RKNL z'n Volvo 740 project

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-08-2023 12:38 #1473538 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 2K over 1K gaat in de praktijk vaak goed.
Je kan een stukje proberen. Ik heb er nog nooit moeite mee gehad als ik 2K over 1 k smeerde, bijvoorbeeld langs de randen van een net gelast stuk waar de 2K over de 1K heengaat. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er negatieve effecten waren of dat je alles schoon moest maken, en ik heb het vaak gebruikt op auto's boten en mijn huis, overal is er wel een rand of een stuk waar 2 K over 1K gaat.

Volgens mij is het meer een praatje om zo veel mogelijk verf te verkopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-08-2023 17:07 #1473543 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Toegevoegde waarde??
Wat is de toegevoegde waarde van de epoxy primer over een reeds aangebrachte primer?

• Jasper de Kat Angelino
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2023 22:20 #1473547 door Jasper de Kat Angelino
Beantwoord door Jasper de Kat Angelino in topic Leuke 740!
Veel succes met opknappen, zeker de moeite waard. Meevaller dat veel van het typische laswerk al gedaan is, daar gaat anders veel tijd in zitten

• Jasper de Kat Angelino
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2023 22:29 #1473548 door Jasper de Kat Angelino
Beantwoord door Jasper de Kat Angelino in topic Bedliner
Even nog over die bedliner, ik meen dat youtuber Hubnut de bodem van zijn 2CV tijdens een restauratie zo'n behandeling heeft laten geven waarna het in kleur gespoten is. Zag er gaaf uit, maar na een paar jaar begon het op plaatsen toch scheuren te krijgen. Lijkt me dat er dan toch vocht achter komt. Zou mijn keuze niet zijn, dan maar als eindlaag zwarte steenslagcoating o.i.d. eroverheen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2023 23:00 #1473549 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Proberen is de moeite waard
Helaas heb ik geen proefflesje bedliner. En een heel pakket is mij wat te prijzig om mee te experimenteren. We wachten het antwoord van de fabrikant af. Of misschien koop ik wel ergens een spuitbusje om iets te proberen, maar vraag me af of dat helemaal hetzelfde is met de hoeveelheid thinner en harder die je erop spuit. Voordeel van epoxy primer is dat het veel harder is en beter afdicht dan menie. Menie is de ouderwetse roestwering. Epoxy is de moderne roestwering. Beiden werken, maar menie wil nog wel eens vocht doorlaten en dus uiteindelijk wel gaan roesten. Als je epoxy primer over de roestmenie zet, als dat goed gaat, dan heb je dus in feite gewoon een epoxy primer 2K ondergrond. (En had je net zo goed geen menie kunnen zetten, maar goed dat heeft de vorige eigenaar al gedaan.) Eigenlijk geldt hetzelfde voor rubber undercoating (Tectyl, ML etc.): Het is de ouderwetse bodembescherming. Het werkt prima, zeker als het nieuw is. Maar met de tijd wil het wel eens scheuren en vocht door laten, waardoor je toch roest krijgt. Ik weet niet zeker of bedliner een betere undercoating vormt en langer meegaat, maar het is in elk geval bikkelhard en makkelijker schoon te houden. En het op kleur opbrengen geeft een mooi effect, al zie je daar in het dagelijks verkeer natuurlijk niks van. Vandaag wat kleine dingetjes gedaan. Na lang wikken en wegen besloten de sticker die midden op het kunststof hout zit proberen te verwijderen. Het waren bikkelharde stickerresten, van waarschijnlijk een telefoon of navi houder oid. Schrapen zou niet zonder schade kunnen, en ik was bang dat de sticker oplosser het plastic zou beschadigen. Toch maar geprobeerd onder het mom "niets te verliezen". Resultaat ziet er heel prima uit volgens mij. Daarna geprobeerd wat oxidatie weg te poetsen van één van de achterlichten. Daarvoor krasverwijderaar gebruikt. Jullie mogen beoordelen of het geholpen heeft. Uiteindelijk wordt de unit een keer vervangen, vanwege het hoekje wat eruit is. Tot slot vandaag de deurschakelaars voor de binnenverlichting vervangen, omdat schoonmaken niet gewerkt heeft. 1 deur geeft geen effect, dus daar moet ik de bekabeling van bekijken. De rest doet het aardig. Ik kwam erachter dat ik in de kofferbak geen fitting voor de binnenverlichting heb, dus vandaar dat die niks doet... Op de achtergrond van de foto's kunnen jullie zien waarom uiteindelijk de hele auto een keer vers in de lak moet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2023 23:05 #1473550 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker een meevaller
dat het laswerk al klaar is. Dat is ook waarom ik 'm graag over nam. Sleutelen kan ik wel, maar lassen is niet mijn ding. En gaat inderdaad flink tijd in zitten.

Ik zal Hubnut eens opzoeken. Ben benieuwd wat hij gebruikt heeft en hoe. Ik kijk best veel youtube voor inspiratie. Project Farm heeft ook een aflevering waarin hij ondercoatings test. Daarin laat hij goed zien dat de ene coating de andere niet is. Tis lastig om te bepalen wat het beste resultaat zal geven. In het ergste geval kan er alsnog steenslagcoating over de bedliner, maar dat zou wel zonde van de moeite en het geld zijn.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2023 00:29 #1473551 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Epoxy staat niet gelijk aan roestwerend
2K gebaseerde lakken kunnen inderdaad harder worden dan 1K verf. Dit komt omdat de beschermende verfilm bij 2K bestaat uit het resultaat van een chemische reactie van de 2 componenten en bij 1K uit een hars laag welke hard geworden is doordat het oplosmiddel is verdampt.

Het harder zijn van de film staat echter helemaal los van de mate waarin de film roestwerend is. Vaak is 2K gebaseerde verf wel minder vocht doorlatend dan 1K gebaseerde verf. Zo zijn er ook grote verschillen in kwaliteit van 2K (waaronder epoxy) verven; die genoemde sigma primer is kwalitatief goed.

Echter: alle (!) verf is in meer of mindere mate vocht doorlatend. Daarom worden er diverse lagen verf over elkaar heen gebracht in een verfsysteem. Door te ‘spelen’ met de toevoegingen (de zogenaamde pigmenten) in de verschillende lagen kan je oa. De roestwerendheid vergroten. Vroeger bestond deze pigmenten bijv. Uit loodoxide ; dan had je loodmenie (wanneer t toegevoegd was aan een primer) of loodhoudende (auto)lak. Omdat lood zeer giftig is, is dat verboden en is men opzoek gegaan naar andere pigmenten, zoals zink / zink chroom / zink fosfaat / aluminium. Daarom zie je deze stoffen terug in de naamgeving van t product. Let op: dat kan dus zowel in primers als in andere verftypen worden toegevoegd. Als het totaal van de laklaag maar ‘past’ bij de toepassing / het milieu waar het te beschermen object zich bevindt (binnen klimaat vraagt om ander verfsysteem dan offshore toepassingen).

Kortom: staar je niet blind op de roest bescherming die verkregen wordt door de epoxy primer en al helemaal niet wanneer deze harde laag op een relatief zachte en dus flexibele laag gezet wordt. Het totaalpakket en de wisselwerking tussen de diverse lagen bepaald uiteindelijk de mate van bescherming. Mijn tip: ga niet zelf knoeien tav de lagen en waar deze uit bestaan, laat dit over verf experts.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2023 01:00 #1473552 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Zeer verhelderend achtergrond artikel
Hierbij link naar zeer verhelderend achtergrond artikel over verschillende verf systemen en hoe de verschillende soorten verf elkaar kunnen ondersteunen in de strijd tegen corrosie. Ook wordt duidelijk waarom je bijv. Actief roestwerende verf rechtstreeks op kaal metaal niet opbrengen en niet via een passieve laklaag (passage over gebruik van potentiaalverschillen van metalen).
www.schildersvak.nl/download/15_smolders_94859.pdf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2023 08:11 #1473554 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zie dat de afbeeldingen niet meegekomen zijn
@Coen1970 eens dat alle verf in meer of mindere mate vocht door zal laten en dat vooral de opbouw van belang is. Daarnaast is harder ook niet altijd beter, zeker niet bij iets zo beweeglijk als een auto. Vandaar ook dat ik de vraag bij de fabrikant van de bedliner heb gelegd of dit gaat werken. Dank voor de link, ik zal die vanmiddag eens lezen.

Mocht het niet werken, dan gaan we gewoon "ouderwets" de menie afdichten met een product zoals Branthox en dan tectyleren.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2023 10:18 #1473555 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Underbody test
Hier de link naar de resultaten van de underbody beschermingsmiddelen. Ook daarbij die je dat er in de loop van de tijd veel verander is. Die er je voordeel mee. www.oldtimer-markt.de/unterbodenschutz

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC