airbag nog in leven?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2006 09:02 #1151844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartverzakking
Bedankt, hoop het nooit mee te maken.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
28-11-2010 19:55 #1295995 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic natriumazide

struis schreef : Zo'n airbag schijnt te ont- vouwen- ploffen dmv kruit.

als dat zo zou zijn zou er minimaal een rook en open vuur verbod moeten gelden in de auto, zoals er ook bij jou hilti patronen geld.
maar gelukkig is daar geen sprake van zoals het citaat hieronder.<h2>Airbag  
Het Amerikaanse General Motors introduceert in 1973 de airbag in de auto-industrie. Na aanvankelijk succes in de Verenigde Staten is er in de jaren tachtig een terugval te bespeuren. Veiligheid is in die jaren geen thema en de kosten zijn volgens de fabrikanten te hoog. In de jaren negentig maakt de airbag echter haar comeback en dringt zij ook definitief door op het Europese continent.
Inmiddels is 91 procent van de nu leverbare auto's uitgerust met een dubbele airbag. En de ontwikkelingen staan niet stil. Naast de frontale airbag hebben de duurdere modellen tegenwoordig ook al zij- en window-airbags –die de automobilisten van de zijkant moeten beschermen– en airbags voor de achterbank. Waarschijnlijk zal dit in de toekomst standaard zijn in alle auto's. Bovendien experimenteren ontwikkelaars momenteel druk met intelligente airbags, waarbij de opblaassnelheid aangepast wordt aan de zwaarte van de botsing.
De luchtzak dankt zijn bestaan aan de ruimtevaart. Het opblazen van de airbag is gebaseerd op de principes van de vaste brandstofraket. In een korte tijd moet enorm veel kracht worden geleverd. Om een raket buiten het zwaartekrachtveld van de aarde te krijgen, moet heel snel veel energie beschikbaar zijn. Dat is ook een vereiste bij de airbag. Die moet in milliseconden na een botsing genoeg lucht bevatten om bescherming te kunnen bieden.
Het moderne airbagsysteem bestaat uit een Electronic Control Unit (ECU) met een of twee airbags. Deze elektronische controle-eenheid bevindt zich meestal in het midden van de auto, tussen de passagiersstoel en het motorblok. Als de auto slechts één airbag heeft, zit de ECU vaak in het stuur.
In de auto zitten ook sensoren –in dit geval kleine versnellingsmeters– die tijdens het rijden voortdurend de acceleratie en deceleratie, de vertraging, van het voertuig meten. De sensoren sturen deze informatie naar een microprocessor. De processor bevat software met alle gegevens van de botsproeven die tijdens de testfase van het prototype zijn uitgevoerd. Daarbij gaat het om botsingen boven zo'n 25 kilometer per uur. De software is bij elk model en elk type auto verschillend.
StikstofAls de microprocessor van de ECU onderweg via de sensoren de schok van een botsing herkent, stuurt deze een elektrisch signaal naar het onstekingselement in de gasgenerator van de airbag. Een extra voorziening in de ECU zorgt ervoor dat het signaal ook effect heeft als onverhoopt de accu uitvalt. In de gasgenerator zit natriumazide in korrelvorm. Deze korrels komen tot ontbranding en produceren voornamelijk stikstof. Dat gas staat onder een druk van 2 tot 3 atmosfeer, vergelijkbaar met de spanning in de band van de auto. Die druk breekt het stuurhuis of een ander omhulsel open en een nylon zak komt naar buiten met een snelheid van 150 tot 200 kilometer per uur. Om te voorkomen dat bij gebrek aan ruimte de bestuurder wordt platgedrukt, zit er in de airbag een aantal gaten. Binnen 0,03 seconden is de zak volledig opgeblazen en na 0,2 seconden hij weer leeg. Ter vergelijking: één keer met de ogen knipperen duurt 0,1 seconde.
De airbag vult zich met stikstof en niet met atmosferische lucht. Het woord airbag heeft dan ook niets met lucht te maken. Air staat voor ”automotive inflatable restraint system”, een automatisch opblaasbaar beschermingssysteem.
 </h2>

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frank van der Zee (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 15:57 #1296169 door Frank van der Zee (GAST)
Beantwoord door Frank van der Zee (GAST) in topic Mijne
deed het. Zo fijn. Maar beter dan stuur eten.
Mazzel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 18:41 #1296179 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Gewoon even testen.............
Gewoon even testen; 12 volt erop en huppekee .:

Groetjes Bouke
p.s. laat wel zien hoeveel kracht er in zo'n ding zit...........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 19:18 #1296185 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Airbag testen van U volvo 940
De airbag testen kun je beter zo doen vind ik
www.garaget.org/video/ufhztayzyl9l
Groet kilat

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD