airbag nog in leven?
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Daarin staat dat Volvo heeft besloten om de levensduur van de airbags uit de 940 niet op 10 jaar maar op 15 jaar in te schatten...
Voorlopig hoef ik dus niks te laten controleren. Hij is net 10 jaar. En over 5 jaar zien we wel weer verder.
Iemand ervaring met de werking of het niet functioneren van een oudere airbag?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In onze auto zit een sticker geplakt dat de luchtzak in sept 2005 gecontroleerd moet worden. Auto is van sept 1994.
Maar wat is controleren ? Met 56 km/h tegen de garagemuur ? Als de airbag ontploft, weet je dus dat hij goed is. Lekkere test wordt dat ...
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Is eigenlijk net zoiets als met een parachute. Je heb altijd een kleine kans dat het niet werkt zoals gedacht, ook al werkt het tekkoordje prima. Bij de airbag weet je na een test ook dat het trekkoordje reageerd. Of ie zich dan ook echt opblaast is een tweede.
- V700 register
- Nieuw lid
-
het meest fragiele aan de hele SRS-airbag setup is niet dat airbag-patroon maar de contactring die de aansturing verzorgt vanaf stuurkolom naar stuur.
Als het stuur eraf is geweest en die ring los is gehaald dan is het heel gemakkelijk om die ring te slopen door verkeerde montage (duur! €€€) SRS lampje gaat dan aan en de functie is niet meer werkzaam. Eerst nieuw onderdeel correct monteren en dan foutcode laten wissen (...) pas dan werkt íe weer.

- André Struis
- Nieuw lid
-
Ik heb een Hilti schiethamer waarmee je nagels, draadeinden mee in beton of staal kan schieten.
Het is me opgevallen, dat wanneer je wat oudere kruitpatronen gebruikt, het pistool wat hoger in moet stellen om net zo diep in het staal of beton "in te dringen"
Navraag bij Hilti zei me dat dit kwam door het vocht wat er van lieverlee in de patronen getrokken is.

MAW de airbag zal er na verloop van tijd steeds minder fanatiek uitkomen.
Om nou hiervoor de boel te vervangen...............
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heeft een van de reagluurders ervaring met de plofzak? Ik kan me indenken dat je jezelf een hartprobleem schrikt als de airbag wordt geactiveerd...
Veilige dag verder!
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Daarnaast loop je ook nog kans dat je gehoorschade oploopt. Maar alles is beter dan lijkstijfheid, al gaat ook dat over.JP Elverding schreef : Ik kan me indenken dat je jezelf een hartprobleem schrikt als de airbag wordt geactiveerd...
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Hoe gaat de apk hier mee om? Verplichting tot vervanging na 15? jaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb ze niet horen ploffen (niet bewust iig), en ik schrok me ook niet. Ik had ze eigenlijk min of meer verwacht in de desbetreffende auto. Wel stinkt het enorm. Overigens kun je wel brandwonden oplopen van die dingen.