afwatering open dak

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2019 20:46 #1108791 door Peter Beezemer
afwatering open dak is gemaakt door Peter Beezemer
Beste mensen.
Wie weet dit ?
Ik heb rechtsvoor in de voetenruimte een zwembad. Duidelijk (hemel)water. het is geen KVS. De kleur is duidelijk anders en KVS "voelt" ook heel anders tussen de vingertoppen.
Heb alle matten en wat daaronder zit aan isolatie en geluiddempend materiaal verwijderd (wat al niet meeviel, je kan bijna je halve Volvo slopen zowat om dat er heel uit te krijgen)
Maar nu. De oorzaak van de lekkage achterhalen.

Gehoord dat de afwatering van het open dak verstopt kan zitten.
Dakje open , en een trekveer door de afwateringsbuis geschoven. Die gaat er zo'n 1.30 meter in en loopt dan vast.
Waar komt de afwatering eigenlijk uit ? In de dorpel ?

Onder de auto zie ik mijn trekveer niet verschijnen. Het uiteinde van de trekveer is een beetje viezig ( modderig, aardeachtig of een beetje zoals vergaan plantaardig materiaal) als ik deze weer eruit haal.

Wat zegt dit ?
En wat zijn over het algemeen de meest gangbare oorzaken van een voetenbad rechtsvoor ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2019 20:55 #1454249 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Aanvulling
Het is een 744, geen ecc of airco.
Ik vond een topic over een soortgelijk probleem.
Achter de computer zit een klepje, Is dat ook bij de 740 ?
Of is dat een 940 dingetje ?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2019 08:12 #1454256 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je 740 44n B230F heeft,
Als je 740 een B230F heeft, zit rechtsonder tegen de zijkant de ecu, als je een andere motor hebt zit daar waarschijnlijk een luchtklep. Die laatste is automatisch bediend bij ECC, handmatig bij de andere kachels. Beide versies kunnen lekken door de afdichting en zijn dus een mogelijke verdachte. Vooral in combinatie met een verstopte afwatering vanuit de paravanbak.
Verder inderdaad ook de afwatering van het schuifdak. Als die dichtzit, kan je 'm overigens beter doorblazen van onderaf: met prikken van bovenaf druk je de verstopping met een beetje pech juist vaster... Ik moet even uitzoeken waar die afwatering precies uitkomt, kan ik me zo niet herinneren. Waarschijnlijk achter het voorspatbord.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2019 22:06 #1454268 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ben al iets verder.
Hoi Willem, bedankt voor het meedenken!

Heb een bidon gepakt met zo'n tuutje erop. Daar een slangetje op gedaan.
Water erin en door de open dak afwateringsbuizen gespoten.
Komt netjes uit de dorpel stromen, net achter het voorwiel inderdaad.
Dus daar zit het euvel niet.
Heb de Ecu weggehaald. Zit geen klepje achter. Maar zal morgen nog eens goed turen wat daar wel te zien is. Ik zie ook geen leksporen trouwens.
Dan de tuinslang achtereenvolgens op de deur gezet, Van onder naar boven. Geen lekkage.
Toen op de voorruit , ook van onder naar boven, ook geen lekkage te zien.
Toen in de wielkast achter het voorwiel. Ook niets.
Water op de paravan laten lopen. ook niets. Maar heb een snowcappie.
Paravan niet gedemonteerd.
Vind dat altijd een tricky klusje en de tijd ontbrak ook.
Maar wil dat als laatste pas demonteren.
Waar moet ik naar kijken als ik de paravan er toch af heb ?
Een afwateringspijpie ? en is dat niet van onder de auto ook niet bereikbaar ?

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2019 22:19 #1454269 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vond deze info op het forum
Ook nuttig

Het water wat naar binnen stroomt is het water wat bij de paravan naar binnen stroomt en dan links en rechts wegstroomt binnenlangs de spatborden en dan onder er weer uit komt. Op weg naar beneden komt het water langs de kleppen en hier zit ook nog een plastic plaatje wat het water van de klep laat wegstromen. Maar als je gaas van de paravan los zit blijven er allerlei bladeren op deze plaatjes liggen en houden de waterstroom tegen zodat het dan de weg van de minste weerstand volgt en bij een klep die niet meer goed afdicht naar binnen stroomt en dan van voor naar achteren loopt. Dus dan heb je een natte mat van onderen en is de isolatie kletsnat en uiteindelijk je vloerbedekking die erbovenop ligt. Bij lekkage van het verwarmingssysteem is (afhankelijk van de ernst) alleen de vloerbedekking nat.

tussen het spatbord en de carosserie zit ruimte, als het water dan links en rechts onder de paravan wegloopt dan stroomt het naar beneden. Op weg naar beneden komt het de klep tegen(die nu (hopelijk) dicht is) en dan komt het aan de onderkant van het spatbord tussen het wiel en de deur er uit. Dus het is een door de constructeur van onze Volvo's geplande weg van het water alleen als de klep niet meer afdicht en het gaas van de paravan niet meer goed vast zit dan komen er bladeren en andere troep op de afwaterschotjes die aan de klep vastzitten en dat zorgt ervoor bij een ondichte klep dat er nog meer water naar binnen komt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2019 08:23 #1454276 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is 'm dus, dat
Dat is 'm dus, dat bladprobleem bedoelde ik ook.
Paravan demonteren is niet echt lastig maar wel een 'weten hoe' klusje. Vooral de middelste bout op het schutbord niet vergeten, en de motorkap half tussen verticaal en normaal open geeft de meeste speling om 'm er tussenuit te manouvreren. Wat met een snowcap vast nog wel lastiger is dan zonder. In het ergste geval moet de motorkap ook eraf en dan wordt het wel een tweepersoons klus...

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2019 10:45 #1454279 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Heb paravan
al meermaals gedemonteerd bij meerdere 740's,
Dus ik weet dat ik het een priegelklus vind.
940 is vele malen makkelijk. Die heeft een andere bevestigingsmethode.
740 is met een stuk of 10 clippies die niet altijd meewerken.
En mijn chromen raamlijst moet heel blijven ook als het ff kan.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2019 10:09 #1454287 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic afwatering kachel
Het kachelhuis heeft ook een afvoerslangetje. Waar precies weet ik even niet meer. Wel weet ik dat als die dicht zit, het water uit de kachelmotor komt lopen. En dat is precies bij de voetenruimte van de bestuurder.

Moeite waard van checken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2019 13:49 #1454297 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Huh? Volgens mij werkt het
Huh? Volgens mij werkt het demonteren bij mijn 940 uit 1991 exact gelijk als bij mijn 760 uit 1985, dus ik zie het probleem niet. En de 940 heeft een paravan die afkomstig is van een 1994 exemplaar.
Bij de 960 en 760-II zit het wel echt heel anders, maar die paravanplaat past ook fysiek niet op een 940 of 740.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2019 21:26 #1454305 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic @ChrisB
Het is de bijrijdersvoetenbak die vol stond met water. Niet de bestuurderszijde.
En komt er uit een kachelhuisafvoerslangetje KVS of water?

@ Willem.
Geen idee, Jij hebt het over 940 en 760 . Ik over 740, Misschien zit daar een onderscheidend verschil ?

Ik baseer me ook op mijn ervaringen, net als jij . Waardoor die afwijken weet ik niet.
Heb een 940 gehad uit 96 en nu twee 740.s uit respectievelijk 86 en 88 en ik weet niet beter dan dat er een verschil zit in de bevestiging van de strip op de paravan. En met monteren van de paravan met strip op de auto maakt dat wel een verschil
.
Bij de 740 zitten van die kleine kunsstof vlinderachtige clipjes die op stalen clipjes zitten die weer om het uiteinde van het paravan plaatwerk grijpen en onder een stukje plaat onder de voorruit moeten schuiven. Stuk of 9 of zo van die dingen.
Bij wat ik ken van de 940 is die strip van een hard soort rubber die helemaal niet met clipjes of klemmetjes vastzit aan de paravan maar er gewoon opgeschoven zit.

Voor het demonteren maakt het wellicht niet zo heel veel uit. Dat kan wel kloppen en daar zit mijn zorg ook niet.
3 boutjes los en met beleid de paravan los krijgen. Voor her monteren maakt het wel verschil. Dat is waar mijn zorg zit.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC