klokverstelling 940
- Alexander Satter
-
- Nieuw lid
-
- LIFE FREE OR DIE
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een vraag die geralateerd is aan dit onderwerp.
We hebben voor Xenia (mijn vriendin) een 740GL 2.3 automaat uit 1989 gekocht. Deze is voorzien van een rechthoekige tellerbak + dashboard.
Aangezien het voor de audio makkelijker is om een 940 dashboard te hebben met afgeschuinde tellerbak en roostertjes op het dashboard, zijn we nu aan het informeren naar zo een dashboard + tellerbak (afkomstig uit een 940GLE automaat).
De hoekige tellerbak van onze 740 heeft behalve het dagteller-knopje in het midden ook links en rechts nog een knopje dat waarschijnlijk voor de klokverstelling en dashboard verlichting dient? (kunnen we niet controleren, de 740 staat momenteel bji onze garagist om rijklaar te maken)Een 940 teller gebruikt echter de hoger getoonde dashboard-module voor de tellerbakverlichting en het klokje te regelen.
Ik vroeg me dus af of dit makkelijk aan te sluiten is op een 940 tellerbak, of als er daar een ingewikkelde kabelboom achter zit?
De verkoper van het 940 dashboard heeft deze knopjes ook (althans, dat laten de foto's vermoeden), dus dit kunnen we eventueel mee overnemen...
Ik vroeg me overigens ook af of het nuttig is het originele dashboard + tellerbak bij te houden na een succesvolle ombouw naar 940 dashboard (bij mijn weten is de tussenneus met beide dashboards geleverd geweest, dus doet een 940 dashboard niets af aan de originaliteit?)
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Niet allemaal, mijn MY 98 940 heeft in elk geval gewoon het knopje dat door het glas steekt om de klok (mechanisch) te verstellen. Dus als je zo'n klokkenbak kunt vinden wordt dat in elk geval weer iets makkelijker. Over de verder haken en ogen kan ik je niets vertellen.Candisa schreef : Een 940 teller gebruikt echter de hoger getoonde dashboard-module voor de tellerbakverlichting en het klokje te regelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik vermoed dat die knopjes in de tellerbak zelf dus pas een stuk later terug ingevoerd zijn in de 940, maar dat ben ik nog niet tegengekomen.
Misschien konden er op de latere 940's opties gekozen worden die nog niet op de eerdere verkrijgbaar waren, waardoor er plaats te weinig was in een dashboard van een full-option versie om er nog het klok- + tellerbakverlichting-regelaartje bij te krijgen?
Het zou voor ons, gezien dit aanbod, dan ook interessant zijn mocht het overbouwen van een tellerbak + externe bediening qua bekabeling in een wagen die origineel een tellerbak heeft zonder externe bediening makkelijk te doen zijn.
Verder lijkt het ons ook wel leuk om het dashboard wat voller te hebben. Dat oogt nu echt wel wat kaal (naar het armetierige toe) met enkel een knopje voor de achterste mistlichten links en achterruitontdooiing rechts. Met zo een externe bediening zitten er aan de linkerkant dan toch al 2 van de 4 vakjes vol. Nog de achterruitontdooiing van rechts naar links verplaatsen, een antenneschakelaartje links er bij en 2 knopjes (deze voor een elektrisch open dak lijken me wel geschikt?) aan de rechterkant er bij voor een setje elektrische ramen, en het plaatje is compleet en dan we kunnen vast wel nog voldoende mogelijkheden bedenken om het vakje onder de radio vol te proppen...
groetjes,Isabelle
ook de kabelboom is anders/stekkers zijn anders onder het dashboard.
en als de auto acc heeft, heb je nog een probleem met de sensor
en dat voor 2 speakers in een daschboard...........
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
De auto heeft geen airconditioning.
Ja, dat voor 2 speakers in een dashboard, in je huiskamer zet je toch ook niet je speakers naast de bank op knie-hoogte, maar voor je op oorhoogte? Geluidskwaliteit is voor ons erg belangrijk, en dat begint niet alleen bij goeie speakers, maar ook bij een goede plaatsing. Het gaat hier niet om een tsjingel-pengel-rammel-bonk installatie, maar over een installatie die kan vergeleken worden met een fatsoenlijke huiskamer-stereo-installatie. Aangezien dit in een auto sowieso lastiger is (je zit niet in het midden, in een veel te kleine ruimte met allerlei verschillende materialen...), is het des te belangrijk dat alles toch zo optimaal mogelijk geplaatst wordt.
groetjes,Isabelle
meer iets van kabelboom overzetten en ompluggen.
dan ligt het er nog aan welk modeljaar 940 als donor gaar fugeren als donor, alles van 93 en jonger is de tankmeter anders werkt ook anders.

als je het kachel paneel ook over wilt zetten, van schijven naar draaiknoppen
zal de kachelunit ook vervangen moeten worden.
zoniet moeten de verlichtingstekkers verandert worden in de nieuwe 940 kabel

Volvo C70 2006 226dkm
is weer terug gekomen.henk 940LPT schreef : Schuifje is voor alle verlichting (tellers, schakelaars, ventilatie/airco). Met de < en > kun je elektrisch de klok (laten) verstellen. Het ronde staafje dat door het plexiglas van de tellerunit steekt en waarmee je de klok op de juiste stand kunt draaien is dan vervellen.
de eerste modellen 940 en laatste tussenmodel 740's hadden deze electrische verstelling
echter met de laatste model 940 tellerunit (stekker berbindingen bovenin) is de hand/draai verstelling weer terug gekomen voor het uurwerk.
net als de gecombineerde mistlamp schakelaar in de eerste modellen die in de laatste modellen weer apart zijn.
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als die tankmeter in de 940 op hetzelfde moment veranderd is als de klokverstelling, en de 940 tellerbakken met externe klokverstelling dus nog de juiste tankmeter hebben voor onze 740 uit 89, zou het in principe allemaal moeten werken. Ondertussen weten we trouwens dat de donor-940 ook gewoon een B230F automaat is/was.
Kachelpaneel ombouwen zouden we niet doen. We vinden dat leuke retro schuiven-paneel beter passen bij de vormgeving van een 740.Praktisch nut lijkt het ons ook niet te hebben, met die schuiven kan je ook gewoon de warmte/koude regelen en de plaats waar je de lucht wilt. Met de kachel van mijn eigen 940 kan ik niets meer of minder (behalve het geluid van bronstige kanaries nabootsen door de aanjager in stand 1 te zetten)...
groetjes,Isabelle
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Je kunt natuurlijk ook tegelijkertijd de 60 liter tank door een 75 liter tank vervangen. Het verhoogt je actieradius met 25% (in de praktijk zelfs wat meer, omdat je de tank nooit helemaal leeg rijdt. Zei hij die z'n tank al drie keer helemaal leeg heeft gereden en ook al een paar keer rond de 75 liter getankt heeft). Maar dan moet je zelf een brandstofaanvoerleiding laten maken, de aansluiting op de meter een beetje aanpassen (kan zonder beschadigingen) en op termijn moet de pomp onder de bestuurdersstoel er ook uit.
groetjes
Mathy