Irritant geluid fan/blower dashboard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2011 20:50 #1086370 door V700 register
Irritant geluid fan/blower dashboard is gemaakt door V700 register
Beste allen,
Misschien is dit probleem al eerder langsgekomen, echter weet ik niet waar ik voor advies/ een oplossing op deze website moet zoeken:
Sinds kort hoor ik, na het starten van de motor, dat de blower/ fan vanachter het dashboard(kastje?) opvallend luid, het is beslist geen suizen meer, te keer gaat. Vorig jaar deed 'ie dit ook, maar verdween dit nadat de auto en de airco een onderhoudsbeurt heeft gehad. De airco koelt nog uitstekend.
Het geluid verdwijnt als de blower op de nulstand staat, maar komt in toenemende mate terug als de blowerknop bediend wordt.
Mijn 960 (dec. 1996) is voorzien van ECC. Meestal staan de schakelaars op 'aut'.
Herkent iemand dit?
Groet, JPS

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2011 01:00 #1312341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bladeren
Het kan zijn dat er een blaadje welke via de paravan roosters (oh het is een 960), in gekomen zijn. Dit geeft een ratelend geluid omdat dit tegen de fan aankomt. Dan blijf je er last van houden totdat het blaadje "afgesleten" is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2011 07:13 #1312347 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi JPS Ik heb een soort
Hoi JPS
Ik heb een soort probleempje gehad.
Er was aan de bestuurderskant een plastic zakje naar binnen gezogen.
Even voelen met je hand, (wel de blower op nul zetten ivm je vingers)
dan voel je vanzelf og er iets in de aanzuiging zit.
Groetjes Peter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2011 08:12 #1312353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Paravan roosters

Chilm schreef : Het kan zijn dat er een blaadje welke via de paravan roosters (oh het is een 960), in gekomen zijn. Dit geeft een ratelend geluid omdat dit tegen de fan aankomt. Dan blijf je er last van houden totdat het blaadje "afgesleten" is.

Bedankt voor je reactie. Begrijp ik het goed van je en zit er, omdat ik een 960 heb, geen paravan roosters in? Of toch wel; waar bevinden die zich dan?
Groet, JPS

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2011 08:16 #1312354 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanzuiging? Waar zit?

peter2801 schreef : Hoi JPS
Ik heb een soort probleempje gehad.
Er was aan de bestuurderskant een plastic zakje naar binnen gezogen.
Even voelen met je hand, (wel de blower op nul zetten ivm je vingers)
dan voel je vanzelf og er iets in de aanzuiging zit.
Groetjes Peter

Bedankt Peter voor je reactie. Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat er iets naar binnen is gezogen. Maar waar naar binnen? Via? Waar zit de aanzuiging?
Ik hoop dat dit je niet te veel gevraagd is, technisch ben ik een leek, maar misschien wil je e.e.a. nog wat verduidelijken. Bij voorbaat dank!
Overigens zal ik nog wel even gaan zoeken op de paravan roosters.
Groet, JPS

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2011 08:35 #1312358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic parafaan
Zit tegen je voorruit aan als je die hebt daar zitten ook je ruitenwissers op/aan/door, daar zit dan ook een rooster in van pakweg 40cm breed en 15cm hoog, wat voor geluid is het eigenlijk is het een piepens geluid? en ratelend geluid?, een klapperend geluid?, knarsend geluid? daar zit nog wat verschil in.
Piepend geluid wil zeggen dat je lager van de blower kapot is,ratelend geluid wil vaak zeggen dat er iets tegen aal licht of het lagertje van de blower is kapot,Klapperend geluid wil vaak ook zeggen dat het lagertje van de Blower kapot is.Knarsend geluid dan is zeker je lagertje kapot.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2011 08:42 #1312359 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omschrijving geluid
Tom,
Een geluid omschrijven is inderdaad moeilijk.
Het is meer een roterend geluid; rrrooooooaaaaaaaaaaaaaaaarrr. Een donker geluid (lach me niet uit). Zo af en toe dacht ik aan een oude haarföhn of, zelfs, een stofzuiger.
Zeker geen piep of een klapperend of knarsend geluid!
Bedankt voor je meedenken.
Groet, JPS

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2011 09:01 #1312360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lol
Hahahahahaha, neee geintje hahaha, dat geluid wil zeggen dat er iets tegen de rotor aan licht, hoeft niet persé een blaadje te zijn kan ook een takje zijn of een stukje isolatie materiaal die in de buizen zitten (als ik het goed heb hoor van die isolatie).
hoe je daar verder bij kan komen zou ik nog niet weten heb er nog nooit een uit elkaar geschroefd staat namelijk nog op het leer lijstje zeg maar.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2011 09:26 #1312361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lager

TGTF schreef : Zit tegen je voorruit aan als je die hebt daar zitten ook je ruitenwissers op/aan/door, daar zit dan ook een rooster in van pakweg 40cm breed en 15cm hoog, wat voor geluid is het eigenlijk is het een piepens geluid? en ratelend geluid?, een klapperend geluid?, knarsend geluid? daar zit nog wat verschil in.
Piepend geluid wil zeggen dat je lager van de blower kapot is,ratelend geluid wil vaak zeggen dat er iets tegen aal licht of het lagertje van de blower is kapot,Klapperend geluid wil vaak ook zeggen dat het lagertje van de Blower kapot is.Knarsend geluid dan is zeker je lagertje kapot.

Tom.

Bij welk geluid dan ook is het lager kapot

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2011 09:45 #1312363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nou
Citeer "Bij welk geluid dan ook is het lager kapot"

Nou niet altijd want als er een blaadje in je blower zit is je lager nog niet kapot hahaha, maar hij is redelijk scherp opgemerkt hahaha.

Tom.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC