stoelverwarming - is het echt zo'n probleem?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2016 14:12 #1430485 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Super Lex, ik dacht al dat er
Super Lex, ik dacht al dat er ergens een misverstand in het verhaal zat. Het enige waar ik nu nog wel even mee zit is de vraag hoe dat nou precies zit met de reeds omgezetten met stof beklede Volvo stoelen. uit de leren stoelen kwamen de twee groene relais, die zijn dus in elk geval niet voor iets anders bruikbaar. Maar uit de stoffen stoelen kwam feitelijk niets, geen relais maar ook geen thermostaat tenzij die spiraalvormige dingetjes een soort thermostaat inhouden. Die zitten wel in de stoffen stoelen terwijl de leren die twee groene relais opleverden. Zit ik goed als ik aanneem dat die spiraaltjes feitelijk een thermostaat zijn en dat er dus helemaal geen relais nodig zijn bij deze stoelen? Enne... klopt dat verhaal van "hij doet niets als het zitvlak warmer dan 14 graden is" dan ook voor die spiraaltjes?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2016 15:31 #1430490 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry Lex, ik zie zojuist dat ik de dingen verkeerd heb!
Ik lees net opnieuw dat je schreef "De thermostaat schakelt niet meer aan (dus als je instapt) als de temperatuur boven de 14 graden is." Dus ik moet dat relais verhaal uit de leren stoelen uit mijn hoofd zetten, dat doet niet ter zake. Aan de spiraaltjes zitten voelertjes dus dat zijn overduidelijk de thermostaten waar je over sprak (?). Mijn vraag is dan wel vrij simpel: <u>Hoe weet ik of die thermostaten nog naar behoren werken???</u>
Als spiraal en voeler mechanisch gezien nog aan elkaar zitten, is dat voldoende aanleiding? Of valt er meer te meten? Ik vraag dat met name omdat ik me meen te herinneren dat de stoelverwarming het in mijn Volvo wellicht niet meer deed, maar dat weet ik absoluut niet zeker meer.
De kabeltjes die naar de 4 matjes gaan worden straks op weerstand doorgemeten in de hoop dat dat allemaal in orde is. Voor de rest zullen we dan kennelijk moeten wachten op koudere tijden, zolang de temperatuur boven de 14 graden blijft valt er in praktijk dus niet vast te stellen of het een en ander daadwerkelijk werkt.
<div data-url=" volvo700vereniging.nl/interieur/stoelver...bleem#comment-318240 " id="link64_adl_tabid" style="display:none;">
126</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2016 17:35 #1430497 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oeps, vraag wordt nog weer anders....!
Beste Lex en anderen,

Bij de camper aangekomen realiseerde ik me plotseling dat er toch nog iets anders aan de hand is. Net als bij de leren stoelen komen ook bij de stoffen stoelen twee kabels naar buiten. Een voor 12V en de andere dan toch weer voor een relais, althans dat zou je zeggen. Het groene relais van de leren stoelen past er in elk geval precies op.

Nu is de complicatie dat voor zover ik begrepen had dat spraaltje met sensor feitelijk de eerder genoemde thermostaat inhoudt. Maar uit het verdere verhaal had ik (misschien verkeerd???) begrepen dat er óf sprake was van een relais, óf sprake was van een thermostaat. Maar niet van allebei. De leren stoelen hebben wel een sensor maar geen spiraal, de stoffen stoelen hebben zowel spiraal als sensor.

Maar moet ik er wellicht vanuit gaan dat dat relais altijd nodig is? Voor zover ik me herinner was er in mijn Volvo geen sprake van enig zichtbaar relais maar dat had natuurlijk ook in plaats van direct naast de stoel bijvoorbeeld in het dashboard ingebouwd kunnen zitten. De Volvo staat in Roemenië dus dat kan ik niet meer nazien.

Kortom: moet ik de eerder genoemde zwarte relaisdoosjes maar ergens op de kop tikken omdat die ondanks spiraal-thermostaat toch ook nog nodig zijn? Mijn vermoeden is van wel maar het leek me slim dat toch nog even te vragen.

Sorry voor de zo ontstane monoloog, dat was uiteraard niet mijn bedoeling maar voor zover ik kan zien heeft dit forum geen mogelijkheid tot wissen van de eerdere teksten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2016 12:24 #1430519 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plaatjes...
Het verzoek om afbeeldingen indachtig dacht ik er wellicht goed aan te doen deze even te plaatsen. De spiraal onder de stoffen stoelen fotograferen is door de plaatsing ervan niet meer goed mogelijk, ik kan desnoods nog wel de holle (dus niet in gebruik zijnde) spiraalruimte van de leren stoelen waaruit deze relais komen fotograferen mocht dat van enig belang zijn. Maar ja, de vraag blijft of de stoffen stoelen zowel spiraal als (zwarte) relais nodig hebben om goed te functioneren of dat het een juist in de weg zit van het ander.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2016 20:34 #1430523 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Fotootjes van de onderkant
Fotootjes van de onderkant van een elektrieke stoel uit een 1992 960 bijgevoegd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2016 00:12 #1430530 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk dank Lex, dat is
Hartelijk dank Lex, dat is inderdaad een heel ander gezicht dan de stoffen stoelen van mijn alleen mechanish verstelbare stoel uit een 1988 Volvo dat vreemd genoeg een (fabrieksmatig!) mengsel blijkt te bevatten van 740 en 760 onderdelen. Uit welk bouwjaar de leren stoelen komen kan ik niet achterhalen, die kocht ik een jaar of acht geleden los bij een inmiddels niet meer bestaande sloperij. Als er belangstelling voor is kan ik wel nog een foto van de onderkant van een van die stoelen maken.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2016 11:04 #1430531 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Leather relais
Ik probeer te volgen waar dit topic over gaat, maar onder stoffen stoelen zit toch geen groen relais voor stoelverwarming?

Zover ik weet zit dat alleen onder leren stoelen en dan nog niet eens altijd.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2016 14:02 #1430532 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Thermostatically controlled for cloth seats
Hier schrijven ze overigens:

There are two seat heater configurations in the 740/940's, one thermostatically controlled for cloth seats and one relay controlled for leather seats. Both systems are the same from the fuses up through the tunnel console seat heater switches to the connectors under the seats. If you have no power at the switches then the indicator lights will not go on and the problem will be before the seats.

www.volvoclub.org.uk/faq/InteriorSeats.html

Aangezien jij het steeds hebt over de cloth seats / stoffen stoelen zou er toch echt geen relais nodig zijn

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2016 22:43 #1430715 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Ze bestaan
Die relais bestaan blijkbaar wel voor stoffen bekleding

www.tradera.com/item/302209/263360308/st...erela-till-volvo-940

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2016 08:52 #1430732 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Over het hoofd
Wanneer de draden van het matje een weerstand hebben zullen ze ook stroom trekken en verwarmen. Dat lijkt me een eerstecontrole.

Verder is in ieder Volvo elke zware stroomverbruiker geschakeld via het overload relais. Dit relais zit in de relaisbak en voorkomt te zwaar stroomverbruik over langere tijd.

Bij inbouw van stoelverwarming in een andere auto is het zeker aan te raden ook een overload relais op te nemen in de stroomvoorziening.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC