stoelverwarming - is het echt zo'n probleem?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2016 17:12 #1105763 door V700 register
stoelverwarming - is het echt zo'n probleem? is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Nadat ik zo'n fantastische adviezen kreeg omtrent het demonteren van mijn stoffen Volvo 740 stoelen ter montage in onze camper in Nederland (zie andere thread) , heb ik nu nog een laatste vraag:

Mijn 740 kocht ik destijds tweedehands, de stoelverwarming deed niets en het was maar de vraag of die er überhaupt in zat. Ook werd me door mijn toenmalige garage verzekerd dat dat soort dingen nooit een lang leven beschoren was. Toen ik een aantal jaren geleden een extra set Volvo stoelen met verwarming kocht voor in de camper werkte die verwarming aanvankelijk goed, iets wat een ware zegen is in zo'n nauwelijks te verwarmen schoenendoos wanneer het tot min 25 graden vriest, maar uiteindelijk deed de verwarming het niet meer. De woorden van de eerder genoemde reparateur indachtig nam ik min f meer automatisch aan dat die dan ook wel de geest moeten hebben gegeven.

Maar nu ikzelf de originele Volvo stoelen heb gedemonteerd zie ik dat die verwarming er voor een leek als mij wel heel simpel lijkt uit te zien. Een spiraaltje in puntmutsvorm dat van onderaf in de stoel gedraaid lijkt te zitten. Gave en relatief dikke draadwindingen met een draad en stekker die naar ik aanneem gewoon met een 12V bron moet worden verbonden (?)

De camper staat men nog ongemonteerde stoelen bij iemand die het laswerk van de rails aan het chassis moet doen, maar ik bedenk me net: als die stoelverrwarming niet reageert op een 12V aansluiting, is er dan nog iets wat ik kan doen om die stoelverwarming weer werkend te krijgen? Ik kan niet uitsluiten dat ik de komende winter wellicht weer deels in de Karpaten moet doorbrengen en het zou echt fantastisch zijn als dat met een beetje warmte in de rug van mijn ouwe lijf gepaard zou kunnen gaan!

Heeft iemand een advies hoe dit aan te pakken, hoe zo'n stoelverwarmings systeem werkt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2016 17:36 #1430061 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic In de stol zit een
In de stol zit een thermostaat. Die schakelt de verwarming aan en uit. Die miet het dus wel doen. De matjes zelf zijn behoorlijk duurzaam.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2016 17:55 #1430063 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alweer hartelijk dank Lex.
Alweer hartelijk dank Lex. Kun je me misschien wat tips geven over hoe je zo'n thermostaat eruit halen kunt en eventueel repareren of vervangen? Ik herinner me alleen dat metalen draadkegeltje dat onderin het zitgedeelte van de stoel zit en waaraan het kabeltje voor de stroomvoorziening is bevestigd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2016 15:37 #1430420 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem nog steeds onopgelost!!!
Hoi,

De nieuwe stoelen zijn inmiddels in de camper geïnstalleerd, een ware zegen. Heerlijk, het verschil tussen die oude leren zetels en de nieuwe stoffen met streep. Daar geen probleem.

Maar nu het verhaal van de stoelverwarming nog: dat is een tot dusver onoplosbaar probleem gebleken. De stoelen zijn overigens onderling verschillend: waar de nu gemonteerde stoffen stoelen een soort ronde pyramidevormige spiraaltjes van onderaf vertonen met daaraan de aansluitkabel met stekkertjes is bij de leren stoelen daarvan geen sprake. Ik wist echter van mijn Volvo 740 hoe aangenaam het was om in extreem koud winterweer (minus 25 graden) verwarmde stoelen te hebben, ook al omdat ik levenslang rugpatiënt ben en dat enorm tegen klachten helpt.

In de leren stoelen vonden we inderdaad in de leren stoelen de thermostaten waarvan Lex sprak. Het lukte me niet om er een scherpe foto van te maken, maar voeg er toch eentje bij in geval de kleur (groen) van betekenis is. En ja, de matjes vonden we ook , een draad uit de zitting en een draad uit de stoel komen dan samen onderop de stoel.

De hamvraag is nu: "hoe verder?" De thermostaten aan de stoffen stoelen aangesloten maar als je daarna 12V aansluit gebeurt er niets. Als leken hebben we geen flauw idee hoe verder. Zijn de matjes stuk? Zijn de thermostaten stuk? Of dien we iets anders verkeerd? De eerste vragen die opkomen zijn:
1. hoe controleer je of zo'n Volvo thermostaat werkt?
2. hoe controleer je of die matjes nog goed zijn?

Die laatste vraag lijkt zich eigenlijk te moeten beantwoorden met het idee dat als je de bedrading zonder thermostaat aansluit de matjes als het ware permanent aan zouden moeten staan als je er stroom op zet? Of juist niet?

Het "even lenen" van een andere thermostaat is er niet bij, de ons bekende handelaren leveren zonder uitlenen en nemen ook niet zo snel iets terug als het niet werkt onder het motto "je zult zelf wel iets gedaan hebben waardoor het stuk ging". En ja, op zich kun je zoiets niet eens uitsluiten als je er geen verstand van hebt. beter is het kunnen checken met mijn eigen spullen wat er nu feitelijk loos is en dat te evrvangen. Blijft overigens nog de vraag wat die pyloonvormige spiraaltjes onderop de leren stoelen als aansluitpunt zijn terwijl de stoffen stoelen daar wel een plastic uitsparing voor hebben maar zonder dat er iets metaals spiraalvormigs in zit. (desgewenst maak ik nog wel een foto van de onderkant van zo'n leren stoel mocht dat informatiever zijn dan al mijn geklets). Graag advies op "for dummies"-niveau! :-) :-)

Bij voorbaat heel hartelijk dank!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2016 20:58 #1430428 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Te warm
Hallo Paul

De stoelverwarming werkt pas vanaf 15 graden Celsius (boven nul).

Op het groene kastje staat waarschijnlijk voor welke bekleding het bedoeld is. Er zijn er voor leer (groen?), voor pluche (blauw?) en voor "gewoon" textiel (zwart?). Dit in verband met het verschil in temperatuurdoorgave van de bekleding.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2016 10:39 #1430442 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pyramidevormige spiraaltjes
Dat is de thermostaat. Latere bouwjaren hebben relais .
je hebt 2 matjes 1 in de zitting en 1 in de rugleuning
Deze hebben bedrading en die kun je nameten op breuk.
vaak is de bedrading stuk en de matjes niet .
meten is weten ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2016 10:45 #1430443 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aan/uit
De thermostaat schakelt in bij ong. 14 graden Celsius en uit bij 26 graden Celsius
(uit de Volvo bijbel 1982 )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2016 14:14 #1430452 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hartelijk dank!
Jongens, heel veel dank voor deze informatie, we gaan er morgen meteen mee aan de slag!

Het verhaal van de verwarming die pas vanaf 14 of 15 graden gaat werken vond ik wel erg vreemd. Immers, ik heb in Roemenië bij -25 graden en zelfs nog iets kouder 's nachts ermee gereden en had niet echt de indruk dat de stoelverwarming pas veel later aansloeg dan het moment dat ik instapte.

Ik moet eerst nog eens navragen hoe het nu eigenlijk is gegaan met die grijze stoelen uit mijn Volvo (bj 1988), waarom daar die metalen pyloonspiraaltjes in zitten als overgang naar de draden voor de spanning van de stoel. Voor zover ik begreep zijn de groene doosjes (relais) inderdaad uit de leren stoelen gekomen maar voor zover ik weet waren die metalen pyloonspiraaltjes het enige wat in die grijze stoelen zat. De rails van de stoelen moesten wel op een soort "troontjes" in het chassis van de camper worden vastgelast dus de mogelijkheden om overal bij te komen zijn wel wat beperkter geworden.

Of zijn die spiraaltjes misschien op een of andere manier een deel van de aanvankelijk genoemde thermostaat? Sorry, ik ben totaal a-technisch, in elk geval op autogebied, dus ik hoop dat ik geen wartaal uitsla...

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2016 15:52 #1430454 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De thermostaat schakelt niet
De thermostaat schakelt niet meer aan (dus als je instapt) als de temperatuur boven de 14 graden is. Als het zitvlak 26 graden is, schakelt de thermostaat de verwarming uit.
Dus daarom schakelt de verwarming direct aan als je met -14 instapt. Gelukkig wel! Dat was wat eerder werd bedoeld.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2016 12:23 #1430484 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Super Lex, ik dacht al dat er
Super Lex, ik dacht al dat er ergens een misverstand in het verhaal zat. Het enige waar ik nu nog wel even mee zit is de vraag hoe dat nou precies zit met de reeds omgezetten met stof beklede Volvo stoelen. uit de leren stoelen kwamen de twee groene relais, die zijn dus in elk geval niet voor iets anders bruikbaar. Maar uit de stoffen stoelen kwam feitelijk niets, geen relais maar ook geen thermostaat tenzij die spiraalvormige dingetjes een soort thermostaat inhouden.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC