Hallo!

• Jeroen Overman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2020 22:36 #1110264 door Jeroen Overman
Hallo! is gemaakt door Jeroen Overman
Goedenavond,

Na hier al enige tijd enthousiast te hebben meegelezen en anwoorden te hebben gezocht op mijn vragen, leek het me goed mij eens voor te stellen.

Mijn naam is Jeroen, woon in Rotterdam en enkele maanden geleden heb ik een volvo 945 HPT aangeschaft. Wat een heerlijke auto! Na een peugeot 306 en 206 werd het tijd voor een "echte" auto. De auto is in juni gekocht en we hebben hem al goed gebruikt, al zo'n 10000 km verder. Grotendeels door een mooie kampeer vakantie door europa deze zomer, zie plaatje hieronder. De turbo is erg lekker als je door de bergen rijdt.

In mijn vrije tijd vind ik het heerlijk om mijn handen vies te maken door aan de auto te klussen. Aangezien je tijdens werk toch het grootste deel van de dag achter de PC zit, vind ik dit een leuke afleiding. Ben tijdens mijn vorige auto al geinteresseerd geraakt in de auto techniek. Mijn peugeot 206 kreeg een olie lekkage naar buiten in de koppakking. Van youtube kun je veel leren. Vervolgens is het gelukt om de koppakking te vervangen (samen met nog veel ander groot onderhoud).

Ik zag dat er op dit forum ook heel veel informatie te vinden is over het onderhoud van de 940 en dat mensen elkaar proberen te helpen. Voor mij reden genoeg om lid te worden van de vereniging!

Nu in Rotterdam en met de 945 ben ik lid geworden bij de hobby garage. Een brug is toch erg prettig! Enkele zaken die ik al heb opgepakt:
  • - Waterpomp vervangen om een tik te verhelpen in de motor (achteraf bleek het klepspeling te zijn, achja...wel lekker bezig geweest)
  • - Rubbers in de voor ophaning vervangen
  • - Remklauwen voor gereviseerd

Daarnaast ook nog genoeg projectjes op de planning.
  • - De auto heeft nog een originale volvo cr-906 radio. Ik wil graag het protocol reverse engineeren dat wordt gebruikt om de cd wisselaar aan te sturen. Zo kan ik een bluetooth carkit of android auto scherm in de auto maken die ik nog kan besturen via de knoppen op de radio.
  • - Een van de niveaumaten van de achteras zakt in als de auto even stil staat. Aangezien deze nogal wat kosten om te vervangen, denk ik er over na om de spiraal veren te vervangen door luchtbalgen van bijvoorbeeld een BMW en er normale schokdempers in te zetten. Hiervoor moet ik nog wel het een en ander tekenen en fabriceren om de luchtbalgen netjes te kunnen monteren. Ook moet ik aan de slag met elektronica, kleppen en een compressor voor de hoogteregeling. Bij elkaar vast 2x duurder dan een nieuwe niveaumaat, maar dan heb ik wel een heel lekker verende auto. Weet alleen niet of ik het mag doen van de RDW, heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Als laatste nog een vraag. Recent ben ik verhuisd naar Rotterdam en we hebben nogal even moeten wachten voordat we door de wachtlijst van de parkeervergunning heen waren. In de tussentijd moesten wij de auto aan de rand van de stad parkeren, bij een tennisclub in dit geval. Daar is er helaas een wiel onder de auto vandaan gestolen.. De auto stond nog op een krik, 1 wiel was weg, de bouten lagen er nog naast. Helaas was het donker toen mijn vriendin met de auto weg ging en heeft het niet gezien. Toen is de auto van de krik afgevallen en met de remschijf op de grond gekomen. De schade lijkt gelukkig mee te vallen, maar ik ben dus wel 1 wiel kwijt. Mocht iemand nog een losse auriga velg te koop hebben, hoor ik het graag. Ik zal ook even advertentie maken. Ik las laatst dat iemand anders ook zoiets dergelijks overkomen was met een katalysator, wat een rotstreken.

Gelukkig hebben we inmiddels een parkeervergunning en staat de auto mooi voor de deur.

Groeten,

Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2020 23:55 #1464000 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kinetic
Hallo Jeroen

Welkom op het forum en in de vereniging. Heb je al bij "Docs" gekeken hierboven in de blauwe balk?

Je hebt zo te zien grote plannen met de vering c.q. ophanging. Heb je al eens aan een Monroe Kinetic systeem gedacht? Da's nog mooier dan balgjes. Die worden helaas niet kant en klaar geleverd voor onze modellen, maar ik droom er al jaren van om zo'n systeem in m'n auto te hebben.

groetjes

Mathy

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2020 08:15 #1464001 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Op nivo
Dag Jeroen, welkom!

Prachtige 940! Lekker klussen ook hè, zo'n vierpittertje in zo'n grote auto? :)

Wat betreft je nivomats, ik zou geen enkele reden zien om zo'n duur systeem in te bouwen incl bijbehorend maatwerk. De originele constructie met nivomats werkt, mits ze fris zijn, uitstekend! Mocht je er toch voor kiezen ze te vervangen moet je me even een berichtje doen ;)

Wat betreft je velg, misschien Sander Dijk even een berichtje doen! Ik heb z'n gegevens wel.

Groeten Justin

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2020 09:47 #1464002 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi!
Mooie auto. Ik zie op Marktplaats weleens losse velgen aangeboden, heb onlangs meen ik ook een Auriga voorbij zien komen.

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-11-2020 10:30 #1464004 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic (Blokjes) Grille?
Ik zie dat je een non-turbo gril hebt in je HPT. Ik vind die grill veel mooier dan de stoere blokjes, maar ik ging er van uit dat de blokjes nodig waren om de intercooler, de condensor en de radiateur van voldoende lucht te voorzien. Bevalt de grill (met minder doorstroming?), of zijn er anderen die ervaren hebben dat het goed gaat met een glimmende grill, of juist beter van niet?

Succes met je aanwinst!

Reinier

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2020 10:54 #1464007 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Nivomaten
JD-Shocks in Pijnacker reviseert je nivomaten.
Prima service.
Je moet er wel tijdelijk een paar schokbrekers onder zetten om te kunnen blijven rijden. Een paar oudjes vind je wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2020 11:24 #1464009 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welkom!
Een WIEL gestolen? Ongelooflijk...

Wat leuk dat je het protocol wil reverse engineeren van de cr-906 radio. In onderstaandel link staat dacht ik wat je zoekt maar het is natuurlijk hardstikke leuk als je dit zelf kan.

www.carinterface.nl/yatour-aux-ingang-bl...oradios_yt-bta-volsc

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2020 11:30 #1464010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo terug!
Leuk bezig :-) Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2020 11:46 #1464013 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom bij de club
Mooi om een "kopie" van mijn auto te zien (zelfde kleur, zelfde velgen (dan wel 4 ;-)) alleen een LTP (met MBC nu bijna een HTP)).
Ik vind het een bijzonder prettige auto, makkelijk zelf wat aan te doen en heel veel info en hulp hier op het forum. Veel plezier ermee (en met de aanpassingen om de auto naar smaak te maken)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2020 14:55 #1464018 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radio
Ik ben ook een tijdje bezig geweest om via de CD ingang van m'n oude Kenwood radio een aux ingang met bluetooth te krijgen, maar uiteindelijk voor iets van 120 Euro een nieuwe Kenwood gekocht met alles kant en klaar er al in. Ik was prettig verrast door het veel betere geluid! Blijkbaar is er afgelopen 20 jaar toch wel het één en ander verbeterd in audioland en dat gaat waarschijnlijk ook op voor de originele Volvo radio. Dus voordat je er veel werk in gaat steken....

Wat betreft de blokjes of spijltjesgrille, dat maakt echt geen enkel verschil voor de koeling. De marketingafdeling heeft echt geen navraag bij de techniekafdeling gedaan.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC