Airco condensor terugmonteren: extra (vloeibare) pakking nodig ? **nieuwe vraag**
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Wat ik mij afvraag bij dit soort werkzaamheden aan de airco: wat doe je met het restant airco-gas dat nog in het systeem zit voordat je het openmaakt?
Laat je dat gewoon in de lucht weglopen? En mag dat officieel? Of laat je het systeem eerst bij een aircobedrijf leeg maken?
En het vullen, hoe gaat dat? Je kunt bij o.m. Mekotrading wel busjes met 134a kopen, maar dat zit geen PAG in.
En je moet toch eerst vacumeren om het aanwezige vocht te verwijderen.
Vragen, vragen.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Piet22 schreef : Ik heb dit draadje met interesse gelezen.
Wat ik mij afvraag bij dit soort werkzaamheden aan de airco: wat doe je met het restant airco-gas dat nog in het systeem zit voordat je het openmaakt?
Laat je dat gewoon in de lucht weglopen? En mag dat officieel? Of laat je het systeem eerst bij een aircobedrijf leeg maken?
En het vullen, hoe gaat dat? Je kunt bij o.m. Mekotrading wel busjes met 134a kopen, maar dat zit geen PAG in.
En je moet toch eerst vacumeren om het aanwezige vocht te verwijderen.
Vragen, vragen.....
Een simpel antwoord: u begaat een milieu-delict als je freon laat weglopen in de natuur. Ondanks dat de huidige freon-soorten minder schadelijk zijn, is dit toch ongewenst. Voor een leeg systeem is het belangrijk om te weten hoeveel olie er nog inzit en hoeveel er dan bij moet. Te veel olie is te weinig freon (dus minder koelvermogen) en te weinig olie betekent waarschijnlijk te veel freon ( dus onvoldoende smering van de compressor).
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Tja, dat is eigenlijk wel een slimme aanpak.henk 940LPT schreef : Ik maak gewoon keurig een afspraak om m leeg te laten zuigen en vertel dat ik bij ze terug kom voor vullen. Het sleutelwerk daartussen doe ik zelf, maar dus wel met een leeg systeem. Hij siste bij demontage wel een beetje, ik denk dat dat stikstof is geweest waar de airco mee is afgeperst geweest. Als ik bij ze terug kom dus wel nogmaals vacumeren en afpersen en dan vullen.
Ik zal eens kijken of ik hier in de buurt (Leiden) een airco bedrijf bereid kan vinden dit te doen.
Niet voor de volvo's overigens, maar voor een Saab cabrio met een lekke verdamper.