Even voorstellen: 740 Blue Monday

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-01-2022 18:57 #1469679 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Stukje
Bij mijn handgeslingerde Golde dakje kantelt alleen de achterste 15 cm omhoog en dus niet de gehele dakplaat. Het voorste deel blijft dicht. De windkap is om het windgeruis op de snelweg te reduceren. Ik lees van mensen met zo’n windkap dat dit echt scheelt.
Groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2022 21:49 #1469680 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Die beugeltjes
voor het dakspoilertje zijn niet eenvoudig te vinden.
Het is een een ongeveer J vormig beugeltje met een haakje eraan dat onder de dakrand aangrijpt. Moet ze wel ergens hebben liggen als voorbeeld,
Denk dat ze met wat huisvlijt wel na te maken zijn.
Ik zal eens zoeken of ik ze vind.

• Wim Pothoven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2022 22:06 #1469681 door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic schuifdak ..
Ha Pascal, mijn 740 heeft ook een Golde schuifdak en dat bevalt prima. Zelfde constructie rechtsom draaien = klapstand, linksom = schuifdak openen. Als het goed is heb je ook zo'n opstaand randje (wind kap/- afwijzer) dat omhoog komt wanneer je het schuifdak opent. Mijn ervaring is dat dit bij kruissnelheden voldoende windafwijzing geeft om toch met open schuifdak te kunnen rijden. Doe ik bijna frequent. Zet desnoods je stoel op de laagste stand, de radio iets harder en het lukt m.i. prima zonder extra windkap. Windgeruis is ook een vorm van rijbeleving. Uiteraard moet je zelf weten wat je doet, maar zo'n ding erin boren is eigenlijk ook zonde.

Wat je ook doet, i.i.g. succes met jouw project. Zal het wederom met belangstelling volgen.
Groet Wim

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2022 22:26 #1469682 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Boren hoeft ook helemaal niet
Is monteerbaar en demonteerbaar zonder schade,

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-01-2022 09:55 #1469686 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @reinierverbeek; wanneer je
@reinierverbeek; wanneer je temperatuur buiten beschouwing laat, is 12 bar inderdaad een compressie van 1:12

Ik weet ook niet of het ding absolute of relatieve druk meet.

Maar helaas is het sommetje P1xV1=P2xV2 niet geheel van toepassing. Eigenlijk is het (P1xV1)/T1=(P2xV2)/T2. Het samendrukken van gas veroorzaakt een verhoging in temperatuur, en dus ook in druk. En nog een handjevol andere variabele....

Maar in deze situatie denk ik niet zo relevant, de waardes zijn in ieder geval ruim voldoend, en mooi constant over de verschillende cilinders.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-02-2022 19:02 #1469843 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic paravent
Vandaag weer lekker gewerkt aan Blue Monday: wat anti roest behandelingen uitgevoerd, de achterlichten verwijderd om erachter schoon te maken en de paravent/paravaan verwijderd om te kijken hoe het eronder eruit ziet. De ruitsponningen waren nog mooi roestvrij, de plastic regenopvangbak zat nog redelijk vast. Ik heb deze toch verwijderd om bij de kachelventilator te kunnen komen. Daar zat wat blad en prut in, dus even de stofzuiger erdoor gehaald. Alles weer schoongemaakt en de boel weer gemonteerd en met wat verse kit vastgezet. Nu hoor je ook geen bladresten meer als je de blower voluit zet. Ook het grilletje onder de paravaan , dat iets doorgezakt was aan 1 kant, weer vastgezet. De paravent zelf ontdaan van beide rubbers en die rubbers schoongemaakt daar zat veel modder/zand aan. Daarna ingesmeerd met vaseline zodat ze weer soepel werden en de paravent weer teruggeplaatst. Helaas lukte het niet om de middelste bout vd paravent er weer in te krijgen. Deze bout pakt niet en veert telkens terug, waarschijnlijk is het schroefdraad vd opening vergaan. Ik laat voorlopig deze bout maar achterwege, nadeel is dat de ruitlijst nu middenin niet meer zo strak aansluit op de voorruit. Aangezien aan die bout ook het massadraad vh blok zat, heb ik toen vlak er naast maar een nieuw massapunt gemaakt. De onderste verchroomde ruit lijst aan de paravent miste op de hoek een zwart kunststof dingetje met een palletje om het klemmetje vast te maken. Ik had er nog een paar liggen van een Volvo 240, maar deze zijn dikker en passen dus niet fijn. Blijkbaar heeft de 740 andere/dunnere exemplaren?
groet,
Pascal

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2022 00:43 #1469844 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oh Oh
Hallo Pascal

Rubber en vaseline gaat alleen samen als de rubber daar specifiek voor uitgelegd is. Het is niet voor niks dat men bij spelletjes voor volwassenen "op waterbasis" gebruikt.

groetjes

Mathy

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-02-2022 08:19 #1469845 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Komt goed
Dat zal in dit geval wel meevallen Mathy, ik heb de rubbers behandeld met zo'n stick waarmee je deurrubbers in de winter insmeert ter voorkoming van vastvriezen. Het is wit, dik vettig spul en geen vloeibare vaseline. Daar kan dit type (parafaan)rubber prima tegen, ik doe dit al meer dan 10 jaar bij het parafaanrubber van mijn 940. Geen centje pijn.
groet,
Pascal

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-02-2022 13:44 #1469847 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic rubber doe je met zeep
Ik neem aan dat de deurrubber stick daar rekening mee houdt. of dat de parafaanrubber en deurrubber geen rubber zijn.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-03-2022 14:39 #1470131 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Opgeschoten
We zijn weer wat verder opgeschoten met Blue Monday: Nieuwe distributieriem+ nieuwe riem vd dynamo, verse 10W40 olie+filter, 2 nieuwe reactiestangetjes, 2 nieuwe hoek/knipperlichten aan de voorkant zodat de auto net zo fris uit haar lampen kijkt als op het plaatje als je dit forum opent. (zie: foto) Verder heb ik de beige A-stijl gevonden, de middelste bout vd paravaan vervangen zodat deze wel grijpt en klemt. De nieuwe hemelkleding is binnen incl 2 bussen 110 graden C spuitlijm. De hemel ga ik een keer op een warme dag bekleden. Ook moet de windkap voor het open dak nog gemonteerd worden, maar daarvan moet ik eerst de j-vormige beugeltjes zien te vinden en een montage handleiding hoe dit te doen. Ook dit kan nog wel even wachten. groet, Pascal

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC