windvanger opendak, minder geluid?

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2017 00:38 #1434757 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic ?
"Hallo, ik heb een 940 estate met een aftermarket glazen schuifdak. Nu vind ik dat die boven de 100 km/h nogal wat lawaai maakt. Hij heeft helaas niet zo'n mooie schuif aan de binnenkant, die mijn saab wel had. Weet iemand of een windvanger het geluid verminderd of juist zal verergeren."

ik volg het maar moeilijk.
een schuif aan de binnenkant vangt toch nooit wind ?
en je wil toch juist geen wind vangen maar weg leiden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2017 18:56 #1434773 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Een foto zou veel duidelijk
Een foto zou veel duidelijk maken. Een af-fabriek schuifdak zit (vrijwel) gelijk qua hoogte met de rest van het dak. Als dat, zoals Willem voorstelt, netjes is afgesteld dan is dat vrijwel onhoorbaar.
Als een aftermarket-dak iets hoger is dan het dak (ligt er dus meer op), dan leidt dit direct tot duidelijk windgeruis.
En een schuif aan de binnenkant (onder het schuifdak dus, dat hebben alle af-fabriek daken) is van een vrij dikke en beklede plaats en dat isoleert dus het geluid. En inderdaad, die vangt geen wind, maar wel geluid als 'ie dicht is (en anders natuurlijk niet).

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2017 22:08 #1434778 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Oorzaak
Als liefhebber van een schuifmans in mijn auto koop ik meestal ofwel af fabriek(nieuw) of indien niet leverbaar naderhand inbouwen. Mijn ervaring is dat de aftermarket schuifdaken dunner qua glas zijn, lees meer lawaai in het interieur veroorzaken dan de meeste af fabriek schuifdaken. In mijn C1 heb ik destijds een Webasto schuifdak laten bouwen. Die gaf lawaai door tenzij ik de plaat die er ook bij zat aan de binnenzijde dichtschoof. Die dempte het lawaai dan afdoende. Maar dan was het een stuk donkerder in de auto. Het schuifdak af fabriek in mijn huidige (nieuw model) S90 is gewoon muisstil. Met of zonder plaat dicht. Ook in de VW UP uit 2014 waar ik een panoramadak af fabriek heb, is het dak in gesloten toestand muisstil. Zelfs tot snelheden van 130 km/u is dat dak in geopende toestand behoorlijk stil. Een permanente windvanger aan de buitenkant op het dak zal geen verbetering qua lawaai binnen geven bij een gesloten dak. Die werkt wel perfect bij geopend dak zoals ik in de diverse mercedessen, die ik gehad heb, heb ondervonden. Hoewel Webasto prima aftermarket daken levert, kan het niet tippen aan een af fabriek schuifdak. Ook al komen die ( zeker bij de Duitse merken) vaak uit de fabriek van Webasto.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2017 22:45 #1434779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt Lex en Jan, ik heb
Bedankt Lex en Jan, ik heb contact gezocht met een webasto inbouwer en hij kan ook aan de binnenkant zo'n schuif inbouwen, die het geluid zal reduceren. Ik laat het jullie weten als ik het heb laten doen.

groet gerben

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2017 08:38 #1434783 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Blij dat we kunnen helpen.
Blij dat we kunnen helpen. Daar is dit kluppie voor (en de gezelligheid)!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC