Elektrisch raam weigert (soms) dienst
- Bas Gast (GAST)
- Nieuw lid
-
alweer een paar jaar zonder problemen rondgetuft, maar nu heb ik toch weer iets vreemds. Het elektrische raam aan de bestuurderskant weigert de laatste tijd steeds vaker nog omhoog of omlaag te gaan. Lijkt erop dat sochtends bij wegrijden het enige tijd functioneert en er dan mee op houdt. De gehele rit werkt het niet meer. Pas savonds wanneer ik weer ga rijden doet het het weer, tijdelijk....
Paar vreemde dingen hierbij. Rechterraam doet het nog wel, maar alleen bij bediening vanaf de rechterdeur, niet vanaf de linker. Bij verwijderen schakelaar en uiteindelijk bekleding deur geen gekke dingen gezien. Valt me wel op dat de bediening van het rechterraam via de rechterdeur alleen werkt als de stekker op de schakelaar voor het rechterraam in de linkerdeur is aangesloten.
Hebben jullie een tip wat dit kan zijn of hoe dit te troubleshooten. Probleem is de laatste weken ontstaan, dus wellicht vocht, kou, gerelateerd? Ik heb enige tijd een ratelend geluid gehoord van bij de linkerdeur, maar dus niks vreemds kunnen ontdekken.
Wat ik wel merkte was dat een deel van het metaal waar de motor op is bevestigd meebewoog, dus wellicht dat het mechanisme teveel weerstand biedt? Bij de ruitenwisser achter was dit laatste ook het geval, daar heb ik toen het gehele mechanisme verwijderd en weer goed gangbaar gemaakt.
Probleem hier lijkt mij echter meer elektronisch, maar misschien denken jullie er anders over. Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt. Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is normaal.De stroomkring loopt door de schakelaar van de bijrjiderskant, dus als je die lostrekt, doet de bediening links, voor het raam rechts, niets meer. Daarom heeft ie ook 1 pootje méér aan de bijrijderskant.Mack schreef : Valt me wel op dat de bediening van het rechterraam via de rechterdeur alleen werkt als de stekker op de schakelaar voor het rechterraam in de linkerdeur is aangesloten.
Haal het paneeltje eens uit de bestuurdersdeur en verwissel de schakelaars even, als je dat lukt.Dan kun je uitfilteren of het aan de schakelaar of bedrading ligt.
Ik vermoed het eerste.Ik heb nog een bak met die dingen liggen, met of zonder paneeltje, als je iets zoekt, hoor ik het wel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Om je vast voor te bereiden:Er zitten 2 veertjes in, twee losse kogeltjes en twee V-vormige wipcontacten, die er allemaal uit lazeren als je de schakelaar open maakt.Is wel te doen, maar daar moet je dus even goed op letten.hanhoo schreef : Ik ga eerst de contacten in de schakelaar eens schoonmaken met contactspray en een glasvezelborsteltje.
- Bas Gast (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb laatst al het paneel van de rechterdeur eruit gehaald en de stekker van het linkerraam daar op aangesloten. Helaas zonder succes.
Blijf het een vreemd probleem vinden, vooral het af en toe wel en dan tijden niet functioneren. Het is echt zo dat wanneer de auto een tijd stil staat en ik het vervolgens weer probeer het mechanisme weer werkt.
Hebben jullie nog andere suggesties behalve doormeten van de diverse bedrading? Kan het in de motor zitten, dat die het aan het opgeven is?
Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat lijkt me logisch, als de pin die je mist in de schakelaars links, een stroomkring maakt, met de pin die in de schakelaar in de rechterdeur zit.Tenzij je twee rechterdeur-schakelaars hebt, doet ie het inderdaad niet. Wel als je het bedienen van het linkerraam bedoeld, met de schakelaar uit de rechterdeur, dat zou in theorie kunnen werken. Teruglezend, denk ik dat je het laatste ook bedoeld, dan zou ik het in de motor of bedrading zoeken.Zekering al vervangen? (ook al is ie in orde?)Mack schreef : Ik heb laatst al het paneel van de rechterdeur eruit gehaald en de stekker van het linkerraam daar op aangesloten. Helaas zonder succes.
Lijkt me een sleuteldagklusje, niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt, dat behoed me weer voor het bekende "Ome Henk die een oude wekker repareerd" verhaal.Baseman schreef :
Om je vast voor te bereiden:Er zitten 2 veertjes in, twee losse kogeltjes en twee V-vormige wipcontacten, die er allemaal uit lazeren als je de schakelaar open maakt.Is wel te doen, maar daar moet je dus even goed op letten.hanhoo schreef : Ik ga eerst de contacten in de schakelaar eens schoonmaken met contactspray en een glasvezelborsteltje.
@Mack: Ik weet niet hoe dat bij Volvo is, maar bij een andere auto van mij zit er een stekker verbinding tussen het portier en de A stijl. Het lijkt erop alsof daar een contactbreuk zit of dat het contact gewoon vuil is. Werken je electrische spiegels nog wel (als je die hebt natuurlijk)?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zit bij Volvo ook, maar dan ter hoogte van je zij-knipperlicht, achter de schopplaat. Daar vandaan loopt de draadboom de deur in.Draadbreuk bij de stekker, lijkt me niet aannemelijk, maar nakijken kan geen kwaad.Ik zou eerder de zekering of motor verdenken. Beiden worden warm en maken mogelijk ergens minder goed contact, dan wanneer ze koud zijn. (wat min of meer overeen komt met de omschrijving)hanhoo schreef : @Mack: Ik weet niet hoe dat bij Volvo is, maar bij een andere auto van mij zit er een stekker verbinding tussen het portier en de A stijl.
(volgens mij heb ik nog twee voordeur raam-motoren liggen, voor de electrieke ramen, met hef-armen en al.)
- Bas Gast (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar wil ik wel eerst zeker zijn, hoe kan ik dit het beste testen? Zekering vervangen lijkt me geen probleem, aannemende dat dit de zekering in het zekeringkastje is (domme vraag, maar even dubbelchecken)? Motor, is die te testen door er stroom op te zetten bijvoorbeeld. Hoe kan ik dat het beste doen?
Extra pin zag ik bij de schakelaar van rechts, desondanks toch aangesloten op de stekker van het linkerraam, maar geen effect dus inderdaad. Ik heb in de linker deur nogal wat stekkers over (geen el. speiegels) dus heb al getracht stroom op de motor te zetten vanuit een van deze stekkers. Zonder effect. Helaas heb ik geen multimeter om te checken of er stroom op staat. Lampje had ik ook niet los in de buurt. Ik heb de bedrading gevolgd tot onder het stuur. Afdekplaat daaronder losgemaakt en kwam toen een gigantische hoeveelheid draden tegen. Maar leek in orde.
Ik bedenk me dat ik nog niet heb gecontroleerd of ik het rechterraam vanaf het linkerportier kan bedienen wanneer het linkerraam wel open gaat. Ga ik dus doen. Ik blijf het vreemd vinden dat wanneer mijn linkerraam weigert, ik ook het rechterraam niet vanaf de linkerdeur kan bedienen. Dit lijkt mij dan toch een probleem in de schakelaar, maar dit zijn twee losse schakelaars dus klinkt dat dan ook weer niet logisch...
Opties die ik nog zie: controleren bediening rechterraam wanneer linkerraam functioneert, motor testen, andere schakelunit testen.
Hoor graag van jullie hoe ik dit het beste kan doen, of misschien is er een schakelaar te leen, tijdelijk?
Groeten,
Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat lijkt me een goed begin.Mack schreef : Hoor graag van jullie hoe ik dit het beste kan doen, of misschien is er een schakelaar te leen, tijdelijk?
Stuur me mar een berichtje met je adres erin, dan stuur ik er een naar je op. Helaas heb ik geen reserve schakelaars voor de bijrijderskant, de bestuurderskant heb ik zat. Kosten zien we later wel.