klokverstelling 940

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
26-04-2010 10:58 #1274224 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic .
john kom gewoon even langs (aan), kunnen we het even nameten en evt het een en ander uitwissellen, kan namelijk niet veel zijn.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2010 11:26 #1274230 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gerelateerd vraagje
Hoi,
Ik heb een vraag die geralateerd is aan dit onderwerp.
We hebben voor Xenia (mijn vriendin) een 740GL 2.3 automaat uit 1989 gekocht. Deze is voorzien van een rechthoekige tellerbak + dashboard.
Aangezien het voor de audio makkelijker is om een 940 dashboard te hebben met afgeschuinde tellerbak en roostertjes op het dashboard, zijn we nu aan het informeren naar zo een dashboard + tellerbak (afkomstig uit een 940GLE automaat).
De hoekige tellerbak van onze 740 heeft behalve het dagteller-knopje in het midden ook links en rechts nog een knopje dat waarschijnlijk voor de klokverstelling en dashboard verlichting dient? (kunnen we niet controleren, de 740 staat momenteel bji onze garagist om rijklaar te maken)Een 940 teller gebruikt echter de hoger getoonde dashboard-module voor de tellerbakverlichting en het klokje te regelen.
Ik vroeg me dus af of dit makkelijk aan te sluiten is op een 940 tellerbak, of als er daar een ingewikkelde kabelboom achter zit?
De verkoper van het 940 dashboard heeft deze knopjes ook (althans, dat laten de foto's vermoeden), dus dit kunnen we eventueel mee overnemen...

Ik vroeg me overigens ook af of het nuttig is het originele dashboard + tellerbak bij te houden na een succesvolle ombouw naar 940 dashboard (bij mijn weten is de tussenneus met beide dashboards geleverd geweest, dus doet een 940 dashboard niets af aan de originaliteit?)
groetjes,Isabelle 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2010 11:35 #1274231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet allemaal

Candisa schreef : Een 940 teller gebruikt echter de hoger getoonde dashboard-module voor de tellerbakverlichting en het klokje te regelen.

Niet allemaal, mijn MY 98 940 heeft in elk geval gewoon het knopje dat door het glas steekt om de klok (mechanisch) te verstellen. Dus als je zo'n klokkenbak kunt vinden wordt dat in elk geval weer iets makkelijker. Over de verder haken en ogen kan ik je niets vertellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2010 11:57 #1274233 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 92-er 940 heeft gewoon
Mijn 92-er 940 heeft gewoon dat moduletje in het dashboard, naast het stuur. De klokkenwinkel die we op het oog hebben ook.
Ik vermoed dat die knopjes in de tellerbak zelf dus pas een stuk later terug ingevoerd zijn in de 940, maar dat ben ik nog niet tegengekomen.
Misschien konden er op de latere 940's opties gekozen worden die nog niet op de eerdere verkrijgbaar waren, waardoor er plaats te weinig was in een dashboard van een full-option versie om er nog het klok- + tellerbakverlichting-regelaartje bij te krijgen?
Het zou voor ons, gezien dit aanbod, dan ook interessant zijn mocht het overbouwen van een tellerbak + externe bediening qua bekabeling in een wagen die origineel een tellerbak heeft zonder externe bediening makkelijk te doen zijn.
Verder lijkt het ons ook wel leuk om het dashboard wat voller te hebben. Dat oogt nu echt wel wat kaal (naar het armetierige toe) met enkel een knopje voor de achterste mistlichten links en achterruitontdooiing rechts. Met zo een externe bediening zitten er aan de linkerkant dan toch al 2 van de 4 vakjes vol. Nog de achterruitontdooiing van rechts naar links verplaatsen, een antenneschakelaartje links er bij en 2 knopjes (deze voor een elektrisch open dak lijken me wel geschikt?) aan de rechterkant er bij voor een setje elektrische ramen, en het plaatje is compleet en dan we kunnen vast wel nog voldoende mogelijkheden bedenken om het vakje onder de radio vol te proppen... 
groetjes,Isabelle 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
26-04-2010 20:55 #1274281 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic alleen voor de audio?
je bent er dan niet alleen met een tellerunit en een dashboard.
ook de kabelboom is anders/stekkers zijn anders onder het dashboard.
en als de auto acc heeft, heb je nog een probleem met de sensor
en dat voor 2 speakers in een daschboard...........

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2010 21:14 #1274285 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als we de fiches die op de
Als we de fiches die op de 940 teller passen er bij krijgen, valt het dan te doen? Met andere woorden, is het een kwestie van de originele stekkers er af te knippen en de 940 stekkers er op te solderen, of is het ingewikkelder dan dat?
De auto heeft geen airconditioning.
Ja, dat voor 2 speakers in een dashboard, in je huiskamer zet je toch ook niet je speakers naast de bank op knie-hoogte, maar voor je op oorhoogte? Geluidskwaliteit is voor ons erg belangrijk, en dat begint niet alleen bij goeie speakers, maar ook bij een goede plaatsing. Het gaat hier niet om een tsjingel-pengel-rammel-bonk installatie, maar over een installatie die kan vergeleken worden met een fatsoenlijke huiskamer-stereo-installatie. Aangezien dit in een auto sowieso lastiger is (je zit niet in het midden, in een veel te kleine ruimte met allerlei verschillende materialen...), is het des te belangrijk dat alles toch zo optimaal mogelijk geplaatst wordt.
groetjes,Isabelle 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
27-04-2010 00:32 #1274326 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic alles is te doen
echter een kwestie van de stekkertjes is het niet.
meer iets van kabelboom overzetten en ompluggen.
dan ligt het er nog aan welk modeljaar 940 als donor gaar fugeren als donor, alles van 93 en jonger is de tankmeter anders werkt ook anders.
 
als je het kachel paneel ook over wilt zetten, van schijven naar draaiknoppen
zal de kachelunit ook vervangen moeten worden.
zoniet moeten de verlichtingstekkers verandert worden in de nieuwe 940 kabel
 

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
27-04-2010 00:39 #1274327 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic niet vervallen

henk 940LPT schreef : Schuifje is voor alle verlichting (tellers, schakelaars, ventilatie/airco). Met de < en > kun je elektrisch de klok (laten) verstellen. Het ronde staafje dat door het plexiglas van de tellerunit steekt en waarmee je de klok op de juiste stand kunt draaien is dan vervellen.

is weer terug gekomen.
de eerste modellen 940 en laatste tussenmodel 740's hadden deze electrische verstelling
echter met de laatste model 940 tellerunit (stekker berbindingen bovenin) is de hand/draai verstelling weer terug gekomen voor het uurwerk.
net als de gecombineerde mistlamp schakelaar in de eerste modellen die in de laatste modellen weer apart zijn.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2010 10:44 #1274346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is die kabelboom (behalve de
Is die kabelboom (behalve de stekkers) dan zo anders van een 740 versus 940?Ik zou toch gaan denken dat er gewoon voor alle mogelijke signaaltjes (lampjes en meters) een draadje toekomt en dan nog 1 of meerdere massadraadjes, maar dat deze alleen in al dan niet andere volgorde in al dan niet andere stekkers gegoten zitten en er nog een paar extra bij zitten voor die externe klokverstellen, dus dat met de schema's van zowel de 740 als 940 kabelboom er bij de boel gewoon omgebouwd kan worden?
Als die tankmeter in de 940 op hetzelfde moment veranderd is als de klokverstelling, en de 940 tellerbakken met externe klokverstelling dus nog de juiste tankmeter hebben voor onze 740 uit 89, zou het in principe allemaal moeten werken. Ondertussen weten we trouwens dat de donor-940 ook gewoon een B230F automaat is/was.
Kachelpaneel ombouwen zouden we niet doen. We vinden dat leuke retro schuiven-paneel beter passen bij de vormgeving van een 740.Praktisch nut lijkt het ons ook niet te hebben, met die schuiven kan je ook gewoon de warmte/koude regelen en de plaats waar je de lucht wilt. Met de kachel van mijn eigen 940 kan ik niets meer of minder (behalve het geluid van bronstige kanaries nabootsen door de aanjager in stand 1 te zetten)...
groetjes,Isabelle 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2010 01:18 #1274419 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 15 liter meer
Hallo Isabelle
Je kunt natuurlijk ook tegelijkertijd de 60 liter tank door een 75 liter tank vervangen.  Het verhoogt je actieradius met 25% (in de praktijk zelfs wat meer, omdat je de tank nooit helemaal leeg rijdt.  Zei hij die z'n tank al drie keer helemaal leeg heeft gereden en ook al een paar keer rond de 75 liter getankt heeft).  Maar dan moet je zelf een brandstofaanvoerleiding laten maken, de aansluiting op de meter een beetje aanpassen (kan zonder beschadigingen) en op termijn moet de pomp onder de bestuurdersstoel er ook uit.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD