Voor het eerst een Volvo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2019 16:35 #1458185 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Knoeperd goeie tips!
Bedankt voor de tips wat betreft het knoepgeluid! Fijn om te lezen dat het voor de veiligheid geen probleem is. Ik vind het in ieder geval knap (of is het knoep?!) Irritant en doet afbreuk aan het algehele comfort van de auto. Ik zal hem te zijner tijd z'n vet geven en kijken hoe hij daarop reageert.

Eerst nog maar eens de startmotor nakijken. Die zwengelt de motor niet zo enthousiast aan. Naast een luie accu, heb ik vermoedelijk ook een luie startmotor. Als dat maar niks zegt over het baasje van de auto... Ik heb ik ieder geval nog weer wat te prutsen en dat is ook weer mooi.

Allemaal een goed weekend gewenst!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2019 14:44 #1458191 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn luie startmotor bleek
Mijn luie startmotor bleek laatst te worden veroorzaakt doordat de laadspanning op de accu te laag was (<13v), direct op de dynamo gemeten was hij keurig 14,7v. Na meten bleek de plus geen goede verbinding te hebben, oppoetsen contacten etc. hielp niet, directe kabel aangelegd van dynamo naar accu deed de truc. Start nu altijd direct.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2019 11:00 #1458204 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Inderdaad is controleren van
Inderdaad is controleren van de kabelovergangen ook een goede tip. Haal de hoofdkabels eens los, kijk of er geen corrosie achter zit (en of alles wel vast zit!) en vergeet ook de massakabel aan het blok niet! Maar met een matige accu zal je dat ook met starten merken.
Wat uitlijnen betreft: je kunt aan een 940 niets anders afstellen dan de sporing. Dat is ook best zelf te doen, met een hulpje en een meetlint. Meet op het bandenprofiel het verschil voor en achter de vooras, ongeveer ter hoogte van de velg. Je wilt een toespoor rond de 2 mm. Helemaal mooi is om eerst even te kijken of je stuurwiel in het midden staat: evenveel slagen naar helemaal links als naar helemaal rechts. Zo niet: corrigeren mbv de spoorstangen. En op dezelfde manier stel je het toespoor af.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2019 12:25 #1458209 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan het ook zijn dat de
Kan het ook zijn dat de uitlijning verloopt? Toen ik mijn auto kocht (begin 2019) trok de auto naar rechts en stond het stuur een beetje naar links als ik rechtuit ik reed. Afgelopen zomer uitgelijnd en toen was het perfect, maar inmiddels is het al weer helemaal terug.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2019 15:13 #1458210 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Scheef.....
Kan ook liggen aan een scheef afgesleten voorband.....
Beste is bij nieuwe banden voor ook gelijk uitlijnen om scheef afslijten te voorkomen.... en uiteraard niet op of tegen stoepranden aan rijden.....

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2019 15:31 #1458211 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Lijkt me onlogisch dat de
Lijkt me onlogisch dat de uitlijning verloopt, tenzij je de zaak niet goed geborgd hebt. Natuurlijk kan de slijtage die je er met uitlijnen hebt uitgesteld wel weer doorzetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2019 19:09 #1458213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met uitlijnen zijn er gelijk
Met uitlijnen zijn er gelijk nieuwe banden op gegaan dus dat kan het niet zijn. Dat het niet goed geborgd is lijkt mij sterk omdat ik verder heel goede ervaringen heb met die garage, maar het is natuurlijk altijd mogelijk. Als ik het zo lees is het dus geen bekend probleem (wat ik eigenlijk een beetje hoopte), wel iets om een leuke zoektocht aan te wijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2019 20:23 #1458214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heerlijk, die eenvoud!
Bedankt allemaal weer voor de goede tips. Het was me tijdens het vervangen van de stuurkogel inderdaad al opgevallen dat er opvallend weinig af te stellen valt aan de wielophanging. Het is beslist de moeite waard en ook leuk om dat eens zelf te proberen. Ik had ergens al een vermoeden; toen mijn brok degelijk Zweeds staal met zijn voorwielen in de lucht hing, leek het al of het linker voorwiel iets verder naar binnen stond dan het rechter. Misschien hoeft dan ook alleen de linker zijde te worden bijgesteld.

Het is een goed idee om eerst maar eens de contacten na te lopen en te reinigen alvorens allerlei onderdelen te gaan vervangen.

Tot binnenkort!

Hartelijke groeten,
Tack

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-12-2019 11:20 #1458221 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic uit lijnen met de hand
Het is toch best wel een trucje hoor dat uitlijnen met de hand, er zit in de praktijk voor best wel het een en ander in de weg. En als je beschrijft dat de boel verloopt, zou ik de eerste keer de boel toch op een uitlijnbrug laten bekijken. Want dat je weinig kunt stellen wil niet zeggen dat er niet iets of veel scheef staat. Je kent het verleden niet en als deze auto een keer een stoep heéél hard heeft genomen of bij een aanrijdinkje betrokken is geweest, kan het zijn dat er wel degelijk iets niet goed staat en dan kun je kiezen tussen banden blijven vreten en de bocht om blijven sturen of de boel op een richtbrug beter te laten stellen.

Succes reinier

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-12-2019 11:33 #1458222 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Meten is weten
Je hebt een uitlijn rapport gekregen.
Daarop staan alle actuele gemeten waarden van de 4 wielen.
En ook staan de specificaties er bij.
Dan kan je dus ook zien waar het mis gaat.
Afstellen is dan een volgend vraagstuk als het buiten de sporing ligt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC