airbag nog in leven?

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2006 20:00 #1057503 door Ton Herman Melis
airbag nog in leven? is gemaakt door Ton Herman Melis
Ik las toevallig een stukje over airbags: <a href=" www.amt.nl/web/show/id=47538/tonen_vraagbaak.html/contentid=862 " target="_blank" title="over airbags">airbag levensduur.
Daarin staat dat Volvo heeft besloten om de levensduur van de airbags uit de 940 niet op 10 jaar maar op 15 jaar in te schatten...
Voorlopig hoef ik dus niks te laten controleren. Hij is net 10 jaar. En over 5 jaar zien we wel weer verder.
Iemand ervaring met de werking of het niet functioneren van een oudere airbag? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2006 21:24 #1151143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic controle luchtzak
Wat is wijsheid, vraag ik mij wel eens af ?
In onze auto zit een sticker geplakt dat de luchtzak in sept 2005 gecontroleerd moet worden. Auto is van sept 1994.
Maar wat is controleren ? Met 56 km/h tegen de garagemuur ? Als de airbag ontploft, weet je dus dat hij goed is. Lekkere test wordt dat ...

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2006 21:57 #1151150 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Goede vraag...
Tja daar heb je een punt mark. Ik begreep dat de dealer ze wel kan testen, maar de computer test ze toch ook als je start. En de uiteindelijke test is natuurlijk de praktijktest. En voor die tijd weet je nooit zeker of hij niet lek is of zo.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2006 13:19 #1151235 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Airbag testen
Volgens mij kan je alleen de electronica doormeten. Als je hem test door te laten ploffen, dan doet ie het wanneer je hem nodig hebt zeker niet meer.
Is eigenlijk net zoiets als met een parachute. Je heb altijd een kleine kans dat het niet werkt zoals gedacht, ook al werkt het tekkoordje prima. Bij de airbag weet je na een test ook dat het trekkoordje reageerd. Of ie zich dan ook echt opblaast is een tweede.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2006 13:54 #1151364 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als Volvo ze 15j garandeert
als Volvo ze 15j garandeert dan reken er maar op dat ze ook wel 20j meegaan mits het hele systeem operationeel blijft. (misschien dat ze de onderdelen ondersteuning nu wat langer gaan volhouden?)
het meest fragiele aan de hele SRS-airbag setup is niet dat airbag-patroon maar de contactring die de aansturing verzorgt vanaf stuurkolom naar stuur.
Als het stuur eraf is geweest en die ring los is gehaald dan is het heel gemakkelijk om die ring te slopen door verkeerde montage (duur! €€€) SRS lampje gaat dan aan en de functie is niet meer werkzaam. Eerst nieuw onderdeel correct monteren en dan foutcode laten wissen (...) pas dan werkt íe weer.
&#160;

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2006 02:38 #1151571 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic airbek
Zo&#39;n airbag schijnt te ont- vouwen- ploffen dmv kruit.
Ik heb een Hilti schiethamer waarmee je nagels, draadeinden mee in beton of staal kan schieten.
Het is me opgevallen, dat wanneer je wat oudere kruitpatronen gebruikt, het pistool wat hoger in moet stellen om net zo diep in het staal of beton "in te dringen"
Navraag bij Hilti zei me dat dit kwam door het vocht wat er van lieverlee in de patronen getrokken is.
&#160;
MAW de airbag zal er na verloop van tijd steeds minder fanatiek uitkomen.
 Om nou hiervoor de boel te vervangen...............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2006 08:34 #1151576 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon nergens tegen aan knallen...
Gaat een originele airbag tientallen jaren mee! :)
Heeft een van de reagluurders ervaring met de plofzak? Ik kan me indenken dat je jezelf een hartprobleem schrikt als de airbag wordt geactiveerd...
Veilige dag verder!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2006 20:10 #1151631 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Schrikken
Hallo JP

JP Elverding schreef : Ik kan me indenken dat je jezelf een hartprobleem schrikt als de airbag wordt geactiveerd...

Daarnaast loop je ook nog kans dat je gehoorschade oploopt. Maar alles is beter dan lijkstijfheid, al gaat ook dat over.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2006 11:08 #1151642 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic wie weet de apk eis tav de airbag
Wanneer er veiligheidsvoorzieningen in de auto gemonteerd zitten, moeten ze ook werken.
Hoe gaat de apk hier mee om? Verplichting tot vervanging na 15? jaar. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2006 19:38 #1151704 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Airbag ervaring
Ik heb airbag ervaring.
Ik heb ze niet horen ploffen (niet bewust iig), en ik schrok me ook niet. Ik had ze eigenlijk min of meer verwacht in de desbetreffende auto. Wel stinkt het enorm. Overigens kun je wel brandwonden oplopen van die dingen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC