Ideale bandenspanning 740
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2007 21:36 #1163707
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maatje harder?
is het niet ook afhankelijk van de bandenmaat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2007 22:29 #1163712
door V700 register
dus eer ik hem door een andere titel dan 'bandenmannetje'

H
Beantwoord door V700 register in topic aanzien
staat als vakman bij mij in aanzien;struis schreef : Banden-baas?
dus eer ik hem door een andere titel dan 'bandenmannetje'

H
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2007 22:37 #1163715
door V700 register
ik kan mij voorstellen dat je bij brede sportieve banden met een lagere wang en stugger karkas minder te kiezen hebt, dus meer aan een bepaalde waarde gebonden bent.
 
H
Beantwoord door V700 register in topic maat
ongetwijfeldmartijn schreef : is het niet ook afhankelijk van de bandenmaat?
ik kan mij voorstellen dat je bij brede sportieve banden met een lagere wang en stugger karkas minder te kiezen hebt, dus meer aan een bepaalde waarde gebonden bent.
 
H
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2007 20:20 #1163931
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb voor en achter 2,9
ik heb voor en achter 2,9 en het rijdt een stuk beter en zuiniger
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2007 20:58 #1163941
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als je banden gebruikt met
als je banden gebruikt met de correcte speed index is dat (vervorming)verwaarloosbaar. Het effect is wel aanwezig (zie ook dragsters als ze wegstarten; zodra de banden gaan spinnen vervormen ze aanzienlijk en worden flink wat hoger. Maar die banden zijn er juist zo op geconstrueerd.
bij te hoge bandenspanning gaat het loopvlak BOL staan en rij je alleen nog over het middendeel > minder rubber aan de grond + extra snelle slijtage van het profiel op die bolstaande middenstrook. (flink boven de 2,5bar)
bij te lage bandenspanning gaat het loopvlak HOL staan en rij je alleen nog over de buitenste 2 randen van het loopvlak, die slijten dan dus harder. Het middenste deel blijft ruimschoots profiel houden. Ook in dit geval dus minder rubber aan de grond.(dan hebben we het wel over flink onder de 1,8bar)
Er is eigenlijk bij iedere varierende rijomstandigheid maar een ideale bandenspanning, wat je gebruikt blijft een compromis. In de autosport gebruiken ze pyrometers om de temperatuur van het loopvlak op meerdere plekken te meten (minimaal middenstrook, buitenrand, binnenrand van loopvlak)
De verkregen gegevens zijn de basis waarop de bandenspanning en de geometryafstelling(vooral camber) wordt bepaald.
Er wordt gestreefd naar de ideale werktemperatuur gelijkmatig verdeeld over de volle breedte van het loopvlak. Pas dan heb je maximale grip en gelijkmatige slijtage.
 
bij te hoge bandenspanning gaat het loopvlak BOL staan en rij je alleen nog over het middendeel > minder rubber aan de grond + extra snelle slijtage van het profiel op die bolstaande middenstrook. (flink boven de 2,5bar)
bij te lage bandenspanning gaat het loopvlak HOL staan en rij je alleen nog over de buitenste 2 randen van het loopvlak, die slijten dan dus harder. Het middenste deel blijft ruimschoots profiel houden. Ook in dit geval dus minder rubber aan de grond.(dan hebben we het wel over flink onder de 1,8bar)
Er is eigenlijk bij iedere varierende rijomstandigheid maar een ideale bandenspanning, wat je gebruikt blijft een compromis. In de autosport gebruiken ze pyrometers om de temperatuur van het loopvlak op meerdere plekken te meten (minimaal middenstrook, buitenrand, binnenrand van loopvlak)
De verkregen gegevens zijn de basis waarop de bandenspanning en de geometryafstelling(vooral camber) wordt bepaald.
Er wordt gestreefd naar de ideale werktemperatuur gelijkmatig verdeeld over de volle breedte van het loopvlak. Pas dan heb je maximale grip en gelijkmatige slijtage.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2007 13:48 #1163988
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bandenspanning behoud, door stikstof vulling.
Hallo Volvo Fan´s,
Ik heb onder mijn 940 estate Hydra`s velgen. De Banden maat 205-55-16-91V. Een mooie maat voor de velg en ziet er goed uit.
Rooie Mien was aan een paar nieuwe banden toe en heb er een paar Tigra´s onder laten zetten. Een band die in Servie word gemaakt. Ik had van de merk nog niet gehoord. De bandenzaak waar ik ze van heb gekocht vekoopt ze veel.
Heb op advies van de monteur ze laten vullen met stikstof. Deze bevat minder vocht dan zuurstof(normaal) lucht. Met andere woorden minder vatbaat voor temperatuur´s schommelingen. Door warmte en vocht word de band slapper en bij koude harder. Doordat er in stikstof bijna geen vochtmoleculen meer aantoonbaar zijn blijven deze mooi constant van vorm (druk).
Voorheen moest ik regelmatig de banden spanning bijvullen, nu in twee maanden geen omkijken naar.
Mvg. Roelof.
Ik heb onder mijn 940 estate Hydra`s velgen. De Banden maat 205-55-16-91V. Een mooie maat voor de velg en ziet er goed uit.
Rooie Mien was aan een paar nieuwe banden toe en heb er een paar Tigra´s onder laten zetten. Een band die in Servie word gemaakt. Ik had van de merk nog niet gehoord. De bandenzaak waar ik ze van heb gekocht vekoopt ze veel.
Heb op advies van de monteur ze laten vullen met stikstof. Deze bevat minder vocht dan zuurstof(normaal) lucht. Met andere woorden minder vatbaat voor temperatuur´s schommelingen. Door warmte en vocht word de band slapper en bij koude harder. Doordat er in stikstof bijna geen vochtmoleculen meer aantoonbaar zijn blijven deze mooi constant van vorm (druk).
Voorheen moest ik regelmatig de banden spanning bijvullen, nu in twee maanden geen omkijken naar.
Mvg. Roelof.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2007 20:51 #1164014
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 80%
ik heb zelf 80% stikstof
maaaanden geen omkijken naar gehad..
maaaanden geen omkijken naar gehad..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2007 00:33 #1164244
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Banden
als je banden gebruikt met de correcte speed index is dat (vervorming)verwaarloosbaar. Het effect is wel aanwezig (zie ook dragsters als ze wegstarten; zodra de banden gaan spinnen vervormen ze aanzienlijk en worden flink wat hoger. Maar die banden zijn er juist zo op geconstrueerd.
Balanceer-machine fabrikant Hunter heeft een balanceer machine in z'n programa met een extra rol die de band aandrukt (alsof hij over de weg rolt) tijdens het dynamisch-balanceren.
Dit is gedaan om het zwellen van het loopvlak te compenseren.
De meeste importeurs van banden hebben zo'n ding staan voor de echte probleem gevallen, dwz wanneer er bijvoorbeeld dikte verschil in het loopvlak van de band zit.
Balanceer-machine fabrikant Hunter heeft een balanceer machine in z'n programa met een extra rol die de band aandrukt (alsof hij over de weg rolt) tijdens het dynamisch-balanceren.
Dit is gedaan om het zwellen van het loopvlak te compenseren.
De meeste importeurs van banden hebben zo'n ding staan voor de echte probleem gevallen, dwz wanneer er bijvoorbeeld dikte verschil in het loopvlak van de band zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam