uitgelijnd, banden omgewisseld en opnieuw gebalanceerd en nu tril ik de tent uit!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2009 16:59 #1075278 door V700 register
Van de week een fuseekogel vervangen, tevens de auto uitgelijnd (het toespoor voor, was nodig ca' 5mm verschil)
Vervolgens mijn achterbanden naar voren gebracht omdat de voorbanden wat slijtage vertonen aan de buitenzijdes.
Gisteren de banden opnieuw laten balanceren, bleek echt nodig.
Vandaag een flink stuk gereden en nu heb ik toch veel last van trillingen, zowel in mijn stuur als in mijn stoel. Rijd echt niet fijn zo.
Wat is er aan de hand, gecupte banden, verkeerd gebalanceerd? Wat kan het zijn. 
groet, Michiel 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2009 17:22 #1241891 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slag.
Zit er een hoogteslag in, wellicht?Krom?
Hoogteslag zie je niet met balanceren, als je daar niet expoliciet naar vraagt.Soms zit de band net ietsje scheef in de velgrand, hoeft maar iets te zijn en het is raak.
Doet ie dat met andere banden ook trouwens? (monteer even de winterbanden, als die zeker recht waren voor je ze eraf haalde.)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2009 17:34 #1241892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen winterbanden
Hoi Bas,
bedankt voor het meedenken. 
Ik heb geen winterbanden dus dat kan ik niet even testen.
Voor het vervangen van de recente werkzaamheden had ik echter nergens last van. 
Als een band scheef zit in de velg dan zou dat toch al eerder problemen hebben gegeven of gaan banden soms spontaan scheef zitten?
Ik heb er nog nooit van gehoord moet ik zeggen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2009 17:39 #1241893 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan.
Maar jij hebt twee dingen tegelijk vervangen en je weet nu dus niet waar het in zit, wel?
Het kan dus ook in het vervangen van de fusee zitten, al kan ik me niet bedenken hoe de trilling dan veroorzaakt wordt, maar wie weet.
Woon je ver weg, van Den Bosch?
Ik het hier mijn set banden liggen, schroef ze er gerust onder en maak een testritje, zou ik zeggen (ik wil ze wel weer terug natuurlijk, duh....)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2009 17:41 #1241894 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Al gezien.
Ik zag het al, Amsterdam, dat is niet echt om de hoek.
Andere leden in de buurt met een setje over?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2009 18:30 #1241897 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic terugzetten

liv schreef : Voor het vervangen van de recente werkzaamheden had ik echter nergens last van. 

Even de banden weer terugzetten (zoals het was)
Is het weg, dan is de balancering niet goed of is er iets anders aan de hand (zie de opmerkingen van Bas)
Blijft het, dan is er bij het vervangen van de fusee en/of het uitlijnen iets niet goed gegaan, dus dan met die klacht terug gaan.
Het is niet leuk om weer 4 wielen te wisselen, maar zo kun je er het beste  en snelste achter komen waar de fout zit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2009 19:21 #1241901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic trillen
al gekeken of (aluminium) velgen aan de binnenkant een bukkel vertonen? dan kan je balanceren wat je wil, maar het blijft trillen, voor beter merkbaar dan achter!
Peter
Lobbes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2009 23:38 #1241925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic banden terug gewisseld
Ik heb de banden net weer teruggewisseld.
Het lijkt een stuk minder maar nog niet helemaal verholpen, maar misschien ben ik nu wel erg alert geworden..
Ik heb de achterbanden even goed bekeken (die ik naar voren had omgezet) In het midden lijkt er wat oneven slijtage zichtbaar als ik de band ronddraai.
Vreemd want achter heb ik gewoon een starre as, en ik begreep uit andere verhalen dat er dan eigenlijk geen hoogte verschil kan ontstaan.
De banden zijn van een niet helemaal geweldig merk (Falken) maar niet echt droog oid. aan de DOT-code te lezen uit 2005. 
Maandag maar even langs de betere bandenboer voor advies.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 07:08 #1241935 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic raar
wat ik raar vind is dat je er achter gemonteerd dan geen last van had. Dan zou de boel toch ook (op een andere manier) moeten gaan trillen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 12:59 #1241948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Minder voelen
Wellicht trillen ze evenveel maar voel je er voor veel meer van, met name ook via de stuurkolom.

liv schreef : Ik heb de achterbanden even goed bekeken (die ik naar voren had omgezet) In het midden lijkt er wat oneven slijtage zichtbaar als ik de band ronddraai.

Hoe ziet die oneven slijtage eruit ? Heb je hoogteslijtage kunnen vaststellen? Heb je de band ook los (niet om een velg, niet op druk) gezien en zater er misschien platte kanten aan ? Dat laatste kan wijzen op inwendige beschadiging (karkasbreuk, de stalen draden binnenin zijn dan gebroken) en maakt vervanging noodzakelijk. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC