veilig slijpen/ lassen in de buurt vd benzinetank

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-11-2020 09:34 #1110271 door Pascal Kogelman
veilig slijpen/ lassen in de buurt vd benzinetank is gemaakt door Pascal Kogelman
We zijn van plan de wielbakken in de kofferruimte van de 740 sedan te lassen ivm roestgaten. Hiervoor willen we vanmiddag de bakken van een sloper afslijpen en deze later in "Joe" lassen.
De vulpijp vd benzinetank loopt schuin boven de linkerbak en ook de benzinetank zit in de buurt (onder de achterbank). Hoe slijp/las je die bak veilig?
Heeft het 740 '85 model al een terugslagklep die voorkomt dat brandstof eruit kan lopen uit de vulpijp als de auto op zijn kop ligt?
We hebben blusmiddelen en lasdekens. Ik lees over natte lap over de tankdop ivm benzinedampen etc, de ene zegt de tank vol zodat er geen damp is, de andere de tank leegmaken etc..
Veiligheid gaat natuurlijk boven alles.
Zijn er mensen die dit al eerder gedaan hebben en veiligheidstips hebben?
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-11-2020 11:58 #1464063 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic gewoon slijpen en de vonken niet vol op de tank spuiten.
Tankdop er op laten zitten en gewoon gaan. De kans dat je iets in je ogen krijgt omdat je te veel naar de tank kijkt, is vele malen groter dan dat er iets met de tank gebeurt.

Succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-11-2020 15:12 #1464067 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic lassen
Vandaag normaals de boel met de deskundigen gekeken. De roestschade viel hun mee en toen besloten om het met plaatwerk dicht te lassen ipv complete bakken over te zetten.
Binnenkort beginnen met roestvrij maken en tijdens de winterstop de boel dichtlassen en afwerken.
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2020 17:15 #1464071 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Doe als BMW en modernere schadeherstellers
BMW en sommige schadeherstelbedrijven puntlassen in een aantal gevallen niet meer. Onder meer omdat door de verhitting de lasplaatsen en hun omgeving kunnen gaan oxideren en en de bescherminglaag van de carrosserieplaat verbrandt. De boel wordt dan gelijmd zoals bij vliegtuigen al heel lang gebeurt. Er komt wel wat bij kijken..

Zelf heb ik het in gewijzigde vorm toegepast. Alle roest genadeloos wegslijpen, daarna kleinere stukken plaat in de strijkkit zetten en popnagelen met rvs (!) nagels. Geen spoor van roestvorming, geen kans op brand en lage kosten zonder roestvorming. Wanneer je het goed doet is het volgens een vriendje van TU Delft net zo sterk als proplassen. Binnenzijden (holle ruimten) behandelen met HV 400.

En leg de wagen niet op de kop maar werk met een ordentelijke brug. Er zit overal olie in zo'n wagen en koelvloeistof, afgezien van de benzine. En een kop vol olie rijdt niet fijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-11-2020 18:27 #1464077 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Popnagelen
Ik zal mij eens in popnagelen verdiepen, Jur. bedankt voor deze suggestie
Welke maat rvs popnagels heb je gebruikt en welke onderlinge afstand houd jij dan aan?

Geen angst, de auto zal niet op de kop gelegd worden voor de klus. Dit mbt de terugslagklep was bedoeld dat indien er een auto-ongeluk had plaatsgevonden de benzine in de tank blijft.

groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2020 20:27 #1464082 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic roestvast staal
Hallo Volvisti

De RVS popnagels zullen niet roesten, maar het materiaal ernaast wel, als je er niet voor zorgt dat er geen lucht en vocht bij kan komen. Want het RVS is dan wel roestvast, maar het materiaal eromheen niet. Verschillende materialen geeft een potentiaalverschil, wat onder invloed van lucht (lees: de zuurstof uit de lucht) en water ervoor zorgt dat het minst edele metaal gaat roesten.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2020 17:49 #1464092 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Popnagelen
Popnagelen mag best. Ziet de APK-keurder het gepopnagelde deel dan wordt dat gerekend als een ontbrekend stuk materiaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-11-2020 19:02 #1464095 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic APK
Dus , zolang het gepopnagelde deel geen dragend deel is, is het geen APK afkeur?
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2020 21:25 #1464096 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Roestschade
Afdeling 3. Roestschadereparatie
Artikel 23
Een roestschadereparatie moet zodanig zijn uitgevoerd dat het onderdeel, de bevestiging van het onderdeel of
de sectie van de bodemplaat zijn oorspronkelijke functie weer kan vervullen.
Artikel 24
1. Voor alle onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat waarvoor een
roestschadegradatie is gegeven, geldt dat:
a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast,
toegestaan zijn;
b. vervanging van delen is toegestaan, mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten, indien de
oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels;
c. een reparatie die niet volgens onderdeel a of b is uitgevoerd, als roestschade wordt aangemerkt en
beoordeeld, waarbij de grootte van de reparatie wordt gezien als de grootte van de roestschade, tenzij
anders wordt aangetoond.
2. Onder deugdelijk gelast als bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, wordt verstaan:
a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn
verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet meer
dan 20 mm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2020 21:26 #1464097 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vervolg
Artikel 10
De bepaling van de roestschade-omvang van wielkasten geschiedt aan de hand van de volgende
beoordelingsprincipes, waarbij het hoogste percentage maatgevend is:
a. de verhouding uitgedrukt in procenten tussen het beschadigde oppervlak en het gehele oppervlak, en
b. de verhouding tussen de totale lengte van de schade aan de randen en de totale randlengte, en
c. de verhouding tussen de lengte van de schade per zijde van de wielkast en de bevestigingslengte van die
zijde aan een ander onderdeel.
Artikel 11
1. De bepaling van de roestschade-omvang van plaatdelen, met uitzondering van de bodemplaat en de
wielkasten, geschiedt aan de hand van de volgende beoordelingsprincipes waarbij het hoogste percentage
maatgevend is:
a. de verhouding uitgedrukt in procenten tussen het beschadigde oppervlak en het gehele oppervlak, en
b. de verhouding tussen de lengte van de schade aan de randen en de totale randlengte.
2. Indien een gedeelte van een plaatdeel tevens deel uitmaakt van een langs- of dwarsligger (koker), moet dit
gedeelte worden meegerekend voor de bepaling van het oppervlak dan wel de randlengte.
Artikel 12
1. De roestschade-omvang van de bevestiging van onderdelen, met uitzondering van de bevestiging van
plaatdelen en wielkasten, wordt bepaald door een schatting te maken omtrent de afname in procenten van
de sterkte van de bevestiging van het ene onderdeel aan het andere, in het gebied dat wordt omsloten door
een denkbeeldige lijn gelegen op een afstand van 100 mm rondom de bevestiging.
2. De roestschade in het gebied buiten de denkbeeldige lijn wordt buiten beschouwing gelaten.
Artikel 13
De beoordeling van roestschade vindt plaats:
a. door visuele controle, terwijl het voertuig zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, enz

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD