RKNL z'n Volvo 740 project
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2023 12:12 #1111747
door V700 register
RKNL z'n Volvo 740 project is gemaakt door V700 register
Sinds begin deze maand zijn we in het bezit van een echte baksteen, een 1986 740 GL station. Naast een '19 XC60 T8 en de '01 V70 2.4i G3, hadden we tot voor kort ook nog een '02 S80 D5. Wie kan rekenen ziet dat dat aardig aantikt in de wegenbelasting.
Omdat we flink wat minder kilometers maken dan voorheen, en we voornamelijk de XC60 gebruiken voor de lange afstanden, wordt er wat gewisseld in het wagenpark. Vorige week ging de D5 de deur uit en binnenkort mag ook de V70 weg. Omdat we wel een station nodig zijn voor onze 3 honden een tijdje terug al de zoektocht gestart naar een exemplaar dat wat minder in de maand kost. Eerlijkheid gebied ons te zeggen dat we daarbij ook de E-klasse turbodiesel hebben overwogen, maar uiteindelijk zijn we wel weer bij Volvo uitgekomen.
Deze degelijke 740 GL valt in het kwarttarief en is over 3 jaar volledig belastingvrij. Precies wat we zochten. De auto heeft wat ervaring. Ongeveer 390dkm hebben we geschat, uiteraard is de teller eens gesneuveld en ook nu defect
. Uiteraard loopt de B230F als een zonnetje, zonder rare geluiden, zonder olieverbruik. De M47 5 bak schakelt soepel, de remmen zijn zo goed als nieuw en het onderstel volgt strak de weg. Alle roest is door de vorige eigenaar te lijf gegaan. Technisch dus helemaal top!
Is er dan niks op aan te merken? De titel van de post bevat natuurlijk niet voor niets "Project". Na het fixen van alle roest en de auto rijtechnisch in orde te maken ontbrak het de vorige eigenaar aan de factor tijd om deze auto af te bouwen. Er zijn nogal wat puntjes, en zelf's wat I'tjes, die nog missen. Zo deed de dashboardverlichting niks, ontbreken er interieurdelen en moet de auto uitgelijnd worden. Ik heb er een Excel bestand aan moeten wijden om het overzicht te houden. We zitten nu op 10 dingen die echt moeten gebeuren, 25 dingen die ik graag zou willen doen en zo'n 11 dingen die al gebeurd zijn. Een kleine selectie wat al gedaan is:
[*] Beurtje met olie, filter, bougies. Een K&N open luchtfilter erop gezet zodat het inlaatgeluid past bij de open uitlaat (Die er nog een keer onder weg gaat).
[*] Dashboardverlichting gefixed. Combinatie van vervangen steeklampjes en kortsluiten rheostat. Er is een nieuwe Volvo rheostat besteld.
[*] Verlichting voorzijde gefixed. Mistlampen hadden slechte massa. Stadlicht links ook. De H4 lampen in de koplampen waren ingebrand, dus je zag 's nachts niks. In combinatie met het geheel donkere interieur was dat best een ervaring.
[*] Deurpanelen vervangen. Helaas voor een set 940 panelen met de modernere speaker grill. Daar moet ik nog een oplossing voor vinden.
[*] De moderne radio is vervangen voor een bijzonder mooie Blaupunkt Freiburg SQM 26 cassette radio. Ik heb er een Bluetooth cassette bij gehaald zodat ik m'n telefoon kan koppelen. De bedrading voor de radio was er helaas ingeknipt en geplakt, dus we hebben een nieuwe kabelboom gemaakt met stekkers.
[*] Er is een tijdelijke, zelf gemaakte antenne geplaatst zodat we ook ontvangst hebben.
De zaken die we binnenkort aanpakken:
[*] Tapijten vinden of maken. De auto heeft een lek schuifdak, dus de bodemtapijten zijn overleden en door de vorige eigenaar verwijderd. Twijfel nog over zelf maken of een set goede gebruikten vinden.
[*] Dat lekke schuifdak dichten. Nieuw rubber erom en de afvoeren voorzien van een nieuwe slang. Als iemand tips heeft hoor ik het graag.
[*] Wanneer dat dakje eruit is is het een mooi moment om het dak te spuiten. De lak van de auto is ronduit slecht, dus met verloop van tijd wordt de hele auto gespoten.
[*] De bodem tectyleren of in de bed liner op kleur zetten. Ben er nog niet over uit welke. Wie heeft ervaring met bed liner als ondercoating? De auto staat nu in de rode menie, maar moet nog afgewerkt worden.
[*] Waaierende / haperende snelheidsmeter fixen. Iemand een topic / tip hoe dit aan te vliegen?
Verder zoeken we rustig verder naar wat kleine dingetjes, zoals een deurgreep rechts achter, een C-stijl kapje en een antenne. Op een gegeven moment zullen de linker deuren vervangen moeten worden. De motorkap is ook niet mooi. En de jaren 80 nokkenas mag echt wel vervangen worden voor iets met wat meer pit, als er wat geschikts voorbij komt. Al met al hoeven we ons de komende tijd niet te vervelen.
Omdat we flink wat minder kilometers maken dan voorheen, en we voornamelijk de XC60 gebruiken voor de lange afstanden, wordt er wat gewisseld in het wagenpark. Vorige week ging de D5 de deur uit en binnenkort mag ook de V70 weg. Omdat we wel een station nodig zijn voor onze 3 honden een tijdje terug al de zoektocht gestart naar een exemplaar dat wat minder in de maand kost. Eerlijkheid gebied ons te zeggen dat we daarbij ook de E-klasse turbodiesel hebben overwogen, maar uiteindelijk zijn we wel weer bij Volvo uitgekomen.
Deze degelijke 740 GL valt in het kwarttarief en is over 3 jaar volledig belastingvrij. Precies wat we zochten. De auto heeft wat ervaring. Ongeveer 390dkm hebben we geschat, uiteraard is de teller eens gesneuveld en ook nu defect

Is er dan niks op aan te merken? De titel van de post bevat natuurlijk niet voor niets "Project". Na het fixen van alle roest en de auto rijtechnisch in orde te maken ontbrak het de vorige eigenaar aan de factor tijd om deze auto af te bouwen. Er zijn nogal wat puntjes, en zelf's wat I'tjes, die nog missen. Zo deed de dashboardverlichting niks, ontbreken er interieurdelen en moet de auto uitgelijnd worden. Ik heb er een Excel bestand aan moeten wijden om het overzicht te houden. We zitten nu op 10 dingen die echt moeten gebeuren, 25 dingen die ik graag zou willen doen en zo'n 11 dingen die al gebeurd zijn. Een kleine selectie wat al gedaan is:
[*] Beurtje met olie, filter, bougies. Een K&N open luchtfilter erop gezet zodat het inlaatgeluid past bij de open uitlaat (Die er nog een keer onder weg gaat).
[*] Dashboardverlichting gefixed. Combinatie van vervangen steeklampjes en kortsluiten rheostat. Er is een nieuwe Volvo rheostat besteld.
[*] Verlichting voorzijde gefixed. Mistlampen hadden slechte massa. Stadlicht links ook. De H4 lampen in de koplampen waren ingebrand, dus je zag 's nachts niks. In combinatie met het geheel donkere interieur was dat best een ervaring.
[*] Deurpanelen vervangen. Helaas voor een set 940 panelen met de modernere speaker grill. Daar moet ik nog een oplossing voor vinden.
[*] De moderne radio is vervangen voor een bijzonder mooie Blaupunkt Freiburg SQM 26 cassette radio. Ik heb er een Bluetooth cassette bij gehaald zodat ik m'n telefoon kan koppelen. De bedrading voor de radio was er helaas ingeknipt en geplakt, dus we hebben een nieuwe kabelboom gemaakt met stekkers.
[*] Er is een tijdelijke, zelf gemaakte antenne geplaatst zodat we ook ontvangst hebben.
De zaken die we binnenkort aanpakken:
[*] Tapijten vinden of maken. De auto heeft een lek schuifdak, dus de bodemtapijten zijn overleden en door de vorige eigenaar verwijderd. Twijfel nog over zelf maken of een set goede gebruikten vinden.
[*] Dat lekke schuifdak dichten. Nieuw rubber erom en de afvoeren voorzien van een nieuwe slang. Als iemand tips heeft hoor ik het graag.
[*] Wanneer dat dakje eruit is is het een mooi moment om het dak te spuiten. De lak van de auto is ronduit slecht, dus met verloop van tijd wordt de hele auto gespoten.
[*] De bodem tectyleren of in de bed liner op kleur zetten. Ben er nog niet over uit welke. Wie heeft ervaring met bed liner als ondercoating? De auto staat nu in de rode menie, maar moet nog afgewerkt worden.
[*] Waaierende / haperende snelheidsmeter fixen. Iemand een topic / tip hoe dit aan te vliegen?
Verder zoeken we rustig verder naar wat kleine dingetjes, zoals een deurgreep rechts achter, een C-stijl kapje en een antenne. Op een gegeven moment zullen de linker deuren vervangen moeten worden. De motorkap is ook niet mooi. En de jaren 80 nokkenas mag echt wel vervangen worden voor iets met wat meer pit, als er wat geschikts voorbij komt. Al met al hoeven we ons de komende tijd niet te vervelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 52
29-08-2023 18:34 #1473526
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Sigma 280 2-componenten primer
Zou ik over de rode menie smeren en rollen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2023 18:36 #1473527
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antenne
Gefeliciteerd met de baksteen !!antenne staat nu op marktplaats
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2023 19:09 #1473529
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
@reinierverbeek dank voor de tip
@hdalhuisen ah top. Ik zie 'm echter niet zo 123 voor de station?
@hdalhuisen ah top. Ik zie 'm echter niet zo 123 voor de station?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2023 21:10 #1473531
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dashboardverlichting gefixed.
<blockquote>
Dashboardverlichting gefixed. Combinatie van vervangen steeklampjes en kortsluiten rheostat. Er is een nieuwe Volvo rheostat besteld.
</blockquote>
Als je een beetje kunt solderen, is een rheostat is meestal prima te repareren. Meestal is de zekering van 30 ct op de printplaat defect.
Dashboardverlichting gefixed. Combinatie van vervangen steeklampjes en kortsluiten rheostat. Er is een nieuwe Volvo rheostat besteld.
</blockquote>
Als je een beetje kunt solderen, is een rheostat is meestal prima te repareren. Meestal is de zekering van 30 ct op de printplaat defect.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 113
29-08-2023 21:26 #1473532
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Primer eraf?
Belangrijk om te weten voor vervolg verflaag is of deze rode primer 1 of 2 componenten is. 2 componenten over 1 componenten gaat meestal niet goed (nieuwe verf te agressief waardoor onderlaag wordt aangetast / los laat).
Op kaal metaal is sigma 280 geweldig goed spul.
Wanneer je rode laag wil laten zitten kan je Branthox 3 in 1 / nitrofest of chassislak overwegen. Daarna deze laklaag afwerken met een steenslag coating. Tip: bekijk deze website www.korrosionsschutz-depot.de/ .
Heel veel informatie en in de te downloaden catalogus staat heel duidelijk waar elk product (!) geschikt voor is. Vergeet ook niet de naden goed af te werken met carrosserie kit (uiteraard nadat je de ondergrond van lak hebt voorzien).
Op kaal metaal is sigma 280 geweldig goed spul.
Wanneer je rode laag wil laten zitten kan je Branthox 3 in 1 / nitrofest of chassislak overwegen. Daarna deze laklaag afwerken met een steenslag coating. Tip: bekijk deze website www.korrosionsschutz-depot.de/ .
Heel veel informatie en in de te downloaden catalogus staat heel duidelijk waar elk product (!) geschikt voor is. Vergeet ook niet de naden goed af te werken met carrosserie kit (uiteraard nadat je de ondergrond van lak hebt voorzien).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2023 22:06 #1473534
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Solderen kunnen we wel
Kon relatief goedkoop aan een nieuwe rheostat komen. Nadat ik em vervangen heb zal ik eens kijken of ik kan ontdekken wat het euvel is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2023 22:12 #1473535
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1K of 2K menie weet ik niet
Kan de vorige eigenaar wel vragen. De menie zit alleen op de bodem, vloer, balken en een paar stukken onder de kap waar gelast is. Dus niet onder het zichtwerk gelukkig. De Branthox 3 in 1 klinkt inderdaad als een goede optie om het goed dicht te zetten. Dank voor de tip. Ook voor de webshop link. Zeer uitgebreide shop zo te zien.
Ben nog wel benieuwd of iemand ervaring heeft met bed liner in plaats van normale underbody coating. Het schijnt harder, slijtvaster en minder vuil gevoelig te zijn en dat spreekt mij wel aan
Ben nog wel benieuwd of iemand ervaring heeft met bed liner in plaats van normale underbody coating. Het schijnt harder, slijtvaster en minder vuil gevoelig te zijn en dat spreekt mij wel aan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 113
30-08-2023 00:10 #1473536
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Bedliner 1 of 2K
Bedliner is, naar mijn weten, altijd een 2k coating.
Meestal PU gebaseerd, dus voorbereiding van ondergrond nog belangrijker dan ooit. Bij ‘fouten in de voorbereiding’ kan je PU lak als een film /folielaag lostrekken.
Meestal PU gebaseerd, dus voorbereiding van ondergrond nog belangrijker dan ooit. Bij ‘fouten in de voorbereiding’ kan je PU lak als een film /folielaag lostrekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2023 09:56 #1473537
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedliner is polyurethaanlak
Dus 2K inderdaad. Ik heb de fabrikant van de bedliner die ik op het oog heb gevraagd of het toepasbaar is op ijzermenie en wat de opbouw dan zou moeten zijn. Mocht het niet willen (of teveel werk worden) dan gaan we voor de Branthox 3-in-1 afgewerkt met klassieke undercoating. Ik heb namelijk geen zin om alles weer helemaal blank te maken zodat er epoxy primer op kan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam