Groupby XENON Verlichting - Alles is afgeleverd - nog 1 in te bouwen

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2009 08:25 #1234654 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic Voertuigreglement
Zoals ik het lees in het voertuigreglement(<a href=" wetten.overheid.nl/BWBR0006746/geldigheidsdatum_08-04-2009 " target="_blank">Hier onder hoofdstuk 5) gelden aanvullende eisen betreffende gasontladingslampen alleen voor voertuigen toegelaten vanaf 1 januari 2007. In postbus 51 lijkt de armatuur codering voor alle voertuigen te gelden.
Groet Martin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2009 08:39 #1234672 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Op meerdere manieren te lezen
Ik heb wat onderzoek gedaan en heb e.e.a. opgezocht.
Het bewuste topic van Postbus 51 lees ik persoonlijk als 1 artikel, dus de 2e sectie in relatie met de de 1e sectie. Wat vlg mij dan inhoud dat de coderingen in de glazen alleen van toepassing zouden zijn bij auto's vanaf 01-01-2007 waar achteraf Xenon is ingebouwd.
Daarnaast heb ik al eerder een verwijzing gemaakt naar het voertuigreglement, waar hetzelfde in staat.
Daarnaast gaan de APK regels per 1 mei ook veranderen en daar kan ik eerlijk gezegd ook niets uithalen.
Verlichting en Reflectoren. Geen voorgeschreven vorm meer van de reflectoren, wel links en recht hetzelfde (nagenoeg symmetrisch). 5.2/3.51 lid b Verlichting Xenon Voertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van: •  koplampsproeiers. en moeten ook werken •  De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt. •  Niveauregeling (van xenon), geen CP (controle punt) tijdens APK. 5.2/3.55 lid 7 Dimlicht hoogteverstelling Als het voertuig is uitgerust met dimlicht hoogteverstelling moet deze goed werken. 5.2/3.57 lid 1 Extra toegestane verlichting o.a. 2 extra: stadslichten, achterlichten, richtingaanwijzers v en a, staaklichten en 2 of 4 extra markeringslichten aan de voor- en achterzijde. 5.2/3.61 Verlichting en retroreflectoren Verlichting en retroreflectoren mogen maximaal 50 cm vanaf het breedste punt naar binnen gemonteerd zitten. (was 40 cm) voor knipperlichten geldt deze maat vanaf 1998 i.g.g. 5.2/3.65 Niet toegestane/voorgeschreven verlichting Niet toegestane/voorgeschreven verlichting mag niet werken. Voertuigen mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai- of knipperlichten. Aanvullende eisen “Taxi, zie bijlage” en “OV auto, zie bijlage” In artikel 5.2.73 t/m 5.2.78 staan de specifieke eisen hiervoor beschreven.
Wellicht dat onze "cop" hier nog wat aan kan toevoegen ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2009 08:49 #1234671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic durf jij het aan?

12many14 schreef : Zoals ik het lees in het voertuigreglement(<a href=" wetten.overheid.nl/BWBR0006746/geldigheidsdatum_08-04-2009 " target="_blank">Hier onder hoofdstuk 5) gelden aanvullende eisen betreffende gasontladingslampen alleen voor voertuigen toegelaten vanaf 1 januari 2007. In postbus 51 lijkt de armatuur codering voor alle voertuigen te gelden.
Groet Martin

Ik zou er niet op gokken...
Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
 Dat klint niet als alleen voor voertuigen van na 1-1-2007..
Wellicht eerst even checken, want er komt geheid een verkeerscontrole een keer.  

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2009 12:26 #1234692 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic EU-richtlijn
Die lichtarmatuur codes kunnen in de eu richtlijnen 76/756/EEG en 76/761/EEG(heb deze nog niet gelezen) genoemd worden en deze worden weer aangehaald in hoofdstuk 3, afdeling 2 eisen toelating van het voertuigreglement. Dit heeft de wetgever ook al in 2002-2003 willen implementeren toen is dit weer vervallen omdat al teveel mensen gasontladingslampen hadden ingebouwd. Mij lijkt het vreemd dat ze dit zoveel jaren later weer proberen. Maar ja, je weet het nooit. Kan natuurlijk een verkapte auto-aankoop stimulerings maatregel zijn in de trant van, wil je Xenon-licht dan koop je maar een nieuwe auto
Groet Martin

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 17:23 #1235286 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic RDW standpunt
Had RDW gemailed betreffende postbus51, hun antwoord: bij APK wordt er niet gelet op codering, wel kan politie hierop controleren. Dus feitelijk veranderd er niets. Dus je kunt wegrijden van het APK station, goedgekeurd en meteen een prent krijgen van oom agent omdat je de verkeerde lamp in je armatuur hebt. Ik meen dat hierover een rechter al eens een oordeel heeft gegeven.
Groet Martin
in afwachting van een xenon setje

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 20:45 #1235298 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic VInd het ook allemaal vaag.
VInd het ook allemaal vaag. Maar waarom 6000/8000k en niet gewoon 4200k. Daarboven komt blauw om de hoek kijken Wie wil er nu blauw op zn volvo? We doen het toch voor de extra lichtopbrengst.

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 23:52 #1235342 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Geneuzel...
Niemand hoeft zich zorgen te maken, met de APK kijken ze naar het lichtbeeld, dat moet goed zijn!
Als je lampen met de Halogeenverlichting goed staan(dus niet te hoog = verblindend) dan is dat na montage van Xenon ook het geval.
Er zijn nl. ook mensen die een halogeenlamp niet kunnen vervangen zonder em er scheef in te zetten!! Dan heb je dus geen xenon maar verblindt je wel de hele boel.
Ik heb bij mij de reflectoren en de koplampglazen schoongemaakt en ik heb nu scherp beeld, incl de 15 graden hoeklijn naar rechts toe. Morgen ga ik de H4 Bi-Xenon inbouwen en moet ik nog steeds dat scherpe beeld hebben. Ik hou jullie op de hoogte.
PS Als je blauw en dan ook nog verblindend licht voert, tja DAN zal de plisie je wellicht een keer van de weg plukken maar als dat niet het geval is hoef je daar niet echt bang voor te zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2009 22:56 #1236172 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Xenon werkt perfect
Beste Willem,
De inbouw in Drunen duurde een uurtje, gisternacht eens een proefritje gemaakt, je ziet veel meer en eerder wat er aan bebording staat langs de weg staat, ik heb nog geen tegenliggers gehad die knipperden, ondanks de enorme lichtbronnen die nu op de 940 zitten.
Prima idee om hier een Groupsbuy voor de houden.
Bedankt
Mart Volvo940 Estate, lpi/lpg, 1998.

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2009 14:57 #1236991 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Toppie!!
Ik begreep dat er wat mis was gegaan met verzenden maar dat dat nu is opgelost. S&amp;B Carstyling kon daar overigens niets aan doen maar heeft het keurig opgelost. Vervelend voor iedereen maar hijzelf vond het nog 10x erger, juist omdat er zoveel mensen de dupe waren.
De Xenon geeft geweldig licht en nee, niemand verblind, en niemand die knippert. Ik heb bij mijn oude autootje wel even vantevoren de koplampglazen verwijderd en zowel glas als reflector gereinigd. Dat was geen overbodige luxe na dik 25 jaar.Klantvriendelijkheid en service een 10!, daar kunnen sommige bedrijven nog wat van leren.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2009 20:02 #1237008 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Reflector
Hallo Leon
Vertel eens hoe je de reflector zonder hem te beschadigen schoon hebt gekregen.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC