvo mat liggen.

Nu alleen dus weer de bodembedekking zoals die vast zit en verwacht dat dat binnenkort wel zal drogen. Maar ja, sneeuw, blubber er boven op is niet wat ik wil.

Heeft iemand een idee voor de oorzaak, controle en oplossing?

Dank!
JohnPeter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2017 11:32 #1442666 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kans.....
Grote kans dat de afdekklep links van de voeten achter het plastic lekt. De rubber afdichting is waarschijnlijk niet meer waterdicht. Ik heb bij mijn 940 beide zijden ge-kit. Klep moet er wel met geweld uit.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2017 11:41 #1442667 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Afdekklep
Zo'n klep zit niet in een 940 als van JP

Kan wel zijn dat de kachel lekt of het deurrubber.

De laatste is makkelijk, de eerste niet.

"Proef" het water even: Zoet (koelwater) of Normaal (regenwater)

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2017 13:06 #1442670 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nee,
Nee, maar als die klep er niet zit dan zit er toch een afdekkap op die plek in de carrosserie? Bij mij wel tenminste en die komen ook allemaal aan de beurt voor een beetje kit.
Ik heb overigens ooit ook lekkage gehad via de kabel van de motorkap ontsluiting.
Het duurde even voor ik het door had want ik had alleen water op de mat als de motorkap een keer open was geweest na regenval of wassen.

Groeten,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2017 13:25 #1442671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor zover ik kon ruiken :)
Die klep ga ik nog even bekijken, in mijn 96-er zat dat ding al niet meer, of ze hadden het achter een paneel verstopt. Wat dat betreft is er van alles mogelijk :)

Het was het geen zoete geur, maar dat kan wel verdampt zijn. Bestaat de kans dat er een lek zit in het slangetje voor de ruitensproeier achter? Of een T-stuk met scheurtje?

Ik ga in ieder geval de deurrubbers controleren.

Alvast dank voor de tips!

JP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2017 13:35 #1442672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ruitensproeier
Volgens mij loopt de ruitensproeierslang aan de bijrijderskant, dus die kan het haast niet zijn. Ik heb ook een lekkage gehad en kwam er na veel zoeken achter dat het de doorvoertule was, net onder de motorkapvergrendeling. Bij het inbouwen van de CC had ik die een klein stukje in het interieur getrokken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2017 15:49 #1442674 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grote kans.......
Grote kans dat het de afdek-klep is die waarschijnlijk niet meer afdicht. Vooral met sneeuw had ik veel last van lekkage via de klep links voor. Zit achter het plastic paneel. Dit paneel is makkelijk te verwijderen, 2 schroefjes geloof ik. Je kunt er iets makkelijker bij als je eerst de plaat onder het stuur weg haalt, 3 schroefjes geloof ik. De afdek-klep zelf gaat er heel moeilijk uit. Heb ik met grof geweld en een schroevendraaier gedaan. Daarna kit (Pattex flex-tec) op het rubber en er weer in gedaan. Daarna rondom afkitten. Geen last meer gehad. Ook checken of de afwateringsgaatjes open zijn en niet verstopt met prut.
Aan de bijrijderskant ook gedaan voor de zekerheid. Die is wel lastiger te bereiken omdat daar de ECU voor zit.

Als het echt kletsnat is van KVS dan zou je dat wel gemerkt hebben aan stank en minder KVS in het vaatje.

Ruitensproeier-slang voor achter loopt achter het dashbordkastje en dan via de dorpel (onder het plastic) aan de bijrijderskant naar achteren.

Suc6!

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2017 00:46 #1442698 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Lek
Het fenomeen kan ook een andere oorzaak hebben. De afwatering van het luchtrooster. Zelf maakte ik mee dat het van rechtsboven langs de schuine kant naar binnen liep.

Het kan ook via de motorkapafdichting naar binnen komen.

Maar uiteindelijk heb ik geen verdere oorzaak gevonden, zonder al te stringente maatregelen is er nu al een jaar lang niets meer aan de hand. Tja....
Bij een 940 (230FB) van 1-'94 was het weer anders. Door steenslag was er een beschadiging in de coating aan de buitenkant, een gaatje waarschijnlijk zo groot als een dubbeltje. En net als bij Bitcoins stijfgt de waarde, dubbeltje wordt kwartje en daarna knaak. Hierdoor was tijdens en na een winter de boel door gaan roesten, een deel van de bodemplaat was aangetast en ook de binnenste balk (niet de dorpel) was voor 20% weg. Dat werd dus laswerk. Meteen de koker voor het lassen met een stofzuiger leeggezogen, deze zat vol met bagger en bladeren. De andere balken dus ook maar meegepakt. Daarna uiteraard netjes weer strijkkit over de kale delen van bodem en balt gesmeerd, zinkspray er over en daarover bitumen. Van binnen heb ik een restje wit Hammerite op de bodem geblazen en daarover een bitumen plaatje (Terodem SP300, Teroson ).

Het kan toch nooit kwaad om, wanneer je na een paar jaar gaat tectyleren (gebruik ik Teroson HV400 voor), meteen de dorpelkokers en de balken leeg te zuigen. Ik heb er een speciale slang voor gemaakt die aan de stofzuiger gehangen, door de openingen in het plaatwerk kan, van binnen uit. En ook bij twee andere wagens (niet van mij) is het een nuttige bezigheid gebleken.Hoe die bladeren er in komen, het zijn net muizen.... ;-)

Kies er een mooie warme droge lentedag voor uit en je wagen is mooi droog...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2017 12:44 #1442711 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ff de wasstraat in dus...
ff de wasstraat in dus...

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2017 02:31 #1442806 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Over welke
klep gaat het nu eigenlijk ?
Ik probeer dit topic te vertalen naar mijn auto.
Maar dat valt nog niet mee.
740 ( 88) hier, Ook natte mat. dwz eronder dus.
Alhoewel laatst met de sneeuw ook erboven.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC