windvanger opendak, minder geluid?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2016 08:49 #1106153
door V700 register
windvanger opendak, minder geluid? is gemaakt door V700 register
Hallo, ik heb een 940 estate met een aftermarket glazen schuifdak. Nu vind ik dat die boven de 100 km/h nogal wat lawaai maakt. Hij heeft helaas niet zo'n mooie schuif aan de binnenkant, die mijn saab wel had. Weet iemand of een windvanger het geluid verminderd of juist zal verergeren.
Alvast bedankt,
groet
gerben
Alvast bedankt,
groet
gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2016 10:21 #1433054
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je met open dak rijdt,
Als je met open dak rijdt, dan vermindert een windkap de turbulentie aanzienlijk, en met gesloten kap hoor je 'm eigenlijk nooit.
Ik verwacht dus, dat de windkap ook het geluid wat je nu hebt (wind die langs het rubber speelt denk ik) kan verminderen, want die plekken komen in een lage-druk zone. Maar misschien kan je het ook oplossen door het schuifdak goed af te stellen?
Ik verwacht dus, dat de windkap ook het geluid wat je nu hebt (wind die langs het rubber speelt denk ik) kan verminderen, want die plekken komen in een lage-druk zone. Maar misschien kan je het ook oplossen door het schuifdak goed af te stellen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2016 13:39 #1433058
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor je antwoord.
bedankt voor je antwoord. Spreek je uit ervaring? Want dank klinkt het als een goede oplossing om er dan een windvanger voor te zetten.
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2016 19:05 #1433067
door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic windkap
Het scheelt enorm. Ik heb de ervaring met een 760. Echter een klein nadeel: In de wasstraat spuiten de water-stralen onder de windkap. Daardoor wordt de voorkant van het dak ingedrukt (schuif/kanteldak) . Het gevolg ? Juist, een plons water naar binnen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2016 09:21 #1433074
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog even een check. Ik ben
nog even een check. Ik ben alleen maar geïnteresseerd in het geluid als het dak dicht is, vooral dan vind ik het storend boven de 100 km/h.
grtn
grbn
grtn
grbn
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2016 10:59 #1433077
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Elke
Onderbreking in een vlak creëert een verandering in de luchtstromen wat weer geluid doet optreden. Zaak is de boel goed af stellen maar helemaal weg krijg je het niet. Je geeft al aan dat het een aftermarket dakje is en geen 2e paneel heeft om het raam volledig af te schermen van binnen. Dit laatste scheelt nl ook een hoop herrie. Ik denk dat als je het met afstellen niet verhelpen kan je gewoon pech hebt en dan is het een kwestie van eraan wennen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2016 13:43 #1433086
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb nooit een windkap op
Ik heb nooit een windkap op een aftermarket dak gehad, wel op fabrieksdaken. En ook fabrieksdaken zonder kap, die na afstellen stiller waren dan daarvoor.
Dus: eigen ervaring dat afstellen helpt (vooraan 1 mm onder het dakvlak, achteraan gelijk of een fractie hoger), en eigen ervaring dat een windkap het geluid met geopend dak aanzienlijk vermindert.
Ik heb eigenlijk nooit bewust opgelet of een windkap ook bij gesloten dak veel geluid scheelt, ik heb nooit een dak gehad dat gesloten teveel geluid gaf.
@Geejee: dat is wel een overweging. Ik heb een windkap voor de 960 liggen, maar twijfel of hij erop moet. Aangezien ik nog weleens een (lappen-)wasstraat gebruik, misschien niet zo'n goed idee dan.
Dus: eigen ervaring dat afstellen helpt (vooraan 1 mm onder het dakvlak, achteraan gelijk of een fractie hoger), en eigen ervaring dat een windkap het geluid met geopend dak aanzienlijk vermindert.
Ik heb eigenlijk nooit bewust opgelet of een windkap ook bij gesloten dak veel geluid scheelt, ik heb nooit een dak gehad dat gesloten teveel geluid gaf.
@Geejee: dat is wel een overweging. Ik heb een windkap voor de 960 liggen, maar twijfel of hij erop moet. Aangezien ik nog weleens een (lappen-)wasstraat gebruik, misschien niet zo'n goed idee dan.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-12-2016 23:17 #1433109
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic bij
geopend schuif dak hoort er een soort van spoilertje omhoog te komen als je geen windgeleider hebt. Die spoiler zorgt ervoor dat de het niet zo gaat suizen en bulderen. Mijn opel admiral uit 1974 heeft een coenen schuifdak met zo een spoiler en dat scheelt echt. vroeger zag je wel is auto's die zo een groene of oranje plastic windeleider op het dak hadden. Geeft hetzelfde effect als zo een spoilertje.
windgeleider
www.estateservices.nl/carrosserie-en-int...0-s90-v90-volvo.html
spoiler
www.jordensschuifdaken.nl/portfolio/holl...ntegreerd-schuifdak/
windgeleider
www.estateservices.nl/carrosserie-en-int...0-s90-v90-volvo.html
spoiler
www.jordensschuifdaken.nl/portfolio/holl...ntegreerd-schuifdak/
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2016 08:37 #1433112
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nou, hetzelfde effect? De
Nou, hetzelfde effect? De fabrieks-schuifdaken van een 244 hadden datzelfde spoilertje, en toch was een 244 met windkap een heel stuk stiller bij rijden met open dak dan eentje zonder.
Bovendien ging het de TS om het geluid bij rijden met gesloten dak. Dan doet dat spoilertje hopelijk helemaal niets...
Bovendien ging het de TS om het geluid bij rijden met gesloten dak. Dan doet dat spoilertje hopelijk helemaal niets...
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-12-2016 23:36 #1433145
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic nee
Dan doet de spoiler niks, was wat aanvullende info maar dat terzijde. Een goed afgesteld schuifdak moet bijna geen wind geruis geven. Een tweede schuif dak oftewel het deel wat je binnen in de auto onder het raam van het schuifdak kan schuiven isoleert nl ook het geluid. Maar die heeft ie niet dus ik zou nog eens kritische kijken naar de afstelling.
Moderators: Jerry Stam