welk bandenmerk past het beste onder een 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2013 20:31 #1097844 door V700 register
welk bandenmerk past het beste onder een 940 is gemaakt door V700 register
Beste volvisti,
ik ben in het bezit van een volvo 940 uit 1998 en ben op zoek naar nieuwe zomerbanden.
Nu ben ik van huis uit een michelinfan, maar heb onlangs de anwb bandentest 2012 gelezen en kwam
daar het merk Hankook tegen.
De Ventus prime2 K105 stond in de top 10 op nr 3 en is prijstechnisch erg interresant.
Zijn er leden die ervaring hebben met dit bandenmerk en willen zij dit met mij delen.
Vast bedankt

Gerhard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2013 21:00 #1388515 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Persoonlijk
Er zijn minimaal 2 onderwerpen waar je oeverloze discussies over kunt voeren. De beste autobanden en de beste motorolie :) Testresultaten roepen vaak nog meer discussie op (test wel/niet representatief, resultaten die elkaar tegenspreken). Daarnaast is het ontwerp van een band altijd een compromis tussen verschillende tegenstrijdige eisen en mensen maken een keuze voor een bepaalde band op verschillende gronden (sportief vs zuinig). DE beste band voor iedereen bestaat dus niet. Om een zo goed mogelijke keuze te maken kun je weinig meer dan bepalen wat JIJ belangrijk vind in een band, testresultaten doorspitten, mensen naar ervaringen vragen en hopen dat de band van je keuze zal bevallen.Ik zelf houd het bij de A-merken, onbekende C-merken zou ik ook niet aanraden tenzij meerdere tests aangeven dat het een goede band is. Er zijn ronduit gevaarlijke banden op de markt, ik betaal liever wat meer dan onverwacht 180 graden gedraaid op de weg te staan. Er zijn op (oa) duitse sites ook goede bandentests te vinden die je gratis in kunt zien. Ik raadpleeg die meestal als ik toe ben aan een nieuwe set. Daarbij kijk ik naar de testonderdelen die ik belangrijk vind. Ik rijd nu met Goodyear Vector 4 season banden omdat ik soms naar Duitsland moet, daar winterbanden nodig heb in de winter en geen zin heb om te wisselen tussen zomer- en winterbanden. Ik ga niet op wintersport. Eigenschappen op droog en nat zijn voor mij belangrijker dan op sneeuw en ijs. Bij de testresultaten kijk ik dus vooral naar de prestaties op deze onderdelen. Verder ben ik geen sportieve rijder maar rijd wel graag op relatief zuinige banden. Dat is dus voor mij belangrijker dan grip. Banden worden continu door ontwikkeld. Een band van 2 of 3 jaar oud kan weer minder goed presteren dan een band die net nieuw ontwikkeld wordt. Wat nu de beste keuze is kan volgend jaar alweer achterhaald zijn.Hankook is een bekende naam, daar zul je denk ik geen buil aan vallen. Ventus ken ik niet. Voordat ik die zou (laten) monteren zou ik toch meer positieve testresultaten willen zien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2013 22:10 #1388517 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Banden
Ik zou gewoon gaan voor Michelin Enery Saver. De 195-65-15 koop je al vanaf 67 euro. Gaan lang mee en rijden zuinig. Heb er al 40.000 km met een set gereden en nog niet op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2013 22:36 #1388518 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Energy saver
Heb ik er ook net weer nieuw om laten leggen. Iets over de E.350 bij Euromaster. Niet met stikstof laten vullen, da's onzin en kost weer een paar Euro extra.
Prima banden, de vorige hebben het héél lang uitgehouden, ik schat zo'n 65 - 70K. Ik weet het niet heel precies, want ik rij steeds een paar maanden op winterbanden,

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2013 23:11 #1388520 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic eentonig
mijn 945 werd nieuw geleverd op Michelin Energy Saver. Heb die weer genomen als vervanging. Ben nu bezig aan mijn derde set zomerbanden, alleen heeft de bandenboer Dunlop genomen omdat Michelin op dat moment niet leverbaar was. Voor een volgende set zomerbanden kies ik weer voor Michelin, ongeacht de uitslag van de vergelijktest.
Overigens prefereer ook ik sinds 1968 Michelin op mijn Volvo's.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2013 23:38 #1388523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tests
Via PB de vraag gekregen waar de tests te vinden zijn. Als je via Google zoekt op reifen test vind je oa de test van de ADAC (duitse ANWB) en een andere duitse test. In Duitsland hanteert men een schaal van 1 tot 5 waarin 1 de beste prestatie is en 5 de slechtste.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2013 18:36 #1388555 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hankook
is OEM voor Ford, VW, Audi en zelfs Porsche. Dat zegt neem ik aan voldoende. Tot voor kor0t reed ik een V70 Classic Cross Country. Daar had ik 4 nwe Hankook, made in Hungary, onder laten leggen. Perfect. Uitstekend alternatief voor Michelin, welke overigens ook een prima band is.
grt
Bernd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2013 18:49 #1388558 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stikstof vulling

Rversteeg schreef : Heb ik er ook net weer nieuw om laten leggen. Iets over de E.350 bij Euromaster. Niet met stikstof laten vullen, da's onzin en kost weer een paar Euro extra.
Prima banden, de vorige hebben het héél lang uitgehouden, ik schat zo'n 65 - 70K. Ik weet het niet heel precies, want ik rij steeds een paar maanden op winterbanden,

Stikstof vulling is beslist geen onzin.
Ik ga om de 6 maanden naar mijn bandenboer en die zegt dan iedere keer weer .
Even 1 kneepje en hij is weer op spanning.
Dat moet je met gewone lucht niet proberen,6 maande niet bij pompen.
John

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2013 20:18 #1388568 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewone
Gewone lucht bestaat al voor 80% uit stikstof. De rest is hoofdzakelijk zuurstof.Zuurstof schijnt eerder uit de band te verdwijnen. Als je de band weer oppompt, zit er 80% stikstof in de lucht waar je mee bijvult. Dus na een paar keer bijvullen heb je ook 95, of meer, % stikstof in je banden. Ik betaal er niet voor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2013 13:13 #1388611 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Woorden
Je haalt mij de woorden uit de mond...
Er is één klein voordeel: stikstof komt uit een fles en is daarom vrij van water. Lucht wordt door een compressor gecomprimeerd en bevat daarom wat vocht. En daardoor kan de bandenspanning bij temperatuurswisselingen iets meer varieren dan bij droge vulling.
Persoonlijk vind ik het zonde van mijn geld, maar heb dan wel weer bewondering voor de commerciele talenten van de bandenhandel...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC