Elektrisch raam weigert (soms) dienst

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2009 20:39 #1251312 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Schoonmaken
Ik heb hetzelfde al eens gehad in mijn oude 940. In het begin deed het raam (bestuurderszijde) het soms niet. Toen steeds vaker en tenslotted deed hij het helemaal niet meer. Het probleem zat in de schakelaar. Doordat er een relais gebruikt wordt loopt de volle stroom voor de motor door de schakelaar. Tengevolge van de hierdoor optredende vlamboog(jes) ontstaat er zwarte aanslag op de schakelcontacten. Ik heb de schakelaar gedemonteerd, alle zwarte aanslag verwijderd. Desnoods kun je voorzichtig met FIJN schuurpapier de zaak iets opschuren om de contacten weer schoon te krijgen. Na montage werkte de raambediening weer perfect.
Zoals Bas ook al zegt, de schakelaar voorzichting demonteren, er zit inderdaad een veertje in en het is wel zo handig al je weet hoe e.e.a. weer in elkaar moet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bas Gast (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2009 23:16 #1251325 door Bas Gast (GAST)
Beantwoord door Bas Gast (GAST) in topic Ik heb Baseman een pb
Ik heb Baseman een pb gezonden. Lijkt me goed om het met een andere schakelaar te proberen.Deze nu uit elkaar halen is een optie, maar gelezen hebbende hoe een precies klusje dat is wil ik eerst dit proberen. Uiteraard tegen een passende vergoeding!
Mocht dat het niet zijn dan wordt het toch doormeten/ stroom zetten op de motor.
Het op een andere manier drukken op de schakelaar wanneer deze het niet doet heeft niets opgeleverd. Ik weet niet hoe hardnekkig die aanslag is, maar een goeie hoeveelheid wd40 kan dit niet oplossen blijkt.
Vraag @Roger:
werkte bij jou ook de bediening voor het rechterraam niet (vanaf de linkerdeur)?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2009 09:21 #1251353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontvangen.

Mack schreef : Ik heb Baseman een pb gezonden.

Ontvangen.Ik denk wel dat ik het nog redt, deze vanavond in de bus te doen, zodat je er in het weekend mee aan de gang kunt.

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2009 10:55 #1251370 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Alleen links
De rechterkant deed het nog wel. Alleen de linkerkant deed het niet goed (en op het laatste helemaal niet meer hoe hard ik ook drukte). Op zich ook logisch want dat raam wordt het meeste gebruikt (al was het maar om bonnetjes bij de parkeer automaat te trekken).
Overigens is het demonteren en schoonmaken best te doen, je moet alleen voorzicht demonteren zodat je weet hoe hij weer in elkaar moet. Een trucje hierbij kan zijn het kogeltje met een beetje vaseline "vast te plakken", dan heb je weer een bewegende component minder en dan is het zaak het geheel recht op elkaar te duwen todat de behuizing weer dichtklikt. Ik de praktijk lukt dat niet altijd in een keer maar moet je soms twee of drie keer proberen, maar dan zit hij weer goed. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2009 20:30 #1251448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Done.

Baseman schreef : Ontvangen.Ik denk wel dat ik het nog redt, deze vanavond in de bus te doen, zodat je er in het weekend mee aan de gang kunt.

Done, ik hoop dat de postbode je forumalias accepteert als je achternaam......want die had ik niet;-)De rest wel, dus dat zal best goed komen.

• Bas Gast (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2009 21:11 #1251597 door Bas Gast (GAST)
Beantwoord door Bas Gast (GAST) in topic Top!
Kwam vandaag thuis en had en nieuwe schakelaar liggen. Postbode doet niet zo moeilijk blijkt....
Maar bedankt! Ik ga hem morgen proberen, ben benieuwd.
Jullie horen van me.

• Bas Gast (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2009 22:51 #1251936 door Bas Gast (GAST)
Beantwoord door Bas Gast (GAST) in topic Helaas
Nieuwe schakelaar geprobeerd,maar zonder resultaat. Ervan uitgaande dat de schakelaar in orde is (en daar ga ik van uit) moet ik het dus ergens anders zoeken. Motor testen lijkt mij, hoewel ik het vreemd blijf vinden dat ik ook het rechterraam vanaf links niet kan bedienen en het dus eigenlijk ergens anders in moet zoeken.
Hoe kan ik die motor het beste testen, hebben jullie tips?
Alvast bedankt.
Bas
Ps: @baseman, schakelaar, wil je die weer terug?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC