Even voorstellen: 740 Blue Monday
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-01-2022 15:22 #1469636
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 12 Bar?
Dat zou betekenen compressie van 1:12, of werkt de compressiemeter anders dan ik denk? We zitten nu wel in hoge druk, maar niet in 1300 Mbar. Toch, of neemt de ingespoten benzine zo veel plek in? 1:12 compressie is niet voor een gewoon redblock weggelegd, bijna 1 op 10 is het hoogste dat ik me kan herinneren, voor de meeste lager. Maar het kan ook zijn dat er een afwijking in de meter zit en dan heb je gemeten dat alle cilinders nog ongeveer even veel doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-01-2022 18:11 #1469637
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Nieuw is het 13 a 14 bar,
Nieuw is het 13 a 14 bar, boven de 10 bar is oke .
In Haynes staat 170 psi standaard, minimum 128 psi. Netjes dus.
Ik weet niet of de meter verkeerd is, ik gebruik/leen deze al jaren en kom altijd ruim boven de 11 a 12 bar
Mijn ex-240 met een B200F had rond de 12.6 bar rondom.
Maar het gaat mij er meer om te weten of alle cilinders evenveel druk vasthouden. Dat zit dus wel snor met dit torretje.
groet,
Pascal
In Haynes staat 170 psi standaard, minimum 128 psi. Netjes dus.
Ik weet niet of de meter verkeerd is, ik gebruik/leen deze al jaren en kom altijd ruim boven de 11 a 12 bar
Mijn ex-240 met een B200F had rond de 12.6 bar rondom.
Maar het gaat mij er meer om te weten of alle cilinders evenveel druk vasthouden. Dat zit dus wel snor met dit torretje.
groet,
Pascal
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-01-2022 19:13 #1469640
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Dinitrol
Vanmiddag de onderkant vd auto verder tegen roest beschermd, middels een anti-roestbehandeling met Dinitrol Metallic. Dit doe ik eigenlijk altijd met oude auto's en dan vaak Fluid Film of Dinitrol ML om de holle ruimtes roestvrij te houden. De onderkant was eigenlijk roestvrij, dat wil ik graag zo houden. De wielkastranden waren roestvrij en de bodemplaten hadden geen roest. Een paar felsnaden waarvan de fabrieksbitumen gebarsten was en waar vliegroest ontstond. Deze plekken heb ik met een staalborstel schoongemaakt en daarna Dinitrol Metallic erover gesproten. Het geeft de onderkant een mooie bronzen kleur. Zie; foto's voor en na de anti-roestbehandeling Laat de winter met ijs en pekel maar komen! groet, Pascal
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2022 19:52 #1469641
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je doet er goed aan om ook
Je doet er goed aan om ook even de sierstrip onder de achterrruit eraf te schroeven en daaronder te inspecteren.
Gebruikelijk is een modderbende en wat vliegroest, maar echte gaten kunnen daar ook ontstaan. Beslist een plek die je ook even wilt conserveren!
Met de vlakkere achterruit van de 9-serie heeft Volvo deze plek aanzienlijk handiger geconstrueerd en zo het probleem verholpen.
Gebruikelijk is een modderbende en wat vliegroest, maar echte gaten kunnen daar ook ontstaan. Beslist een plek die je ook even wilt conserveren!
Met de vlakkere achterruit van de 9-serie heeft Volvo deze plek aanzienlijk handiger geconstrueerd en zo het probleem verholpen.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-01-2022 20:11 #1469642
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Goede tip!
Goede tip, Willem!
De goot zelf heb ik al wel schoongemaakt en geconserveerd, maar dit was met de strip er nog aan. Ik zal de strip ook eens verwijderen en kijken hoe het er daarachter uitziet.
groet,
Pascal
De goot zelf heb ik al wel schoongemaakt en geconserveerd, maar dit was met de strip er nog aan. Ik zal de strip ook eens verwijderen en kijken hoe het er daarachter uitziet.
groet,
Pascal
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2022 00:59 #1469657
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik dacht dat
compressie meten met een compressiemeter niet hetzelfde is als compressie verhouding vaststellen.
Compressieverhouding is het grootst mogelijke volume boven de zuiger / het kleinst mogelijke volume boven de zuiger ten opzichte van elkaar.
Compressieverhouding 1:10 betekent dus kleinste volume 1 : grootste volume 10 x zo veel.
Compressie meten met een compressiemeter toont aan hoeveel druk er opgebouwd kan worden zonder lekkage.
Wat Pascal ook al zegt.
12 bar is niet hetzelfde als een compressieverhouding van 1:12.
Als de motor slijt zal de compressiemeter bijvoorbeeld 9 aangeven maar de compressie verhouding verandert niet.
Compressieverhouding is het grootst mogelijke volume boven de zuiger / het kleinst mogelijke volume boven de zuiger ten opzichte van elkaar.
Compressieverhouding 1:10 betekent dus kleinste volume 1 : grootste volume 10 x zo veel.
Compressie meten met een compressiemeter toont aan hoeveel druk er opgebouwd kan worden zonder lekkage.
Wat Pascal ook al zegt.
12 bar is niet hetzelfde als een compressieverhouding van 1:12.
Als de motor slijt zal de compressiemeter bijvoorbeeld 9 aangeven maar de compressie verhouding verandert niet.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2022 01:01 #1469669
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat zal ik ook eens een x doen dan.
Die strip en die check.
Tsja, schoonheid heeft zijn prijs. Die steile achterruit is juist zo kenmerkend.
Heeft Blue Monday een open dakje Pascal ?
Ombouwen naar electrisch is ook leuk klusje.
Tsja, schoonheid heeft zijn prijs. Die steile achterruit is juist zo kenmerkend.
Heeft Blue Monday een open dakje Pascal ?
Ombouwen naar electrisch is ook leuk klusje.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-01-2022 12:27 #1469661
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic lekker geklust
Vandaag weer lekker verder geklust aan Blue Monday. Op advies van Willem de strip onder de achterruit verwijderd om te kijken of er roest onder zat: dit bleek gelukkig niet het geval te zijn. De strips even gepoetst en de regengoot mooi waterafstotend gemaakt zodat het regenwater vlot wegloopt. Verder de CIS-klep schoongemaakt en een heckblende tussen de achterlichten geplaatst (zie; foto's).
Het was een vruchtbare dag, lekker buiten in de wind.
groet,
Pascal
Het was een vruchtbare dag, lekker buiten in de wind.
groet,
Pascal
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-01-2022 12:34 #1469675
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Open dak
Ja, Blue Monday heeft een open dak, Peter. Dat wist ik niet eens toen ik de auto kwam bekijken en stond ook niet in de advertentie. Een Golde schuif-kanteldak, lekvrij tot nu toe.
Deze laat ik voorlopig zitten. Ik heb nog een windkap in het blauw die er nog een keer op moet. Eens maar eens zien hoe je dat stevig monteert zonder dat het van je dak afwaait bij 110 km/uur. Op internet lees ik over vastplakken met 3M tape. Maar op Volvo fora over dat er beugels bij horen (die er niet bij zitten). Er zitten wel 3 bevestigingslipjes aan de kap, maar hoe dit precies moet ben ik nog niet uit. Dus als iemand het weet/tips en/of deze beugeltjes heeft dan houd ik me aanbevolen.
Ik heb nog voldoende tijd, het ding gaat er pas op nadat ik de hemel opnieuw bekleed heb. Of staat een hemel eruit halen los vd bevestig vd kap aan de rand vh open dak?
groet,
Pascal
Deze laat ik voorlopig zitten. Ik heb nog een windkap in het blauw die er nog een keer op moet. Eens maar eens zien hoe je dat stevig monteert zonder dat het van je dak afwaait bij 110 km/uur. Op internet lees ik over vastplakken met 3M tape. Maar op Volvo fora over dat er beugels bij horen (die er niet bij zitten). Er zitten wel 3 bevestigingslipjes aan de kap, maar hoe dit precies moet ben ik nog niet uit. Dus als iemand het weet/tips en/of deze beugeltjes heeft dan houd ik me aanbevolen.
Ik heb nog voldoende tijd, het ding gaat er pas op nadat ik de hemel opnieuw bekleed heb. Of staat een hemel eruit halen los vd bevestig vd kap aan de rand vh open dak?
groet,
Pascal
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2022 18:31 #1469678
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij een schuifkanteldak hoort
Bij een schuifkanteldak hoort eigenlijk geen windkap: daarvoor heb je de kantelstand. Bij een puur schuifdak is een windkap wel erg nuttig.
Moderators: Jerry Stam