Interieur ventilator ECC
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2016 22:22 #1104871
door Cor Jan van Rhijn
Interieur ventilator ECC is gemaakt door Cor Jan van Rhijn
Al zo lang als ik mijn 940 heb, dat is nu 4 jaar, heb ik gesteggel met de interieurventilator. Het ECC systeem heb ik al eens wat naar laten kijken, de uitgebreide "kachelweerstand" is naar Frans Erich geweest die er een probleem uitgehaald heeft.
Nu blijft er 1 probleem over. Altijd tijdens het rijden gaat af en toe de ventilator uit. Na een poosje slaat hij weer aan. Ik heb daar altijd de ventilator de schuld van gegeven. Nu ik een nieuwe ventilator gekocht hebt weet ik zeker dat dit niet het geval is. Het gaat om een splinternieuwe ventilator en die geeft precies dezelfde storing.
Met de multimeter heb ik bij de ventilator gemeten. Met de ventilator ontkoppelt geeft de stekker voor de ventilator in de 5e stand gewoon 12V. De hele tijd. Niks geen verschil - gewoon 12V. Sluit ik de ventilator aan, dan duikt de spanning in 5 minuten een keer of wat naar 0 en houdt de ventilator ermee op. Welke ventilator ik aansluit maakt niet uit, oude of nieuwe: zonder ventilator strak 12V, met ventilator af en toe een dip. Ik heb er totaal geen kaas van gegeten en laat me graag voorlichten.
Cor-Jan, Amstelveen.
Nu blijft er 1 probleem over. Altijd tijdens het rijden gaat af en toe de ventilator uit. Na een poosje slaat hij weer aan. Ik heb daar altijd de ventilator de schuld van gegeven. Nu ik een nieuwe ventilator gekocht hebt weet ik zeker dat dit niet het geval is. Het gaat om een splinternieuwe ventilator en die geeft precies dezelfde storing.
Met de multimeter heb ik bij de ventilator gemeten. Met de ventilator ontkoppelt geeft de stekker voor de ventilator in de 5e stand gewoon 12V. De hele tijd. Niks geen verschil - gewoon 12V. Sluit ik de ventilator aan, dan duikt de spanning in 5 minuten een keer of wat naar 0 en houdt de ventilator ermee op. Welke ventilator ik aansluit maakt niet uit, oude of nieuwe: zonder ventilator strak 12V, met ventilator af en toe een dip. Ik heb er totaal geen kaas van gegeten en laat me graag voorlichten.
Cor-Jan, Amstelveen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2016 07:46 #1424754
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interieur ventilator ECC
Zoals ik dit hoor kan het wel eens een weerstand zijn die stuk is.
Wellicht zijn er nog andere opties, zoals een defecte aanjager...
Luc
Wellicht zijn er nog andere opties, zoals een defecte aanjager...
Luc
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2016 09:05 #1424755
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Weerstand
Gebeurt het bij jou altijd tijdens een rit, weigert de ventilator nooit dienst zodra je het contact aanzet voor het starten?
Ik zou toch de "kachelweerstand" maar weer gaan verdenken Cor-Jan.
Dat was bij mij toch ook uiteindelijk de boosdoener.
Groeten,
Ik zou toch de "kachelweerstand" maar weer gaan verdenken Cor-Jan.
Dat was bij mij toch ook uiteindelijk de boosdoener.
Groeten,
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2016 10:56 #1424757
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic warmte werking
Even de solderingen nakijken en eventueel doorsolderen.
De koelpasta opnieuw aanbrengen kan ook effect hebben.
De koelpasta opnieuw aanbrengen kan ook effect hebben.
- Robert Geurts (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2016 20:24 #1424769
door Robert Geurts (GAST)
Beantwoord door Robert Geurts (GAST) in topic Ik zou toch echt de "kachelweerstand" verdenken
Ondanks de reparatie die je hebt laten uitvoeren lijkt het verstandig om op zoek te gaan naar een vervangende kachelweerstand (ik ben de exacte naam van dat apparaatje even kwijt).
De weerstand stuurt de ventilator aan en als de ventilator stopt, dan wordt ie dus niet aangestuurd...
Het is herkenbaar, heb hetzelfde gehad. Na vervangen van de weerstand al jaren geen problemen meer.
Succes!
Robert
De weerstand stuurt de ventilator aan en als de ventilator stopt, dan wordt ie dus niet aangestuurd...
Het is herkenbaar, heb hetzelfde gehad. Na vervangen van de weerstand al jaren geen problemen meer.
Succes!
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2016 21:35 #1424772
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachelweerstand
Ik weet niet of het mogelijk is maar kan je vóór de weerstand spanning meten om te zien of er niets anders aan de hand is, bv. met de elektronica?
Succes, Harry.
Succes, Harry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2016 12:22 #1424777
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die vermogensmodule wordt aangestuurd vanuit de bedieningseenheid in het dashboard. Als ECS/Frans Erich die heeft nagekeken dan neem ik aan dat die OK is, vanwege de postieve ervaringen.
Dan zou ik inderdaad proberen om voor de vermogensmodule te meten om te kijken of daar niets wegvalt, zoals Harry al suggereert.
Dan zou ik inderdaad proberen om voor de vermogensmodule te meten om te kijken of daar niets wegvalt, zoals Harry al suggereert.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2018 16:30 #1451488
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Het zou goed kunnen zijn...
Er zijn verschillende kachelweerstanden. Om te beginnen die voor kachels met (COMBU) en die voor zonder airco. Dan is er een verschil tussen de bouwjaren.
Verder: het zou zelfs kunnen dat deze aanjager uit moet gaan wanneer-ie te heet wordt en weer aan moet gaan bij afkoeling. Dit is afhankelijk van de beveiliginng die er op zit. Standaard zit er een 'koffiezetter'beveiliging op. Die knalt er uit bij oververhitting en is dan rijp voor de beveiligingshemel. Maar ik zou mij voor kunnen stellen dat er een type in zit dat uit- en inschakelt.
Ook kan het dat het ding verkeerds is aangesloten waardoor hij met een component 'meeloopt' die ook aan een uitschakelt op temperatuur. (?)
Dat zou dan niet standaard Volvo zijn. Maar wie ben ik, het zijn maar gewoon een paar ideeën.
Bovendien behoor ik tot de klasse van airco-haters en weet daar dan ook weinig van. . Daarom heb ik ook een witte Volvo en geen zwarte. En een zilveren mag natuurlijk ook...
Verder: het zou zelfs kunnen dat deze aanjager uit moet gaan wanneer-ie te heet wordt en weer aan moet gaan bij afkoeling. Dit is afhankelijk van de beveiliginng die er op zit. Standaard zit er een 'koffiezetter'beveiliging op. Die knalt er uit bij oververhitting en is dan rijp voor de beveiligingshemel. Maar ik zou mij voor kunnen stellen dat er een type in zit dat uit- en inschakelt.
Ook kan het dat het ding verkeerds is aangesloten waardoor hij met een component 'meeloopt' die ook aan een uitschakelt op temperatuur. (?)
Dat zou dan niet standaard Volvo zijn. Maar wie ben ik, het zijn maar gewoon een paar ideeën.
Bovendien behoor ik tot de klasse van airco-haters en weet daar dan ook weinig van. . Daarom heb ik ook een witte Volvo en geen zwarte. En een zilveren mag natuurlijk ook...
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2018 16:43 #1451489
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je weet dat dit draadje bijna
Je weet dat dit draadje bijna drie jaar oud is Jur? Als Cor-Jan nog met dezelfde auto rijdt is het probleem vast ondertussen opgelost...
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2018 17:31 #1451490
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Oud?
Willem, er is een zoekfunctie op de site. Gebruik je deze dan krijg je een hele waslijst van draadjes. Sommige met gevaarlijke nonsens. Vandaar dat ik op deze reageerde.
Laatst wam ik iemand tegen in de garage die er een oplossing voor had. Deze slimme jongen had ontdekt dat er een stroom zou lopen van maximaal 30 Ampere, dus moest je in plaats van zo'n waardeloze temperatuurbeveiliging in serie met de weerstand een dito zekering opnemen. Leuk. Dat is een stroomsterktebeveiliging en geen temperatuurbeveiliging. Maar leg eens aan een marsmannetje de kleur rood uit...
Een doorgeblazen temperatuurbeveiliging komt vaker voor dan je denkt. In koffiezetapparaten, in stofzuigers, in alles waar warmteontwikkeling plaats heeft.
Wanneer ik dan bij voorbeeld lees dat een beveiliging keer op keer de geest geeft, zal het duidelijk zijn dat er het verkeerde type is gemonteerd. Ze zijn er namelijk oplopend vanaf 80 graden Celsius. zelf ben ik al op onderzoek uitgegaannaar de maximum temperatuur. Vermoedelijk zal ik die ook wel ergens vinden. Maar een goede manier is trial and error met een hele serie op een ventilator die geheel in orde is. . Kijken bij welke temperatuur het geval heel blijft, dan heb je ook de juiste waarde.
Overigens is er ook een type dat in en uitschakelt, die gaat nooit meer stuk. Tja... wanneer deze uitschakelt heb je altijd nog de hoogste stand. Ook slim. Maar niet zo comfortabel.
![;-) ;-)]()
Eigenlijk zou er een verhaal over op de site moeten staan in de documentatie-afdeling. Een kenniscentrum is altijd beter dan verzamelingen van aannames..
![;-) ;-)]()
Jur
Laatst wam ik iemand tegen in de garage die er een oplossing voor had. Deze slimme jongen had ontdekt dat er een stroom zou lopen van maximaal 30 Ampere, dus moest je in plaats van zo'n waardeloze temperatuurbeveiliging in serie met de weerstand een dito zekering opnemen. Leuk. Dat is een stroomsterktebeveiliging en geen temperatuurbeveiliging. Maar leg eens aan een marsmannetje de kleur rood uit...
Een doorgeblazen temperatuurbeveiliging komt vaker voor dan je denkt. In koffiezetapparaten, in stofzuigers, in alles waar warmteontwikkeling plaats heeft.
Wanneer ik dan bij voorbeeld lees dat een beveiliging keer op keer de geest geeft, zal het duidelijk zijn dat er het verkeerde type is gemonteerd. Ze zijn er namelijk oplopend vanaf 80 graden Celsius. zelf ben ik al op onderzoek uitgegaannaar de maximum temperatuur. Vermoedelijk zal ik die ook wel ergens vinden. Maar een goede manier is trial and error met een hele serie op een ventilator die geheel in orde is. . Kijken bij welke temperatuur het geval heel blijft, dan heb je ook de juiste waarde.
Overigens is er ook een type dat in en uitschakelt, die gaat nooit meer stuk. Tja... wanneer deze uitschakelt heb je altijd nog de hoogste stand. Ook slim. Maar niet zo comfortabel.
Eigenlijk zou er een verhaal over op de site moeten staan in de documentatie-afdeling. Een kenniscentrum is altijd beter dan verzamelingen van aannames..
Jur
Moderators: Jerry Stam