veilig slijpen/ lassen in de buurt vd benzinetank

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2020 23:49 #1464101 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic RVS
Wanneer er een gecoate carosserieplaat wordt gebruikt (kan ook een met zinkspray of epoxy bespoten plaat zijn en de delen worden behandeld met strijkkit dan kan er geen vocht bij. En zeker niet na een behandeling met HV400. Uit ervaring weet dat het werken met proplassen of puntlassen in een aantal gevallen corrosiegevoeliger kan zijn.

En na een nabehandeling met HV400 voor de holle ruimten en bitumen (underbody coating) voor het exterieur en eventueel epoxyverf voor de nagels kan er geen vocht meer bij en is de invloed van potentiaalverschillen hy7pothetyisch en verwaarloosbaar omdat de onderdelen 'geisoleerd' zijn, er kan dan geen stroom lopen ter verevening van eventuele potentiaalverschillen.

Wat betreft de onderlinge aftand tussen de nagels zou ik 2 a 3 centimeter aanhouden, voor de nagels is een diameter van 3 a 4 mm ruim voldoende. er komt hier overigens geen trek- maar een schuifbelasting op en deze zal hier minimaal zijn. En met de gaten zoals op de foto's stort de wagen toch ook niet in?

Voor dragende gedeelten zoals carosseriebalken zou ik deze werkwijze in beginsel níet adviseren. Maar voor een simpele reparatie zoals deze zou ik mij de pis niet lauw laten maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-11-2020 18:20 #1464106 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic lassen of poppen met/zonder rvs
in beide gevallen (lassen of poppen met wat dan ook) zal er potentiaalverschil zijn, ook de lasdraad heeft een andere samenstelling dan Volvo staal. Daarom zie je oude lasnaden of proplassen ook altijd weer terugkomen na verloop van jaren. Dus goed beschermen tegen vocht en lucht is altijd van belang of je nu last of popt. Maar als je popt zou ik geen rvs gebruiken, ik denk dat het niet nodig is daar en dat het grote potentiaalverschil eerder tegen dan meewerkt.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2020 12:03 #1464121 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik zou sterk de (persoonlijke
Ik zou sterk de (persoonlijke) voorkeur hebben voor laswerk, hoewel popnagels et ook prima zullen houden.

Maar ik zou er als lasser niet zo vrolijk van worden om onder moeilijke hoeken door 2 platen gaten te moeten boren in een krappe ruimte. Om de 2 a 3 centimeter, dat zijn al snel héél veel gaten. De vraag is dan nog of je overal wel bij kan, en als je er al een gat in weet te krijgen, kun je er dan met de popnageltang er nog wel bij?

En rvs popnagels? Heel leuk na een paar jaar die glimmende popnagels, minder is het weggerotte plaatwerk om de popnagel heen... Ik vervang liever een paar popnagels, dan het plaatwerk zelf. Met hv400, bitumen en epoxy zul je het vast tegen gaan, maar pak dan gewoon stalen popnagels; sterker, goedkoper en als bonus geen potentiaal verschil. Met dezelfde drievoudige behandeling gaat dat ook een leven mee.

Een lasser last doorgaans, anders had die wel popnageler geheten ;)
Ik denk dat het uiteindelijk sneller, (en dus) goedkoper en gladder afgewerkt is dan met popnagels.
Ook geen lelijk acne/puisten op je plaatwerk van popnagels.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-11-2020 17:19 #1464125 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Precies
Precies, dat laatste is dan ook de reden dat we , na overleg, uiteindelijk toch gaan voor laswerk: gladder/strakker afgewerkt.
Mooi klusje om te doen tijdens de drie-maandelijkse winterstop.
groet,
Pascal

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC