Afslaande airco
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2012 18:53 #1366394
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grappig
Mijn 945 komt uit Saoedi-Arabië en heeft inderdaad geen stoelverwarming. Wel een ruimere airco dus?
Groet,
Rob
Groet,
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2012 11:15 #1366578
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic E10 benzine, harder werken?
Update uit Frankrijk:
Alles werkt naar behoren. Ventilator en condensor werken. Ook bij 36+ graden. Zie ook geen rijp op de leidingen. Zaakje blijft wel afslaan om de zoveel tijd bij die hoge temperatuur. Ik vermoed dus inderdaad dat ik een eigenwijze computer aan boord heb die de ECC afschakelt als het heet wordt.
Andere vraag, ik heb E10 getankt ipv Euro. Kan het zijn dat de motor hierdoor harder moet werken, of "denkt" harder te moeten werken, volgens mij heeft E10 nl een lagere calorische waarde?
Alles werkt naar behoren. Ventilator en condensor werken. Ook bij 36+ graden. Zie ook geen rijp op de leidingen. Zaakje blijft wel afslaan om de zoveel tijd bij die hoge temperatuur. Ik vermoed dus inderdaad dat ik een eigenwijze computer aan boord heb die de ECC afschakelt als het heet wordt.
Andere vraag, ik heb E10 getankt ipv Euro. Kan het zijn dat de motor hierdoor harder moet werken, of "denkt" harder te moeten werken, volgens mij heeft E10 nl een lagere calorische waarde?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2012 09:27 #1366652
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hendig
E10-brandstof staat voor een brandstof die voor 90% uit benzine en voor 10% uit ethanol bestaat
Aangezien de calorische waarde van ethanol lager is dan van benzine is de hoeveelheid energie die in een liter E10-brandstof zit minder dan van de normale die we tanken. Bij een gelijke rijstijl houdt dit in dat je meer brandstof verbruikt. Onderzoeken naar het verschil in verbruik lopen uiteen, maar het staat vast dat je minder zuinig zult rijden.
Verlies je ook vermogen? In principe verlies je vermogen omdat er minder energie in een liter brandstof zit. Maar of je werkelijk vermogen verliest hangt af van de regelingen van het motorblok. Ethanol heeft namelijk een grotere klopvastheid dan benzine dus meer ethanol verhoogt het octaangetal. Daarvan zou een motor die met klopsensoren werkt, gebruik kunnen maken.
Maar je had het ook zelf kunnen googlen op calorische waarde E10.
Aangezien de calorische waarde van ethanol lager is dan van benzine is de hoeveelheid energie die in een liter E10-brandstof zit minder dan van de normale die we tanken. Bij een gelijke rijstijl houdt dit in dat je meer brandstof verbruikt. Onderzoeken naar het verschil in verbruik lopen uiteen, maar het staat vast dat je minder zuinig zult rijden.
Verlies je ook vermogen? In principe verlies je vermogen omdat er minder energie in een liter brandstof zit. Maar of je werkelijk vermogen verliest hangt af van de regelingen van het motorblok. Ethanol heeft namelijk een grotere klopvastheid dan benzine dus meer ethanol verhoogt het octaangetal. Daarvan zou een motor die met klopsensoren werkt, gebruik kunnen maken.
Maar je had het ook zelf kunnen googlen op calorische waarde E10.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2012 14:26 #1366775
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Ethanol
In onze euro 95 (heet eigenlijk E5 toch?) zit ook 5% ethanol en ik begreep dat alle Volvo's na 1976 er mee kunnen rijden uitgezonderd die Mitsibushi 1.8 GDI motor die in de S en V40 gelepeld is destijds in Born. Sommige soorten rubber kunnen niet goed tegen de invloed van Ethanol en zullen eerder vergaan en zullen ook componenten van aluminium die in aanraking komen met de E10 eerder aangetast zijn maar het meest storende vind ik het hogere verbruik van de E10 dat afhankelijk van de staat van de auto kan oplopen tot 2% (dit is geen ervaringscijfer van mij, maar stond ergens op internet) Ik heb het nog niet getankt maar wat is het prijsverschil tussen E95 en E10? Oeps een beetje off-topic besef ik.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2012 19:10 #1366784
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic E10
Mijn ervaringen met E10:
Dezelfde hoeveelheid vermogen.Dezelfde motorloop.Hetzelfde verbruik.
Totaal Geen verschil.
En bij tankstations verstopt in kleine dorpjes nog goedkoper dan in NL ook.
Groeten,Gerben
Dezelfde hoeveelheid vermogen.Dezelfde motorloop.Hetzelfde verbruik.
Totaal Geen verschil.
En bij tankstations verstopt in kleine dorpjes nog goedkoper dan in NL ook.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2012 17:35 #1367048
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Avignon
Ik heb de ervaring dat de airco van onze bakstenen het juist (bijna) altijd blijft doen. Enige jaren geleden een vakantie doorgebracht bij Avignon waarbij de warmste dag 39.8 gr celcius mat. Zelfs onder die omstandigheden bleef de airco (ecc) het altijd doen. Wel heb ik Frankrijk een enkele keer de airco er op betrapt dat deze iets slechter koelde, maar dat leek meer te liggen aan een systeem dat niet vol genoeg meer was.
Moderators: Jerry Stam