Speling op de achterruitenwisser
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2011 01:56 #1088066
door Mathy van Nisselroy
Speling op de achterruitenwisser is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Ik merk de laatste tijd (als ik de wisser handmatig beweeg of hem gewoon aanzet) dat er veel speling zit op (het mechanisme van) de achterruitenwisser. Heeft iemand een idee of dit een bekend euvel is? En hoe ik dit oplos? m.a.w. Moet ik de bekleding loshalen om erachter te komen waar de speling zit of zit er in het mechanisme een onderdeel waarvan met grote zekerheid gezegd kan worden, dat die aan vervanging toe is?
groetjes
Mathy
Ik merk de laatste tijd (als ik de wisser handmatig beweeg of hem gewoon aanzet) dat er veel speling zit op (het mechanisme van) de achterruitenwisser. Heeft iemand een idee of dit een bekend euvel is? En hoe ik dit oplos? m.a.w. Moet ik de bekleding loshalen om erachter te komen waar de speling zit of zit er in het mechanisme een onderdeel waarvan met grote zekerheid gezegd kan worden, dat die aan vervanging toe is?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2011 09:02 #1323368
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic speling
Dag Mathy,
Wat mij nog bijstaat van de 940-estates die ik reed, was het een voorteken voor het moeten vevangen van de wissermotor...onder voorbehoud van de betekenis van het begrip "speling". Als je bedoelt het opvallend traag bewegen van de wisser ná inschakeling althans. Als speling verwijst naar ... er zit iets los, lijkt het me een zaak van bekleding weghalen en vastzetten ja.
groet
Martin
Wat mij nog bijstaat van de 940-estates die ik reed, was het een voorteken voor het moeten vevangen van de wissermotor...onder voorbehoud van de betekenis van het begrip "speling". Als je bedoelt het opvallend traag bewegen van de wisser ná inschakeling althans. Als speling verwijst naar ... er zit iets los, lijkt het me een zaak van bekleding weghalen en vastzetten ja.
groet
Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2011 09:08 #1323371
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedoel
Of bedoel je dat de wisser geen goed contact maakt met de ruit?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2011 09:39 #1323373
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achterwisserperikelen
Om te kijken wat er precies aan de hand is moet de kofferklepbekleding in ieder geval gedemonteerd worden.
Ik heb hier een paar keer gehad dat de boutjes van de motor zelf los zaten. Aandraaien gaf een tijdelijke oplossing waardoor ik ben gaan zoeken wat de achterliggende reden was.
Vaak was het de doorvoer/lager wat door de klep zelf heen gaat. Vervuiling, oxide en gebrek aan smering waardoor het asje stroef gaat en de krachten in het stangenstelsel groter worden.
Uit elkaar halen na de stangposities gemerkt te hebben, doorvoer/lager schoonmaken en evt licht opschuren, as invetten en monteren.
Je zult merken dat de wisser ineens ook veel sneller gaat.
Mbt de opmerking van Alwin is het ook een tip het scharnier van de wisserarm met WD40 gangbaar te maken.
Succes en bij vragen hoor ik het wel.
Johan
Ik heb hier een paar keer gehad dat de boutjes van de motor zelf los zaten. Aandraaien gaf een tijdelijke oplossing waardoor ik ben gaan zoeken wat de achterliggende reden was.
Vaak was het de doorvoer/lager wat door de klep zelf heen gaat. Vervuiling, oxide en gebrek aan smering waardoor het asje stroef gaat en de krachten in het stangenstelsel groter worden.
Uit elkaar halen na de stangposities gemerkt te hebben, doorvoer/lager schoonmaken en evt licht opschuren, as invetten en monteren.
Je zult merken dat de wisser ineens ook veel sneller gaat.
Mbt de opmerking van Alwin is het ook een tip het scharnier van de wisserarm met WD40 gangbaar te maken.
Succes en bij vragen hoor ik het wel.
Johan
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2011 19:38 #1323421
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic cm
Hallo Volvisti
Als ik de ruitenwisser iets van de ruit trek, kan ik de wisser meerdere centimeters in de hoogte (dus de afstand vanaf de grond) verschuiven.
groetjes
Mathy
Als ik de ruitenwisser iets van de ruit trek, kan ik de wisser meerdere centimeters in de hoogte (dus de afstand vanaf de grond) verschuiven.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2011 20:54 #1323430
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij is dat vrij
Volgens mij is dat vrij normaal hoor. Is dat ook niet om te voorkomen dat ie direct afknapt in bijv de wasstraat of zo?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2011 01:10 #1323473
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Speling
Hallo Willem
Ik zie ook aan de manier waarop ze bewegen (ze staan te lang stil in beide uiterste standen) dat er ergens speling zit.
groetjes
Mathy
Ik zie ook aan de manier waarop ze bewegen (ze staan te lang stil in beide uiterste standen) dat er ergens speling zit.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2011 10:23 #1323485
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motor
Waarschijnlijk een losgelopen motor.
Hoor je ook een klakgeluid als de wisser werkt?
Hoor je ook een klakgeluid als de wisser werkt?
16-07-2011 17:56 #1323513
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic vervangen
gewoon vervangen.
twee week geleden ook nog een vervangen.
de installatie werkte niet meer.
gewoon vervangen is de mooiste oplossing.
twee week geleden ook nog een vervangen.
de installatie werkte niet meer.
gewoon vervangen is de mooiste oplossing.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2011 20:49 #1323540
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op zich een kleine moeite om
Op zich een kleine moeite om even dat paneel eraf te schroeven en dan kun je toch zien wat er aan scheelt?
Moderators: Jerry Stam